پنجشنبه, ۱۵ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۵م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
رسانه‏ های خبری؛ بین ادعای دروغین صداقت و بی‏طرفی!
بسم الله الرحمن الرحيم

رسانه‏ های خبری؛ بین ادعای دروغین صداقت و بی‏طرفی!

(ترجمه)

رسانه‌های تصوریری، نوشتاری و صوتی در ارائۀ پوشش خبری زمانی‌که می‌خواهند مردم را بیدار و آگهی دهند، هرکدام  شعارهای استقلال، بی‏طرفی، دقت، راستی... را سر می‌دهند. اهمیت رسانه‏ها، حد تأثیرگذاری آن‌ها بر افکار و رنگ‏و بوی دادن افکار و مفاهیم‌شان بر محور اهداف مشخص، برکسی پوشیده نیست، به‌ویژه درین عصر که رسانه‏ها برای انعکاس دادن و فضاسازی یک خبر و حادثه از وسائل و ابتکارات جدید استفاده می‌نمایند. برعلاوه، اخبار و حوادث زمانی جالبیت را کسب می‌کند که چندین رسانه در اوقات مختلف یک هدف معین را فضاءسازی نمایند، که چنین خبر و حادثه تأثیرات مهمی بر اذهان عمومی می‌تواند داشته باشد.

واقعیت رسانه‏های‌که لاف از انقلابی بودن و طرفداری انقلاب شام می‌زدند، زمانی‌که حزب التحریر به تاریخ 22 اپریل 2018م در شهر ادلب به هدف آگهی امت راه‏پیمائی بزرگی را به راه انداخت، دفعتاً آن‌ها حملات سختی را علیه مفکورۀ خلافت و حزب التحریر به راه انداخته که خودشان تابِ نشر جریان راهپیمائی را نیاوردند. از آغاز انقلاب تا اکنون همیشه حزب در شرق و غرب مناطق آزاد شده فعالیت‌های خود را به راه می‌اندازد. رسانه‌های دروغگو به هدف به نمایش گذاشتن چهرۀ بدی از حزب نزد اهل شام-و به‌ویژه زمانی‌که درک کردند که مردم به نسبت ثبات و ارایۀ راه‏حل درست، حزب التحریر بین مردم جایگاه و اعتماد کسب کرده و چهرۀ راست آن به همگان هویدا شده است- علیه آن تبلغات می‌کنند.

حزب التحریر اولین حزبی بود که خطرات اخذ پول‏های سیاسی را به اهل شام بیان کرد، اولین حزبی بود که خطرات آتش‏بس و گفتگوها را بیان و اولین حزبی بود که راه‏حل سیاسی را که از عقیدۀ امت اسلامی اخذ گردیده بدیلی برای نظام‌های حاکمه ارایه داشته و مردم را به پذیرش آن فراخواند و اولین حزبی بود، بیان داشت که بدون رهبری سیاسی کامیابی ناممکن است. پس حتمی است که چنین یک حزبی‌که به اهلش دروغ نمی‌گوید، مورد خشم رسانه‌های مزدور قرار گیرد.

درین موقع حتمی است تا برخی افتراءاتِ رسانه‌های خبری را که لاف از بی‌طرفی و صداقت و انقلابی بودن می‌زنند، ذکر نماییم که حزب التحریر توسط آن‌ها مورد آزمایش قرار گرفت، تا همه‏گان حجم توطئه‏ای را که انقلاب شام و حزب التحریر بدان دچار است، بدانند. از جمله شبکۀ رسانه‏‏ای "عنب بلندی" در صفحۀ رسمی خود در گزارشی‌که طارق ابوزیاد نوشته بود، نشرد کرد: «در سطح سوریه فعالیت‌های حزب التحریر برای اولین بار در سال 2013م در حلب آغاز گردید که از جمله فعالیت‏های آن تأسیس یک مکتب در داخل شهر و تنظیم تظاهرات و برخی دیگر فعالیت‌های کوچک شامل بود.» هرگاه نویسنده کمی انصاف به خرچ می‌داد، می‌دانست که حزب التحریر در اواخر دهۀ پنجاه میلادی در سوریه آغاز به فعالیت کرد، که زندان‏های طاغوت شام شاهد بازداشت ده‏ها شباب این حزب می‌باشند. بعداً گزارش مذکور برخی مغالطه‏های گمراه‌کننده به حزب برچسب داد که در آن آمده است: «حزب التحریر در شمال سوریه رادیوی دارد که برنامه‏ها و اخبار معتبر جهانی را از ولایت متبوع خود پخش و نشر می‌سازد و کشورهایی را که فعالیت دارد، ولایت خود می‌گوید. به نقل از رادیوی حزب، شهر ادلب ولایۀ سوریه را امارت خود می‌داند.»

این یک پروپاگند دروغینی بیش نیست؛ حزب التحریر کشورها را ولایات تحت تسلط خود نمی‌داند؛ بلکه ولایه خواندن حزب به معنی واحد اداری حزب بوده و شهر ادلب را بخش امارت خود نخوانده است، و این هم یک افترایی بیش نیست؛ چون حزب التحریر در پی آن نیست که تنها در شهر ادلب و یا دیگر ولایات سوریه خلافت را اقامه نماید، بلکه هدف حزب این است که بعد از سقوط دولت بشار در سوریه خلافت تأسیس گردد که همه اهداف حزب در بیانیه‌های رسمی و دیگر منشورات حزب به گونۀ مشخص ذکر گردیده است.

هم‌چنان شبکۀ ماهواره‏ای "اورینت" در برنامۀ خود تحت نام "این جا سوریه است" از طریق انترنت میزگردی را پیرامون حزب التحریر به راه انداخت که اجرای برنامه، خیلی پلان شده بود. برای اشتراک درین برنامه چند لحظه قبل از آغاز آن به من خبر داده شد، فاصلۀ من تا استدیو نیم ساعت طول داشت و برای من نیم ساعت وقت داده شده بود که هم آمادگی داشته باشم و هم خود را در برنامه حاضر کنم، هم‏چنان نام مهمانان برنامه قبلاً به من گفته نشده بود، جریان میزگرد از طریق ماهواره کاملاً قطع گردیده بود که مهمانان و گوینده معلوم نمی‌شدند و حتی صدا هم درست شنیده نمی‌شد. پرسش اول را نشنیدم و باقی پرسش‌ها بگونۀ قطع و وصل به گوشم می‌رسید. این از ناحیۀ فنی و تکنیکی بود، اما از نگاه انتخاب مهمانان، واضح بود که شبکه دو تن از دشمنان حزب التحریر و خلافت را انتخاب کرده بود.

گوینده نیز از آن‌ها سؤال‌های تحریک‌آمیز به ضد حزب مطرح می‌کرد و از گروهای سوریه به گونۀ پرسش خواست تا راه‌حلی به حزب التحریر پیدا کنند. هم‌چنان تلویزیون دولتی سوریه در برنامه "ماتبقی" به ضد حزب التحریر معاذالمحارب را به حیث مهمان دعوت نموده که وی به اسالیب مسخره‌آمیزی برای‌ حزب و دعوت اقامۀ خلافت برمنهاج نبوت، سخنانی ارایه کرد و بگونۀ قصدی کوشید تا تصویری از حزب نشان دهد که در سوریه تازه تأسیس شده است و می‌خواهد در ادلب خلافت اسلامی را تأسیس نماید. این همه افتراء و پروپاگندهایی است که به اصلاح "فریاد به اندازۀ درد" از آن‌ها برمی‌آید. این‌گونه حملات نشانی از ثقل جایگاه حزب است که آن‌ها می‌کوشند تا به اسالیب مختلف از شأن آن بکاهند.

فعالیت حزب التحریر مانند آفتابِ درخشانِ روز واضح است. اهداف آن، طریقۀ کاری آن و چهرۀ جوانان و حاملین آن در هرمنطقه روشن می‌باشد. این حزب همیشه بوده و تا زمان اقامۀ خلافت راشده‏ که وعدۀ الله سبحانه وتعالی و بشارت رسوالله صلی الله علیه وسلم است، بین امت کار خواهد کرد تا با خلافت و با آمدن‌اش عزت و کرامت امت را باز گردانیده و مانند گذشته‌گان، امت مسلمه با خیر و برکت خواهد گشت، و خلافت برای امت رهبری واقعی آن‌ها را باز خواهد آورد که آن‌ها را از جرائم سازمان ملل و حکام مزدور نجات خواهد داد. در اخیر ادعای مستقل بودن و عدم وابستگی، بزرگ‌ترین دروغی است که رسانه‏های خبری ادعای آن را می‌کنند. در حقیقت هیچ رسانه‏ای بی‌طرف و غیروابسته‏ وجود ندارد. برتمام مسلمانان به ویژه اهل شام ضرور است تا خبرها را درست دقیق شوند تا شامل قول الله سبحانه وتعال شوند که می‌فرماید:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

[حجرات: 6]

ترجمه: اى كسانى‌كه ايمان آورده‏ ايد، اگر فاسقى برای‌تان خبرى آورد، نيك وارسى كنيد؛ مبادا به نادانى گروهى را آسيب برسانيد و[بعد] از آن‌چه كرده‏ ايد، پشيمان شويد!

برگرفته از جریدۀ الرایه

نویسنده: احمد عبدالوهاب

رئیس دفتر مطبوعاتی حزب التحریر-ولایه سوریه

Last modified onدوشنبه, 21 می 2018

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه