پنجشنبه, ۰۸ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
قتل مرد کهن‌سال توسط گروه‌ جوانان خلاف‌کار در ایتالیا، روندی‌ست که وسیعاً در نظام‌های لیبرال‌-دموکراسی وجود دارد
بسم الله الرحمن الرحيم

قتل مرد کهن‌سال توسط گروه‌ جوانان خلاف‌کار در ایتالیا، روندی‌ست که وسیعاً در نظام‌های لیبرال‌-دموکراسی وجود دارد

(ترجمه)

خبر:

در 30 اپریل سال جاری، بی‌بی‌سی با پخش گزارشی از مرگ وحشت‌ناک یک مرد بازنشسته‌ی ایتالیایی به‌نام "آقای استانوس" پرده برداشت. این مرد که مشکل روانی هم داشته، توسط یک گروه تبه‌کار محلی، که اعضای آن جوانان هستند، به شکل سیستماتیک هدف قرار می‌گیرد. بیش از چند ماه است که آن‌ها این مرد کهن‌سال 65 ساله را که توانایی دفاع از خود را نداشته، مکرراً ‌ اذیت کرده و با او بد‌رفتاری می‌کردند. آن‌ها حتی این جنایت خود را در رسانه‌های اجتماعی شریک ساختند. طبق گفته‌های این مرد، او در ترس مداوم به‌سر می‌برده است. این مرد کهن‌سال بدون هیچ نوع کمک، طوری‌که به سوءتغذیه گرفتار شده و بدن‌اش آب زیادی را از دست داده بود، در حالت سختی و فقر رها شده بود. پولیس او را بعد از آخرین اختطاف پیدا کرده و بعداً به‌خاطر جراحات داخلی و غفلت مسئولین از این موضوع در شفاخانه جان داد. براساس گزارشات، او در جاده‌های اطراف خانه‌اش با لگد،‌ مشت و ضربات چوب مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

تبصره:

این خبر تکان‌دهنده را می‌توان به سرگذشت یکی از میلیون‌ها کهن‌سال ارتباط داد. ارزش‌های لیبرال فردگرایانه و منفعت شخصی، بنیاد این بی‌احترامیِ گسترده به نسل بزرگ‌سال است. این جزء فرهنگ جوانان گشته که سرگرمی را در مسخره‌کردن ضعیفان می‌یابند و عمدتاً خشونت افراد باعث شهرت‌شان در بین هم‌سن‌وسالان می‌شود. در واقع قانون هیچ‌کاری برای حفاظت کهن‌سالانی‌که برای بیرون شدن از خانه‌ی خود احساس خطر می‌کنند، نمی‌کند؛ قسمی‌که یک تجاوز باید به خطرناک‌ترین حدش برسد تا مسؤولان دخالت کنند. به‌خاطر این قانون است که اذیت کلامی،‌ وحشت و سطح پایین زنده‌گی، جزء زیست روزمره‌ی بسیاری از بزرگ‌سالان شده است.

در چهارم اپریل سال 2019م، شبکه‌ی سی‌ان‌ان گزارشی را مبنی بر افزایش 75 درصدی حملات بر مردان کهن‌سال، پخش کرد. به‌طور مشخص بین سال‌های 2002 تا 2016م، حملات غیرخشونت‌آمیز بر مردان 60ساله و بالاتر از آن افزایش 75.4 درصدی داشته است. حتی برای زنان در بین سال‌های 2007 تا 2016م 35.4 درصد افزایش داشته‌است که این برای‌شان بسیار خطرناک است. به‌نظر می‌رسد که دولت‌ها برای مدیریت این یافته‌های عجیب در سردرگمی قرار دارند.

براساس یافته‌های مرکز کنترول و جلوگیری امراض" امریکا "‌ راهبردهای جدیدی‌که به شدت مورد ارزیابی قرار گرفته اند، نشان می‌دهند که متأسفانه این گروپ(سالمندان) در برابر خشونت به شدت آسیب‌پذیر اند. داکتر شینکی دونگ، استاد و مدیر انستیتوت صحت و تحقیقات، پیرامون برنامه‌های صحی و سالخورده‌گی گفت که این گزارش موضوعات مهمی را در خصوص امنیت افراد مسن در امریکا روشن می‌کند. او هم‌چنان نقش اعضای خانواده در سوءاستفاده از کهن‌سالان را برجسته می‌سازد. موضوعات کلیدی این نگرانی غفلت و سوءاستفاده از کهن‌سالان است. این آمارها منعکس‌کننده‌ی روند موجود در دولت‌های لیبرال دموکراسی در سطح جهانی‌ست.‌ افزایش آسایشگاه‌ها برای کهن‌سالان، جایی‌که والدین مانند زباله در آن انداخته می‌شوند،‌ درحالی‌که فرزندان ثروت‌مندشان قادر به حفاظت‌شان هستند.

در اسلام، این روند وحشتناک مستعد پیشبرد به عنوان یک نظام کامل نخواهد بود؛ نظامی‌که از روند تبدیل‌شدن زنده‌گی کهن‌سالان به حالت غیرانسانیِ آن جلوگیری می‌کند. بلکه‌ اعضای بالغ جامعه با مسن شدن، بیشتر احترام خواهند شد، قسمی‌که الله سبحانه وتعالی بهشت و سعادت را با خدمت به والدین در جامعه‌ی اسلامی پیوند داده است. این آیات قرآن واضحاً در همین مورد است:

﴿وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوٓا۟ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَٰنًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ ٱلْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا * وَٱخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ٱرْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِى صَغِيراً﴾ [اسراء: 23-24]

ترجمه: پروردگارت مقرر داشت که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه تا تو زنده‌ هستی هر دو یا یکی از آن دو سالخورده شوند، آنان را میازار و به درشتی خطاب مکن و با آنان به اکرام سخن بگوی. در برابرشان از روی مهربانی سر تواضع فرود آور و بگو: ای پروردگار من،‌ هم‌چنان که مرا در خوردی پرورش دادند،‌ بر آن‌ها رحمت آور.

این ارزش‌ها به‌هیچ‌وجه در قوانین جهانی ملت‌های لیبرال-دموکرات تثبیت نخواهند شد،؛ قسمی‌که در ملت‌های سرمایه‌دار آزادی فردی و منفعت اقتصادی والا‌تر از ارزش‌های اخلاقی هستند. سالخورده‌گان جهان نیاز به بازگشت خلافت دارند تا تمام حقوق انسانی‌شان را تأمین کرده و با کسانی‌که بر نیازمندان دنیا تجاوز می‌کنند، حساب‌رسی خواهد کرد. ما از تمام مسلمانان جهان می‌خواهیم تا از برگشت خلافت حمایت کنند، قسمی‌که این موضوع بزرگ‌ترین ضرورت در این عصر است‌ و ما دعا می‌کنیم تا قبل از رسیدن دوران کهن‌سالی تحقق راه‌حل‌های آن‌ را شاهد باشیم.

نویسنده: عمرانه محمد

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب‌التحریر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه