پنجشنبه, ۰۸ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
یک‎جا شدن "مناطق قبیله‌ای فدرال "با منطقه "خیبر پختونخوا" هیچ تغییری را به ارمغان نمی‎آورد
بسم الله الرحمن الرحيم

یک‎جا شدن "مناطق قبیله‌ای فدرال "با منطقه "خیبر پختونخوا" هیچ تغییری را به ارمغان نمی‎آورد

(ترجمه)

خبر:

از ۱۲ نومبر ۲۰۱۷م بدین‌سو، زمانی‎که اشتراک کننده‎گان در کنفرانس "جوانان" در جمرود برای لغو "قوانین جنایی مرزی(FCR) صدا بلند نمودند و خواستار هرچه زودتر ادغام "مناطق قبیله‎ای فدرال(FATA)" با "خیبر پختونخوا" شدند، بحث و جدال‎های شدیدی در ولایت خیبر پختونخوای پاکستان آغاز شد. حاجی شاه جی‌ گل آفرید، عضو مجلس ملی، چنین اظهار نمود: «زمان آن رسیده است که با لغو قوانین جنایی مرزی ما "منطقه قبیله‎ای فدرال" را در مسیر اصلی‎اش بیاوریم.» وی تأکید کرد که متنفذین قبایل "قوانین جنایی مرزی" را رد کردند و خواستند که تحت قانون اساسی و رهبری کشور، این مناطق اداره شوند.

تبصره:

در واقع "مناطق قبیله‎ای فدرال" یک منطقه نیمه خودمختار در شمال غربی پاکستان است، که متشکل از هفت حوزه قبیله‎ای(ولسوالی) و شش منطقه مرزی است. تمام این مناطق مستقیماً از سوی دولت فدرال پاکستان توسط قوانین خاص تحت نام "قوانین جنایی مرزی (FCR)کنترول می‎شوند. این قوانین سخت‎گیرانه توسط مستعمره سابق؛ یعنی راج انگلیسی در سال ۱۸۷۷م بالای مسلمانان هند؛ به منظور سرکوب مقاومت مجاهدین پشتون، که علیه اشغال خونین انگلیس مبارزه می‎نمودند، ایجاد گردید.

قوانین "FCR" بخاطر جرایم افراد خاص که مجموع از مجازات را بر فامیل و اعضای قبیله تحمیل می‎نمود، این قانون حتی حق محاکمه متهم را توسط قوه قضائیه رد می‎کند؛ بلکه این قانون به متهم مجازات می‎دهد‌. در دستور این قانون، رؤسای قبیله با داشتن اندک‎ترین هم‎دستی با مظنون؛ حتی بدون تثبیت جرم از سوی دولت فدرال به مجازات محکوم است‌. عدم پیروی از این قانون می‎تواند، رؤسای قبیله را تحت مجازات سنگین قرار دهد. با این حال، انگلیس هرگز به سرکوب مقاومت مجاهدین در منطقه پشتون‎نشین مؤفق نشد و این قانون منحیث یک سلاح قوی یا "بفر زون" برای ناامنی در افغانستان استفاده می‎شد. سرانجام، نیروهای نظامی انگلیس اخراج شدند و تا اکنون جرئت برگشت دوباره را ندارند.

بعد از تأسیس کشور پاکستان "منطقه قبیله‎ای فدرال" هنوزهم منحیث یک جبهه مقاومت و مبارزه علیه اشغال بیگانه‎ها عمل می‎کند. مسلمانان منطقه قبیله‎ای فدرال در مقابل تهاجم اتحاد جماهیر شوروی، همانند امپراتوری انگلیس مقاومت نشان دادند، که تا اکنون جرئت برگشت را ندارند. پس از تهاجم نظامی امریکا، دوباره این "منطقه قبیله‎ای فدرال" مرکزی بود که از آن‎جا حملات بالای نیروهای ناتو در خاک افغانستان راه‎اندازی می‎شد. با این حال، در آن زمان حکام نوکر امریکا در رهبری پاکستان فرمان وضعی ستمگرانه‎ای استعمارگران را پذیرفتند که بعداً ظلم و ستم و مجموعِ از مجازات را بر مسلمانان قبایلی پشتون‎نشین به منظور تضعیف مقاومت‎شان به راه انداختند.

این حکام نوکر، مناطق قبایلی را دگرگون نموده و باعث بحران مهاجرت‎های گسترده شدند. فعلاً مقامات امریکایی خواهان افزایش سرکوب مقاومت مردم با استفاده از ترفند و بهانه‎هایی؛ مانند اعزام دائمی دستگاه امنیتی فدرال در مناطق قبیله‎ای توسط از بین بردن "قوانین جنایی مرزی" که هدف‎شان آوردن مناطق قبیله‎ای تحت قوانین حکومتی است، هستند.

با وجود اجرای تمام پلان‎های شوم امریکا، حکام پاکستان به نحو فریبنده‌ آن را به نفع کشورشان تبلیغ نمودند و این بار طوری ادعاء می‎کنند که آن‎ها می‎خواهند تمام مسلمانان اهالی منطقه قبیله‎ای فدرال را از حقوق قضایی یکسانی‎که تمام کشور برخوردار اند، مستفید سازند. بنابر این، پس از ۲۴ جنوری ۲۰۱۷م، زمانی‎که حکومت فدرالی در مورد یک‎جا شدن "خیبر پختونخوا" با "منطقه قبیله‎ای فدرال" تصمیم گرفت، رژیم پاکستان فورا ادعاء نمود که ما برای مسلمانان "منطقه قبیله‎ای فدرال" حقوقی شهروندی را اعطاء می‎کنیم که همه‎ای کشور از آن برخوردار اند. سپس در ۱۷ اکتوبر ۲۰۱۷م، کمیته ملی اجرایی بر "منطقه قبیله‎ای فدرال" اصلاحاتی را به منظور تسریع تصویب این لایحه به وزیر امور خارجه از طریق هر دو مجلس پارلمانی دستور داد و هم‎چنان اقدامات قانونی و اداری دیگر را به اجراء گذاشت تا قانون قضایی را هرچه زودتر به این مناطق قبایلی گسترش دهد.

یقیناً که ادعاء رژیم بی‎بنیاد و احمقانه است‌. این در سرتاسر پاکستان واضح است که مسلمانان از هیچ حقوقی بهره‎مند نیستند. این در حالیست که نظام دموکراسی، خواه در داخل "منطقه قبیله‎ای فدرال" یا خارج از آن، یا تحت تطبیق "قوانین جنایی مرزی" یا عدم آن، مسلمانان را از حقوق اسلامی‎شان محروم می‎گرداند. قوانین قضای ساخته شده دست بشر، همراه با تأخیر حل دوسیه به سال‎ها و دهه‎ها، این خود یک بی‎عدالتی برای مسلمانان محسوب می‎شود.

در کل اگر جمع آوری کنیم: حقوق تحصیلات عالی، دسترسی به مراقبت های بهداشتی و صحی، ثبات امنیت و زندگی معیاری به اکثریت عوام تحت نظام سرمایه‎داری غیر قابل دست‎یابی است؛ چون ثروت دولت به دست چند شخص محدود قرار‌ دارد.  

یقیناً مسلمانان شبه‎قاره هند برای ایجاد پاکستان زحمات زیادی کشیدند تا شریعت اسلامی در را در تمام ابعاد زندگی خود تطبیق و در سایه رحمت اسلام عزیز زندگی کنند. امروز زمان آن رسیده که مردم "منطقه قبیله‎ای فدرال"، "خیبر پختونخوا" و تمام مسلمانان پاکستان باید برای تأسیس مجدد خلافت راشده ثانی بر منهج نبوت فعالیت کنند. بعداً زمان آن خواهد رسید که هر شهروند از وظایف اساسی برخوردار و از مزایای حقوق انسانی خود مستفید خواهد شد.

﴿إِنِ ٱلْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ﴾

[یوسف: ۶۷]

ترجمه: تنها حكم و فرمان از آن الله(سبحانه وتعالی) است.

نویسنده: شهزاد شیخ

‏معاون سخنگوی رسمی حزب التحریر-ولایه پاکستان

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه