سه شنبه, ۱۳ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۳م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
چشمی‌که الله سبحانه وتعالی با او باشد؛ تیر دشمن بر او اثری ندارد!
بسم الله الرحمن الرحيم

چشمی‌که الله سبحانه وتعالی با او باشد؛ تیر دشمن بر او اثری ندارد!

 (ترجمه)

حوادث سیاسیی‌که صفحات تلویزیون را به خود مشغول کرده و ماشین‌های تبلیغاتی را که نه‌تنها از تحلیل و تجزیۀ اخبار خسته نمی‌شوند؛ بلکه اخبار جدید را نیز تولید می‌کنند. علاوه بر آن، احساس امت نسبت به آیندۀ تاریک زیر چتر نظام‌های جبریه، همۀ این‌ها بسیاری از مسلمانان را وادار کرده است که به گونۀ وافر این اخبار را دنبال کنند؛ اما در دنبال کردن شان بین حقایق و اشتباهات فرق نمی‌کنند و خوب و بد آن را می‌پذیرند. افکار و ثقافت غرب استعمارگر را آویزۀ گوش خود کرده، دروغ‌ها و گمراه‌سازی‌های آنان را نیز بر آن افزوده و در میان خود، اوهام و خرافات را پخش می‌کنند. تاجائی‌که بسیاری از آنان حقایق واضح سیاسی را در میان خود به بحث گرفته و در بارۀ آن‌ها به اظهار نظر نیز می‌پردازند و هر خبر و حادثۀ جدیدی را که می‌شنوند، عده‌ای مصلحت پنداشته و گروهی آن را مهلکه تصور می‌کنند.

در مورد سازمان ملل و انتظار نجات و راه‌حل از بحرانی را که در آن بسر می‌بریم، بسیاری را به مغالطه انداخته است. گویا سازمان ملل برای حفظ صلح و امنیت تلاش می‌کند و این‌که در سرزمین‌های مایان خواهان بحران و بدبختی نیست؛ در حالی‌که از حقیقتی‌که الله سبحانه وتعالی به آن اقرار نموده و مجال بحث در آن نیست، از آن غافل اند. الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿مَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَلَا الْمُشْرِكِينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْكُمْ مِنْ خَيْرٍ مِنْ رَبِّكُمْ﴾

[بقره: 105]

ترجمه: كافران اهل كتاب و هم‌چنين مشركان ، دوست نمی‌دارند خير و بركتی از جانب الله(سبحانه و تعالی) بر شما نازل گردد و به شما دست دهد.

زمانی‌که از نظام اسد و قوت‌های بین‌المللی-که او را حمایت می‌کنند- بحث می‌شود. عده‌ای به این نظر می‌رسند که مردم شام توانائی رویاروئی در مقابل همۀ جهان را ندارد. بناءً امید به پیروزی مردم شام بر دشمنان شان وجود ندارد و از حقیقتی‌که الله سبحانه وتعالی در قرآن از آن یاد کرده، خود را به جهالت می‌زنند. الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَى جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَادُ﴾

[آل عمران: 12]

ترجمه: ‏(ای پيامبر !) به كسانی‌كه كافرند، بگو: شما(در دنيا ) شكست خواهيد خورد و(در آخرت) گردآورده می‌شويد و به دوزخ افگنده می‌شويد و(دوزخ) چه بد جايگاهی‌ست!‏

نظر به جدائی قوت‌های مادی در بین مسلمانان و حکومت‌های متمرد، دچار یاس و نا امیدی شده که چگونه ممکن است چشم در مقابل نیزه مقاومت نماید و اسلحۀ خفیف در مقابل هواپیماها، موشک، تانک و کشتی‌های جنگی ایستادگی نموده و از حقیقت قرآنی خود را به فراموشی می‌زنند. الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَبَقُوا إِنَّهُمْ لَا يُعْجِزُونَ﴾

[انفال: 59]

ترجمه: كافران تصوّر نكنند كه(بر قدرت ما) پيشی گرفته‌اند و(از قلمرو كيفر ما) به در رفته‌اند(و با نجات از دست مرگ در جنگ بدر ، از زير دست ما خارج شده‌اند) آنان(هرگز ما را) درمانده نمی‌كنند(و ماجزای خيانت و عذرشان را خواهيم داد).‏

تنها این نیست، بلکه دولت‌های دموکرات و سازمان‌های جهانی را به فریاد خوانده تا به کمک آن‌ها رسیده و با سرازیر کردن پول آن‌ها را آزاد کنند و الله سبحانه وتعالی ما را هشدار می‌دهد:

﴿إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ وَالَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ * لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَى بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعاً فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ﴾

[انفال: 37]

ترجمه: كافران اموال خود را خرج می‌كنند تا(مردمان را) از راه الله(سبحانه وتعالی و ايمان به او) بازدارند. آنان اموال‌شان را خرچ خواهند كرد، امّا بعداً مايۀ حسرت و ندامت ايشان خواهد گشت و شكست هم خواهند خورد. بی‌گمان كافران همگی به سوی دوزخ رانده می‌گردند و در آن گرد آورده می‌شوند(اين شكست در دنيا و عذاب در آخرت همه به خاطر آن است كه) تا الله(سبحانه وتعالی) ناپاك را از پاك جدا سازد و برخی از ناپاكان را بر برخی ديگر بيفزايد و جملگی ايشان را روی هم انباشته كند و آنگاه آنان را به دوزخ بيندازد؛ آنان(در دنيا و آخرت) زيان كار اند.

با شنیدن هر خبر آتش‌بس و یا توافق به کاهش تنش، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که کشتار و خونریزی کم شده و صلح به خیر شان است، اما اگر ما به قرآن رجوع کنیم، این حقیقت را درک می‌کنیم. الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿كَيْفَ وَإِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لَا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلّاً وَلَا ذِمَّةً يُرْضُونَكُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَى قُلُوبُهُمْ وَأَكْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ﴾

[توبه: 8]

ترجمه: چگونه(عهد و پيمان با شما را مراعات می‌دارند؟ هرگز! بلكه) اگر بر شما پيروز شوند، نه خويشاوندی را در نظر می‌گيرند و نه عهدی را مراعات می‌دارند(و در نابودی شما همه توان خود را به كار می‌گيرند؛ اگر پيروزی با شما باشد)؛ آنان با سخنان(زيبا و شيرين) خود شما را راضی و خوشنود می‌دارند، ولی دل‌های‌شان(با زبان‌هاي‌شان هم آوا نيست و اندرون‌شان از كينه شما لبريز است و از اذعان و اقرار بدانچه می‌گويند) ابا دارد؛ بيشتر آنان نافرمانبردارند(و عهد و پيمان را نگاه نمی‌دارند).‏

بناءً لازم است برخورد با هر حادثه و فهم هرگونه خبر مبنی بر اهداف ثابت و حقایق باشد، و هم و ترس از مغالطاتی‌که انسان را از حقیقت‌ها دور می‌کند، نباید درخود راه دهیم؛ چون این مغالطات توسط ایجاد اعمال و افکاری به‌وجود می‌آیند که انسان را از حقیقت دور می‌کند. به گونۀ مثال: این یک حقیقت است که امت بدون دولتی‌که از جنس عقیدۀ شان باشد، هیچ عزتی ندارد، اما برای دور کردنِ مسلمانان از این حقیقت، مسلمانان را مشغول وعظ، ارشاد، کثرت حفاظ قرآن و نوافل دیگر نموده است.

و اینکه حکام مسلمانان از سازمانِ ملل، که با تمام رموز و ارکان‌اش برای دور کردن حکم الله سبحانه وتعالی از زمین و جدائی دین از زنده‌گی ایجاد شده، یک حقیقت است؛ اما برای دور  کردن امت از این حقیقت حکام دروغگو را ایجاد کردند که ادعای دفاع از مصالح امت را نموده و رسانه‌ها آن‌ها را در هنگام داخل شدن به مسجد، حمل اطفال زخمی و تلاوت آیات قرآن همراهی می‌کنند، در حالی‌که آن‌ها به شکستن حدود الله سبحانه وتعالی و جنایت‌شان ادامه می‌دهند. همین‌گونه مغالطات برای گرداندن مسلمانان از حقایق ادامه دارد.

بناءً لازم است از این مغالطات آگاه شده به حقیقت‌ها متمسک شده و با مشت آهنین حقایق را بگیریم و لازم است عمیق فکر نموده و در فکر خود مخلص باشیم تا به حقیقت‌ها نایل شویم. از عدم انتفاع به حقایق، خطرناک‌ترین چیزی‌که به‌وجود می‌آید، اهمال حقایق تاریخ است. تاریخ می‌گوید: مسلمانان زمانی‌که دولت اسلامی داشتند، قوی‌تر از دشمنان شان بودند. آخر این امت اصلاح نمی‌شود؛ مگر به وسیله‌ای آنچه که اولش اصلاح گردیده بود.

هم‌چنین تاریخ می‌گوید: مسلمانان هیچ‌گاهی بر دشمنان‌شان به وسیلۀ نیرو و قوت پیروز نگردیده؛ بلکه پیروزی‌شان همیشه از جانب الله سبحانه وتعالی بوده است، چنانچه شیخ ابونصر بخاری برای فرماندۀ "آلپ ارسلان" می‌گوید: «پسرم تو بخاطر دینی مبارزه می‌کنی که الله سبحانه وتعالی وعدۀ پیروزی‌اش را داده است؛ پس به برکت الله سبحانه وتعالی حرکت کن.»

تاریخ می‌گوید: کفار در مقابل مسلمانان ملت واحد اند، هیچ عهد و پیمان با مسلمانان ندارند و از حوادثی‌که در بین تیمور لنگ و قاضی ابن مفلح رخ داده است، به وضوح آشکار می‌گردد. کسی‌که از حقایق تاریخ عبرت نگیرد، هرگز نمی‌تواند از مهلکه‌های امروز و آینده نجات یابد. چنانچه شیخ تقی الدین نبهانی در کتاب تفکیر می‌فرماید: «حقایق تاریخ با ارزش‌ترین چیزی‌ست که نزد انسان بوده و بلند‌ترین نوع فکر است. الله سبحانه وتعالی ما را به وسیلۀ حقایق تاریخی پند می‌دهد؛ چنانچه صحابه و مؤمنین را پند داد.» او سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿وَاذْكُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِيلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِي الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَنْ يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَأَيَّدَكُمْ بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ﴾

[انفال: 26]

ترجمه: (ای مؤمنان!) به ياد آوريد هنگامی را كه شما گروه اندك و ضعيفی در سرزمين(مكّه) بوديد و می‌ترسيديد كه مردم شما را بربايند، ولی الله(سبحانه وتعالی) شما را(در سرزمين مدينه) پناه و مأوی داد و با معونت و ياری خود شما را(در جنگ بدر پيروز گرداند و) نيرو بخشيد و غنائم پاكيزه‌ای بهره شما كرد تا اين كه سپاسگزاری بكنيد(و در راه جهاد به جان و دل بكوشيد).

بناءً چشم نیزه را می‌شکند؛ در صورتی‌که الله سبحانه وتعالی با او باشد.

برگرفته از جریدۀ الرایه

نویسنده: استاد احمد حاج محمد

 

Last modified onجمعه, 16 نوامبر 2018

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه