پنجشنبه, ۱۵ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۵م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
تکنالوژیی "هوش مصنوعی"؛ ابزار جدید جاسوسی برای حفظ ارزش‌های دموکراتیک حکام سیکولر بی‌خرد انگلیسی!
بسم الله الرحمن الرحيم

تکنالوژیی "هوش مصنوعی"؛ ابزار جدید جاسوسی برای حفظ ارزش‌های دموکراتیک حکام سیکولر بی‌خرد انگلیسی!

(ترجمه)

خبر:

به‌تاریخ ۱۳ فبروری ۲۰۱۸م، شبکۀ بی‌بی‌سی گزارشی را ارائه نمود که در آن آمده بود: «دولت انگلستان از تکنالوژیی رونمایی کرد که می‌تواند مشخصات افراد "جهادی" را به‌طور دقیق شناسائی نموده و آن را از  محضر عام بلاک نماید. دولت انگلستان برای ساخت هم‌چو ابزاری حدود ۶ لک یورو را به مصرف رسانیده است.» علاوه بر این، امبر راد وزیر امور داخلۀ انگلیس برای شریک ساختن این مفکوره روانۀ امریکا گردیده و از سوی دیگر، خانم راد به بی‌بی‌سی گفت:  «من هرگز شرکت‌‌های فن آوری را بخاطر استفاده از این ابزار مجبور به پیروی از قانون نمی‌کنم؛ بلکه می‌توانند آزادانه جاسوسی کنند.» تکنالوژیی مذکور مبتنی به الگوریتم جاسوسی و اکتشافی است که با هوش مصنوعی‌اش یاد می‌گیرد که چگونه مشخصات و محتویات ناآشنا و غیرمعمول را شناسایی نماید.

تبصره:

در حال حاضر این نوع تکنالوژی‌های پیش‌بینانه در هر زمینۀ زندگی روزمرۀ ما به کار می‌رود، در حالی‌که یک درصد هم مفید پنداشته نمی‌شود. در واقع این پالیسی بخشی از خباثت‌های دولت انگلیس برای تحت کنترول درآوردن افکار مسلمانان در هر عرصۀ زندگی‌شان است. استراتیژی تحت نام "جلوگیری" مستقیماً مکاتب اطفال مسلمان را هدف گرفته و ابزارک‌های کمپیوتری را در هرگوشه و کنار نصب می‌کنند تا اندک‌ترین اعتقادات مذهبی آن‌ها را جاسوسی کنند و می‌خواهند از اصول و اعتقادات دموکراسی حفاظت کنند تا معلمین خلاف قوانین دموکراتیک تدریس نکنند. حکومت هم‌چنان کمره‌های امنیتی را در مساجد نصب نمود و حتی نظاره بر پست‌های فیسبوک مسلمانان می‌کنند تا مبادا خلاف پالیسی آن‌ها یا دید مخالف علیه نظام استبدادی غربی موضوعی نشر کنند. اکنون امنیت ملی این نظریۀ تکنالوژیی "هوش مصنوعی" را بسیار ماهرانه تحت عنوان "برسی هوشمند هرگونه مشخصات افراط‌گرایی" تبلیغ می‌کند.

شعار جنگ "علیه تروریزم"‌ در واقع برای سلب آزادی‌های مدنی مردم عام است، که به هدف عقیم‌سازی ذهنیت مسلمانان از هوشیاریی این‌که مبادا روزی راه‌حل مؤثر ایدیولوژیک بدیل این فرهنگ مفسد و زوال یافته‌ای سیکولری غربی را دریابند، بکار برده می‌شود‌. از جانب دیگر، بحث‌های فلسفی در هرگوشه و کنار در مورد "تکنالوژی هوش مصنوعی" جریان دارد که شاید یک خطر بالقوه‌ای به انسان متحول شود و آن‌ها فکر می‌کنند تا روزی خود کمپیوتر‌ها مهد آگاهی‌دهی راه‌حل واقعی برای بشر شود. بناءً احتمال وقوع چنین چیزی بعید است، چون هوش مصنوعی کمپیوترها کاملاً متفاوت از ذکاوت انسان‌ها است، فلهذا این خیال است و محال. فرض کن اگر روزی برسد که کمپیوتر‌ها خودآگاه شوند و اگر منطق خانم امبر راد که برای قضاوت انسان‌ها برنامۀ کمپیوتری را طراحی کرده بود، به حقیقت بپیوندند، چی نتیجه‌ای از آن بدست خواهد آمد؟ معلوم‌دار است که بی‌نتیجه خواهد بود. اگر انسان‌ها نتوانند حق را از باطل تشخیص و بدون کمک "وسائل کمپیوتری بی‌روح" مشخصات افراط‌گرایان را فلتر نتوانند، برای این حکام هوش و ذکاوت انسان‌ها ناقص پنداشته می‌شود.

حال آن‌که تکنالوژی تغییر خواهد کرد؛ اما فطرت انسان‌ها هرگز تغییر نخواهد کرد. باین‌حال، وزیر امور داخله پیشنهاد "بلاک محتویات ضد دموکراتیک انترنتی" را نمود، در حالی‌که این الگوریتم کمپیوتری عین سانسورسازی سردم‌داران قریش است که علیه رسول الله ﷺ تحمیل کرده بودند؛ چون هنگامی‌که سردم‌داران جاهل مکه نخواستند صدای حق به گوش مردم برسد و خواستند که حضرت محمدﷺ را باطل بشمارند، به او ﷺ  لقب ساحر را گذاشتند. حداقل مشرکین مکه این تصمیم را نگرفتند که به صدای حق گوش دهند یا خیر؛ اما حکومت انگلستان می‌خواهد فضای انترنت را بسته یا تحت کنترول خود در آورده که مبادا کسی به صدای حق گوش دهد.

مفاهیم منحط غربی در این قرن با ناتوانی که دامن‌گیر مردم شده، در برابر چالش‌های تکنالوژیکی به اوج خود رسیده است. مثلاً با کمک کمپیوتر آرای مردم را در انتخابات امریکا تحریف نمودند. ادارۀ ریکس تیلرسون هفتۀ گذشته گفت که انتخابات پیش‌روی دور چهارم مجلس از مداخلات روسیه عاری نخواهد بود. این‌گونه معلوم می‌شود که ماشین دموکراسی از کنترول عقل سلیم انسان‌ها بیرون رفته است.

به بشر لازم است تا دوباره کنترول آیندۀ خود را با راه‌اندازه‌یی بحث‌های مؤثر و مفاهیمی‌که آنان را به سعادت سوق می‌دهد، رقم زنند؛ نه این‌که کمپیوتر‌ها به آنان راهنمای برای انتخاب هر تصمیم‌شان شوند.

سانسورسازی هیچ فایده‌ای ندارد و نه چیزی را تغییر داده می‌تواند، تنها مردم را ساده‌لوح خواهد کرد که به خبرهای دروغین و تقلبِ این حکام باور کنند. در نتیجه هر آن کسی‌که بخاطر دریافت راه‌حل مؤثر به کمپیوتر و تکنالوژی نماید، روزی خودش در گرداب این تکنالوژی دست ساخته‌اش گیر خواهد ماند.

نویسنده: داکتر عبدالله روبین

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه