سه شنبه, ۰۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
جنگ حُدیدۀ یمن پرده از کشمکش غرب در یمن بر داشت
بسم الله الرحمن الرحيم

جنگ حُدیدۀ یمن پرده از کشمکش غرب در یمن بر داشت

(ترجمه)

از وقتی‌که نیروهایی امارات متحدۀ عربی، شهر "حدیده" را که زیر سلطۀ حوثی‌ها است، تحت محاصره قرار دادند، به دلیل نگرانی شهروندان این کشور و زیر تسلط گرفتن بندر "حدیده" برای رسانیدن کمک‌ها در آینده، امریکا در تلاش است تا امارات متحدۀ عربی را از داخل شدن درین شهر مانع شود، اما امارات متحدۀ عربی در برابر این عکس العمل امریکا تجاهل کرده، کشانیدن نیروهای خود را به سمت فرودگاه این شهر ارتقاء داده است و با وارد نمودن نیروهای هوائی و دریائی بسیاری بالای این شهر فشار وارد نموده و به تلاش‌های امریکا در اجلاس شورای امنیت در مورد متوقف ساختن جنگ در "حدیده" هیچ توجه نکرد. بدون تردید امارات متحده عربی بدون همکاری و پشتیبانی دولت بزرگی جرئت چنین کاری را نداشته و با پشتیبانی قدرت بزرگی دست به چنین اقدامات می‌زند، چنانچه انگلیس به صراحت گفت: «جنگ "حدیده" جنگ مشروعی است که به درخواست یک حکومت مشروع آغاز گردیده و امارات متحدۀ عربی به در خواست "عبدالرب منصور" رئیس جمهور یمن نقش مشروع خود را بازی می‌کند.» چیزی‌که از همان ابتدای جنگ به خاطری آزادسازی حدیده اعلان کرده بود، اما شورای امنیت بین‌المللی جلسۀ اضطراریی را طی دو روز درین مورد دایر کرده که گویا می‌خواهد از طریق تلاش‌های دیپلوماتیک جنگ حدیده را توقف و جان مردم بی‌دفاع را حفظ نماید.

آژانس‌های خبری در جمعۀ اول ماه شوال، که برابر به 15 جون 2018م می‌باشد، از ملاقات جدید مارتین گیرفیت نمایندۀ سازمان ملل در امور یمن در صنعاء پایتخت یمن خبر داده اند، این موضوع به خوبی واضح می‌سازد که وی در تلاش است تا حوثی‌ها را به گفتگو‌های سیاسی بکشاند تا قبل از ین‌که شهر حدیده از دست شان سقوط کند، در قدرت زنده بمانند. به گفتۀ خبرگزاری رویترز یکی از مسئولین اماراتی گفته است: «امریکا در خواست امارات متحدۀ عربی را جهت مشارک آزادسازی شهر حدیده رد کرده است، در حالی‌که فرانسه مشارکتش را به شرط محدودیت پاک‌سازی ماین‌هایی‌که توسط حوثی‌ها در اطراف این شهر دفن گردیده موافقت کرده است. بناءً امارات متحده به صورت واضح، حمایت اروپا را در پیش‌سازی نظامی به طرف شهر "حدیده" با خود داشته؛ این در حالی‌است که امریکا به خاطر حوثی‌های مزدورش نگران است، حوثی‌هایی‌که نقش شان در منطقه به نقش ایران وابسته می‌باشد.

ترامپ، که به لغو برنامه هسته‌ای ایران و یا خروج از برجام برخواست، درین اواخر عساکر خود را از سوریه و یمن کشیده و در عوض به مزدور جدیدش، محمد بن سلمان در منطقه اعتماد کرد، به همین دلیل عملیات نظامی تحت نام "ائتلاف عربی" به رهبری سعودی در یمن راه اندازی شد، گرچه امارات متحدۀ عربی از مشارکت‌اش در این جنگ در پیشرفت‌های نظامی در امتداد سواحل یمن به نفع خودش بهره می‌گیرد و در نهایت از قضیه طوری معلوم می‌شود که امریکا با تبدیل نمودن مزدورش از سعودی مخصوصاً بن سلمان را نماینده‌ای برای گفتگوی‌های سیاسی آینده در یمن قرار داده، حوثی‌ها وطرفدارانش را به یک حزب سیاسی بدل خواهد کرد که درین جنگ علیه انگلیس به رقابت برخیزد. مصر رهبری طرفداران امریکا را در کنفرانس عمومی جمع کرد و اطلاعات استخباراتی امریکا گفت: سیسی، شیخ ناجی شایف بزرگ "قوم بکیل" را در قاهره ملاقات کرد؛ چنانچه لواء عباس تعدادی از رهبران همکار رئیس جمهور سابق یمن علی عبدالله صالح را به نفع امریکا دیدار کرد.

خلاصه این‌که انگلیس سیاست خود را از زمان استعمار "شهرعدن" نهادینه ساخت، سیاستی‌که ممثل آن عبدالرب منصور هادی " و احزاب سیاسی آنجا می‌باشد، علاوه از آن‌که نقش نظامی امارات و سلطۀ آن بر سواحل و بندرهای یمنی به پیش می‌رود، در حالی‌که امریکا سیاست خود را از طریق مزدورش، سعودی به رهبری کمک‌های نظامی بن سلمان به پیش می‌برد و نقش آیندۀ سعودی، که به منافع و مصالح امریکا است، در منطقه به عوض ایران که در خصوص قضیۀ یمن ناکام ماند، به پیش می‌برد و از حوثی‌ها می‌تواند استفاده سیاسی نموده و آن‌ها را در قدرت آیندۀ این کشور سهیم سازد.

اگر طرف‌های مذاکره کنندۀ بین‌المللی در مورد جنگ یمن در طی سه سال گذشته به راه‌حل سیاسی می‌رسیدند، بازهم درد و رنج مردم یمن پایان نمی‌یافت، چرا که مستعمرین غربی علاوه بر کنیه‌توزی و جنگ‌شان علیه اسلام، به خاطری ثروت‌هایی اندوختۀ این سرزمین به رقابت هستند و درین سرزمین جنگ را راه اندازی می‌کنند، در حالی‌که مردم یمن به آتش اسلحۀ شان می‌سوزند.

یقیناً تنها راه‌حل اساسی برای حل مشکلات یمن نظام اسلام است و تنها همین راه‌حل می‌تواند مردم یمن را جمع کند؛ نظامی‌که خواهان توقف جنگ، حفاظت و مصونیت خون‌ مردم یمن و بیرون راندن کفار استعمار‌گر و مزدورانش از سرزمین‌های اسلامی بوده و آورنده‌‌ای احکام شرعی در منصۀ تطبیق و تنفیذ و توزیع عادلانۀ ثروت‌ها و حقوق مردم است. خلافت تنها نظامی است که بیرق اسلام را در دولتی بلند می‌نماید که نظام زنده‌گی مردم را وفق احکام شرعی در بخش‌های حکومت‌داری، اقتصاد، تعلیم و تربیه، سیاست خارجی تنظیم می نماید. نام این دولت، دولت خلافت راشده برمنهج نبوت است، دولتی‌که رسول الله صلی الله علیه وسلم به فرارسیدن آن مژده و بشارت داده و فرموده است:

«...ثُمَّ تَكُونُ خِلَافَةٌ عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ»

(رواه احمد)

ترجمه: ...سپس خلافت برمنهج نبوت می‌باشد.

برگرفته از جریدۀ الرایه

نویسنده: عبدالله "باذیب"

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه