پنجشنبه, ۱۵ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۵م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
حاکمان مسلمان، گنگ‌ها، کرها و کورهای قرن
بسم الله الرحمن الرحيم

حاکمان مسلمان، گنگ‌ها، کرها و کورهای قرن

(ترجمه)

خبر:

عمران خان نخست وزیر پاکستان از پاسخ به پرسش در بارۀ بیشتر از دومیلیون مسلمان آواره در منطقۀ "سینک‌یانگ" چین غربی، شانه خالی کرده و چنین گفت: «من در بارۀ مسلمانان اویغور بیشتر نمی‌دانم.» روز چهارشنبه شبکۀ خبرگزاری " فایننشل تایمز" از یکی از رهبر مسلمانان، "عمران خان" سوال نمود که موقف‌اش در برابر مراکز محبوسیت اکثریت مسلمانان شهر اویغور چیست؟ در حالی‌که فعالان و محبوسین می‌گویند که این کمپ‌ها به منظور ریشه‌کن‌سازی فرهنگ و عقیدۀ مسلمانان اویغور آماده شده اند. اما متأسفانه عمران خان رُک و پوست کنده بیان نمود که درین مورد چیزی نمی‌داند؛ در حالی‌که دولت‌اش مدت‌های زیادی از کمک‌های کشور چین مستفید گردیده است. (منبع: CNN، 29 مارچ 2019م)

تبصره:

عجیب است؛ حاکم مسلمان، که دارای روابط گستردۀ تجاری با کشور چین است، از این حقیقتی‌که شهروندان و اعضای فامیل مسلمانان اویغور از پناه بردن به پاکستان ممانعت می‌شوند و یا هم در این جریان تلف می‌شوند؛ کاملاً بی‌خبر بوده و حتی به اندازۀ عام مردم نیز درین مورد معلومات ندارد! چرا نخست وزیر پاکستان از حقیقتی‌که مثل آفتاب روشن و واضح است، نه برای بار نخست؛ بلکه حتی برای بار دوم به شکل بسیار واضح در مصاحبه‌اش چشم‌پوشی می‌نماید؟ در ماه فبروری، کشور ترکیه موجودیت این کمپ‌ها را صرف تقبیح نموده و چنین نشان داد که این حالت، شرم بزرگ برای انسانیت است. شماری بیشتر کشورهای اسلامی، که روابط اقتصادی و سیاسی با کشور چین دارند، به شمول کشورهای عربستان سعودی، مالیزیا و به خصوص پاکستان؛ حتی از محض صحبت درین مورد خودداری کردند.

موقف حکام مسلمانان در قضیۀ غم‌انگیز اویغور تعجب آور نیست! چون از کرها، گنگ‌ها و کورها در بارۀ وضعیت امت مسلمه جز این، دیگر توقع نمی‌رود. اگر آن‌ها با الفاظ این قضایا را محکوم می‌کنند؛ ولی عملاً هیچ تصمیم برای اقدام نمی‌گیرند. حب و لذت پول، موقف و خودبرتر‌بینی دلایلی اند که این حکام را از احساس مسئولیت و حتی از دایرۀ انسانیت دور ساخته اند. با وجود شواهد بی‌شمار از داخل کمپ‌ها، که مشابه زندان‌هاست، تجاوز جنسی و اعمال فشارهای روانی، آموزش درس‌های جبری غیراسلامی... توسط حزب کمونیست -که در حقیقت تمام این حقایق از طریق رسانه‌های مزدور نشر شده اند- حاکمان مسلمان در این خصوص حالت بی‌خبری را اختیار کرده اند؛ توگویی کر و کور باشند. اسف‌بارتر این‌که احساس در آن‌ها مرده است و ذرۀ شرم ندارند؛ بلکه به معاملات خویش با کشور چین ادامه می‌دهند.

در میان سال‌های 2017 الی 2018م اسلام آباد در حدود بیشتر از 6 میلیارد جنگنده‌های چینی را به شمول تانک CSIS خریداری نمود. پاکستان نیز از مصارف زیربناسازی چین من‌حیث بخشی از سهم‌دار کمربند جهانی تجارتی رئیس جمهور "شی‌جین‌پینگ"، مفاد بزرگی را نصیب شد. هم‌چنان پاکستان یکی از بزرگ‌ترین خریداران اسلحۀ چین به شمار می‌رود. امروزه امت مسلمه در آرزوی داشتن رهبران شجاع مانند محمد بن قاسم و یا صلاح الدین ایوبی رحمه الله علیهم هستند. گرچه این قهرمانان در سرزمین‌های آزاد کردۀ خویش "سند و قدس" زنده نیستند؛ اما این را باید درک کرد که دید آن‌ها محدود به هوای‌نفس‌شان نبود و نیز با کفاری‌که مرتکب قتل و کشتار مسلمانان می‌گردیدند، معامله نمی‌کردند.

محمد بن قاسم از طایف، و صلاح الدین ایوبی از عراق؛ احتمالاً چی اندازه معلومات و خبر از حالت مسلمانان داشتند تا به نجات و دفاع مسلمانان مظلوم به پا خاستند؟ تنها شنیدن شکنجه و یا زندانی شدن یک مسلمان نور ایمان آن‌ها را شعله‌ور می‌ساخت و احساس تکلیف در برابر مسلمانان، آن‌ها را وا می‌داشت تا به تطبیق شریعت اسلامی از طریق جهاد اقدام کنند. اما حاکمان فعلی کمبود معلومات از شرایط فعلی را ندارند؛ بلکه غلام پول، نفس و سیاست‌های فاسد غربی شده اند و اقدام به عمل را در طاق نسیان گذاشته اند. رسول الله ﷺ این حالت را پیش‌بینی نموده بود. ثوبان رضی الله عنه از پیا مبر ﷺ چنین روایت می‌کند:

«يُوشِكُ الْأُمَمُ أَنْ تَدَاعَى عَلَيْكُمْ كَمَا تَدَاعَى الْأَكَلَةُ إِلَى قَصْعَتِهَا»، فَقَالَ قَائِلٌ: وَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ يَوْمَئِذٍ؟ قَالَ: «بَلْ أَنْتُمْ يَوْمَئِذٍ كَثِيرٌ وَلَكِنَّكُمْ غُثَاءٌ كَغُثَاءِ السَّيْلِ وَلَيَنْزَعَنَّ اللَّهُ مِنْ صُدُورِ عَدُوِّكُمُ الْمَهَابَةَ مِنْكُمْ وَلَيَقْذِفَنَّ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمُ الْوَهْنَ»، فَقَالَ قَائِلٌ: يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا الْوَهْنُ؟ قَالَ: «حُبُّ الدُّنْيَا وَكَرَاهِيَةُ الْمَوْتِ»

(سنن ابوداود)

ترجمه: زمانی فراخواهد رسید که مردم دنیا همه تقریباً یک‌جا می‌شوند و بالای مسلمانان حمله می‌کنند، مانند گرسنگانی‌که هم‌دیگر را برای خوردن نان بالای یک کاسه فرامی‌خوانند. از رسول الله ﷺ سوال می‌شود که آیا در آن روز  تعداد ما کم است؟ وی ﷺ  در پاسخ می‌فرماید: نخیر! بلکه تعداد شما زیاد است؛ اما شما مثل غُثا السَّیل یعنی کف یا خس و خاشاک روی سیل می‌باشید؛ یعنی ضعیف و بی‌ غیرت می‌باشید و الله(سبحانه‌وتعالی) ترسی‌که کفار از شما دارند، از دل‌های‌شان بیرون می‌کند و به قلب‌های شما وهن ایجاد می‌کند و زمانی‌که اصحاب ر ضی الله عنهم از رسول الله ﷺ پرسیدند که وهن چیست؟ وی ﷺ جواب فرمود: حبُّ الدنيا وكراهيه الموت؛ یعنی ترجیح دادن دنیا بر آخرت و تنفر از مرگ.

نویسنده: نازیه رحمان

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

Last modified onیکشنبه, 07 آوریل 2019

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه