پنجشنبه, ۱۵ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۵م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
اردوغان برنامۀ تحکیم قدرت خود را در ترکیه روی دست گرفت
بسم الله الرحمن الرحيم

اردوغان برنامۀ تحکیم قدرت خود را در ترکیه روی دست گرفت

(ترجمه)

پس از عملیات عفرین، اردوغان از اوج‏گیری شهرت ملیت‏گرائی خود بین مردم خیلی استفاده کرد. برخی سطحی‌فکران از گمراه‏سازان فکری متأثر شده و به این عقیده اند که این عملیات به هدف ضربه زدن گروه‌های جدائی‌طلب کردی، که وحدت ترکیه را به مخاطره می‏اندازند، به راه انداخته شده بود. درین خصوص حزب حرکت مردمی اردوغان را حمایت کرده و این علمیات را رنگ و بوی ملیت‏گرائی و امریکائی بخشید، در حالی‌که اکثر مردم بی‌خبر ازین اند که اردوغان بهترین خدمات را به نفع امریکا، روسیه، ایران و نظام بشار چنین زیبا انجام داد که با راه‌اندازی عملیات عفرین به هدف ضربه زدن انقلابیون با مجرمین عصر همدست شده و انقلابیون را در اطراف خود جمع و به نظام بشار فرصت داد تا به همکاری روسیه و ایران، داخل جنوب ادلب و سپس داخل منطقه غوطه شوند. چنان‌چه قبلاً با راه‌اندازی عملیات "سپرِ فرات" در سقوط حلب چنین همکاری کرد، که انقلابیون را از حلب خارج ساخت و به مجرمین اجازۀ گرفتنِ حلب را داد. این‌ها مشت نمونه‏ای از جنایات اردوغان اند که پی‌درپی مرتکب شده، طرفدارانِ دروغ‏گواش از وی حمایت کرده و فضاسازی می‌نمایند.

اردوغان به اثر تغییر اوضاع و انقلاب علیه خود، برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلان کرد. هم‌چنین به علت این‌که وضعیت رشد اقتصاد‏ به کاهشی گرائیده و از سال 2014م ارزش پولی لیره(واحد پول ترکیه) کاهش یافته و با وجود تلاش‌های فراوان برای نجات لیره به سبب ذخیره ارزی و پرداخت قروض مراکم این سرزمین، نتوانست نجات دهد. این در حالی است که خزانه‏داری ترکیه اعلان کرده که در سال 2017م حجم قروض خارجی ترکیه به اندازۀ 438 میلیار دالر رسیده است و برای پرداخت قروض، دولت ترکیه به جمع‌آوری پول‏های سنگینِ بازار دست زده است. هم‌چنان خزانه‏داری ترکیه به تاریخ 31/10/2017 تصریح کرد که: «در سال 2017م سطح اجمال قروض ترکیه بالا رفته و به حدود ۱۰ درصد تورم افزایش یافته که بحران بالای را درین اواخر نشان می‌دهد.»

هم‌چنان آژانس اعتبارسنجی مودی به تاریخ 14/4/2018م هشدار داد که کاهش ارزش پولی در ترکیه اثر منفی در پرداخت قروض سیاسی و اقتصادی ترکیه گذاشته است. برعلاوۀ این، آژانس اشاره دارد که کاهش ذخیره ارزهای خارجی در ترکیه کم گردیده که به اثر آن در واردات و صادرات ترکیه تضاد احساس می‌گردد. چنان‌چه وزرات گمرک وتجارت ترکیه به تاریخ 2/1/2018م در گزارشی نشان داده که واردات ترکیه به 37.5 درصد به ارزش 77.06 میلیارد دالر ارتفاع یافته و واردات ما به پول‌های خارجی مشهور اتکاء دارند.

دولت ترکیه به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور مانع از افزایش نرخ بهرۀ سودی شده؛ اما کاهش ارزش پول کشور فائده‌ای نکرد. زمانی‌که آژانس اعتبار سنجی مودی آمار برخی ادارات را به تاریخ 12/3/2018 کاهش نشان داد، قهر اردوغان انفجار کرده اظهار داشت: «وظیفۀ اساسی آژانس مودی بحرانی نشان دادن ترکیه است تا کسانی‌که در پی تخریب ترکیه اند، از گزارشات آن استفاده کنند.» در پی آن محمد شیمشاک معاون نخست وزیر و مسئول امور اقتصادی هشدار داد که: «پس از برگزاری انتخابات آینده، دولت دست به تطبیق اصلاحات اقتصادی زده و حالات و اوضاع بدتر خواهد شد.» در پی آن، اردوغان افشاگری وی را سرزنش کرده و به تاریخ 21/4/2018 تصریح کرد: «با اعلان برگزاری انتخابات، بر آثار تخریب شدۀ اقتصادی آمادگی کاملی را روی دست گرفته ایم و هرگاه چنین نشود، ازین وضعیت بدون تلفات سنگین خارج شده نمی‌توانیم.» خوب واضح است کسانی‌که از وی پیروی کرده و برای انتخاباتش آمادگی دارند، به اثر سطحی‌فکری وعدم گوش‏دادن به نصیحت‌های گروهای خیرخواه مانند حزب التحریر، درک ندارند که این وضع را خود اردوغان بالای آن‌ها آروده است و راه‌حل آن‌ها تنها تطبیق نظام اقتصاد اسلام است.

هم‌چنان وضعیت داخلی بحرانی شده است. اردوغان زندان‌ها را از مخالفان خود پرساخته است که تعداد بازداشت شدگان به 48.3 هزار تن می رسند. وزیر خارجه ترکیه به تاریخ 10/1/2018م تأکید داشت که 120 هزار تن به جرم سرکشی از وظائف شان اخراج شده اند. اردوغان به این بسنده نکرده، کسانی‌که سیاست‌های اتخاذ شدۀ دولت وی را انتقاد و یا به سوی تطبیق اسلام دعوت می‌کنند، بازداشت کرد، مانند شباب حزب التحریر و از مدت دوسال بدین طرف به ضد آن‌ها قوانین سخت‏گرانه‏ای را وضع کرده که گناه آن‌ها فقط این است که مردم را نصیحت، حکام را محاسبه و مردم را به سوی تغییر نظام واقامۀ خلافت برمنهاج نبوت فرا می‌خوانند.

اما تأئید حزب حرکت ملی به رهبری باغچه‏لی به رابطۀ این مرد به امریکا-که همیشه از سیاست‌های اردوغان حمایت کرده و در سال 2002م سبب سقوط حکومت اجاویت(مردور انگلیس) و به تاریخ 3/11/2002م عامل کامیابی اردوغان گردیده بود و هر دو ارودغان و باغچه‏لی در پی برکناری خانم مرال آکشنر استند- که می خواست باغچه‎لی را از بین برده وخودش به جای آن بیاید، مگر اردوغان از محاکم استفاده نموده و راه‌ها را به ضد آن بسته کرده و به این طریق از گم شدن باغچه‏لی مزدور امریکا، جلوگیری کرد.

باغچه‏لی به تاریخ 15/12/2016م مرال آکشنر را از حزب اخراج کرد و سپس به تاریخ 25/10/2017 وی با دیگر وکلای پارلمان، که از حزب خارج شده بودند، حزب "خوب" را تأسیس کرد و در انتخابات آینده گروهای زیادی مردمی با وی یکی شدند. باغچه‌لی قبلاً در سال‌های 1996-1997م به مدت دوسال به حیث وزیرداخله کار کرده و در انتخابات پارلمانی 2007و2011 و2015م برنده شد؛ ولی در انتخابات 2015م از طرف حزب کاندید نگردید. هم‌چنان وی در سال 2001م در تأسیس حزب فضیلت با اردوغان مشارکت کرده و سپس خارج گردید. عادت خانم مرال آکشنر اینست که هرگاه توجهات امریکائی و عدم رقابت داخلی را درک کند، به سوی حزب حرکت ملی، که نفوس انگلیسی دارد، روی آورده و در مقابل مزدوران امریکائی رقابت می‌کند، و این بار نیز وی ریشه‏ای انگلیسی دارد.

اما انتقاد امریکا با ابراز نگرانی از اعلان زودهنگام انتخابات؛ سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا افزود: «ما دربارۀ توانایی انجام این انتخابات در این وضعیت فوق‌العاده نگرانی‌هایی داریم.» این اظهار نگرانی برای فریب رأی عامه است. هم‌چنان در انتخابات مصر از کنار زدن کاندیدان دیگر وشفافیت انتخابات ابراز نگرانی کرده بود، ولی زمانی‌که سیسی در انتخابات پیروز گردید، رئیس جمهور امریکا اولین کسی بود که به وی تبریک گفته و هم‌چنان رئیس جمهور امریکا اولین کسی بود که در پیروزی رفراندوم تعدیل قانون اساسی و تغییر نظام پارلمانی به ریاستی و اعطای صلاحیت‌های بیشتر به اردوغان به تاریخ 16/4/2017م تبریک گفت که انتخابات زودهنگام پیشرو ثمرۀ آن می‌باشد؛ چون می‌داند که اردوغان اولین کسی بود که به حملات اخیر امریکا بر سوریه تبریک گفته و دوستی خود را به امریکا اظهار کرد. امریکا در انتخابات زودهنگام پیشروی از وی حمایت می‌کند و احتمالاً پیروزش می‌سازد تا زمام امور را در دست گرفته و هرگونه سیاست‌های خارجی و داخلی ترکیه را به راحتی اجراء نماید. در قبل ثابت شده است که وی هرگونه خدمت را به نفع امریکا انجام داده و به ضد انقلاب ضربات محکمی را وارد ساخته است که امریکا و روسیه توان آن را  نداشتند. هم‌چنان وی در جهان اسلام نقش‌های اساسی‏ای را بازی می‌کند تا از آمد آمد خلافت اسلامی جلوگیری نماید.

اردوغان در مدت 16 سال حکومت‌اش بر سیکولرزیم تأکید داشت و هر لحظه برای ترویج و مبارزه به ضد تأسیس خلافت و عاملین‌اش کار کرده است؛ ولی خلاقت اسلامی با وجود تلاش‌های اردوغان، امریکا و تلاش‌های منافقین دیگر، تأسیس خواهد شد؛ چون تأسیس آن وعدۀ الله سبحانه وتعالی است که از وعده‌اش مخالفت نمی‌کند و بشار رسول الله صلی الله علیه وسلم است که بشارت وی را تکذیب نمی‌کند.

﴿وَاللهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ﴾

[یوسف: 21]

ترجمه: و الله(سبحانه وتعالی) بر كار خويش چيره است؛ ولى بيشتر مردم نمى‏دانند!

نویسنده: اسعد منصور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه