شنبه, ۱۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
مذمت اتباع طریقه و روش یهود و نصاری
بسم الله الرحمن الرحيم

مذمت اتباع طریقه و روش یهود و نصاری

«عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رضی الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لَتَتَّبِعُنَّ سَنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ شِبْرًا بِشِبْرٍ وَذِرَاعًا بِذِرَاعٍ حَتَّى لَوْ دَخَلُوا فِي جُحْرِ ضَبٍّ لَاتَّبَعْتُمُوهُمْ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ آلْيَهُودَ وَالنَّصَارَى قَالَ فَمَنْ؟»

(رواه مسلم)

ترجمه: از ابوسعيد خدرى رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: شما(مسلمانان) از اخلاق، رفتار و برنامه‌های ملّت‌هاى قبل از خودتان وجب به وجب و ذراع به ذراع پيروى خواهيد كرد؛ حتّى اگر آنان به سوراخ سوسمار با همه تنگى كه دارد وارد شوند، شما هم بدون تأمّل به دنبال ايشان خواهيد رفت. گفتيم: اى رسول الله، منظورت از امّت‌هاى پيشين يهود و نصارى است؟ فرمودند: پس منظورم چه کسی است؟

توضیح حدیث:

در اين بحث منظور از موافقت مسلمين در معاصی و بعضی گناهان می‌باشد؛ نه دركفر، و این موضوع معجزۀ آشکاری‌ست از رسول الله ﷺ در رابطه به اموری‌که امروزه در واقعیت جوامع ما کاملاً محسوس می‌باشد؛ مانند واقع شدن مسلمین بر متابعت طریقه‌های کفار، مثل: مشابهت به عقایدشان، عبادات‌شان، عادات‌شان، اعیادشان، بلکه خطرناک‌تر از آن، این‌که بعضی مسلمانان غلو و افراط نموده، حتی در برنامه‌ها و مجالس مقدسات نصاری؛ مثل: جشن میلاد مسیح، جشن کرسمس وغیره شرکت و حضور می‌یابند. حتی دیده می‌شود که بعضی مسلمانان در احیاء و برگزاری روش‌های نصرانیت؛ مثل جشن کرسمس سبقت و مسابقه می‌داشته باشند، حال آن‌که در آن مجالس فسق و فجوری؛ مثل زنا و شراب به کثرت موجود می‌باشد، و مسلمین نیز در آن شب‌ها فضای آسمان‌شان از اثر آتش‌بازی‌ها روشن بوده و شب‌ها را با آن‌ها صبح می‌کنند.

برادران مسلمان! وقتی پیامبر صلی الله علیه وسلم از روزه گرفتن به طریقۀ آن‌ها منع می‌کند؛ پس چگونه مناسب است که در فجور از آن‌ها پیروی کنیم؟! آگاه باشید، لعنت الله سبحانه وتعالی بر آن‌عده از حکام مسلمین است که امت را به این سقوط و ذلت مواجه نموده‌اند.

برادران مسلمان! بیائید دست به‌دست هم بدهیم و امت را از لوث و پلیدی این حکام و مَلّاء‌های مستکبر نجات دهیم و امت را به آن جایگاهی برسانیم که الله سبحانه وتعالی آن را پسندیده است(بهترین امتی‌که برای اصلاح امت انتخاب شده‌ایم) که در آن صورت توقع می‌رود تا یهود و نصاری طریقۀ پیامبر بزرگوار صلی الله علیه وسلم ما را پیروی کنند. یا الله! این موقع را قریب و محقق بگردان و ما مسلمین را همت نصیب کن.

والسلام علی من اتبع الهدی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه