پنجشنبه, ۱۵ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۵م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
فشار روسیه بالای تاجکستان بخاطر کسب عضویت نشست اقتصادی یوروشیا  (EAEC)
بسم الله الرحمن الرحيم

فشار روسیه بالای تاجکستان بخاطر کسب عضویت نشست اقتصادی یوروشیا (EAEC)

(ترجمه)

خبر:

میز گیردی که تحت عنوان ادغام کشورهای آسیایی میانه در جامعه اقتصادی ایرواشیا، واقعیت ها و دورنمای های آن در شهر دو شنبه بگزار گردید. این برنامه توسط ماموریت نهاد غیر انتفاعی و صندوق انکشافی انستیتیوت مطالعات ایرواشیا با حمایت سفارت روسیه در تاجیکستان دایر گردید که به تاریخ 22 ماه نومبر سال 2016 توسط خبر گزاری خاور منتشر شد. در این میزگیرد، تحلیگران و نماینده های سفارت خانه های کشورهای عضو جامعه ایرواشیا و کارمندان نهادهای دولتی، سازمان های غیر انتفاعی حکومتی و جامعه تجاری شرکت داشتند.

تبصره:

قبل از این نشست انتظار میرفت که در اخیر سال جاری تاجیکستان پیشنهاد عضویت در جامعه ایرواشیا بدهد. چنانچه لیند سلتسکی، یکی از معاونان ایالت دومای فدراسیون روسیه، در مورد اظهارات خوشبینانه ای را در وایل تابستان چنین بیان داشت:«من فکر می کنم دوشنبه تا سال آینده تمایلش را اعلام کند. چون تاجیکستان بیشتر از هر کشور دیگر در این راستا تلاش می کند». اما علی الرغم این اظهارات، تاجیکستان تمایلی جهت پیوستن به این سازمان نشان نداد که روسیه شروع به اقداماتی تشویقی دیگری در مورد دست یازید تا این کشور، در جامعه اقتصادی ایرواشیا شرکت کند.

روسیه اقدامات ذیل را برای انجام این کار روی دست گرفته است:

۱- به تاریخ 21 نومبر ارینا کریموف، رئیس شورای پایان نامه اکامی تعلیمی روسیه گفت: کمیسیون عالی تصدیق، تحت نظارت وزارت معارف و ساینس روسیه فعالیت های شورای علمی پایان نامه های ماستری و دوکتورای اکادمی تعلیمی تاجیکستان را به حالت تعلیق در آورده است.

۲- در هفته های اخیر دولت روسیه دست به توقیف دسته جمعی کارگران تاجیکستان زد؛ این عمل یک شیوه سنتی اعمال نفوذ روسیه در روابطش با کشورهای آسیایی میانه است تا آنها را مجبور به پذیریش طرح های اقتصادی و سیاسی خود نماید. باید متذکر شد که ایجاد جامعه اقتصادی ایرواشیا ابتکار روسیه بود تا نفوذش را در کشورهای اتحاد جماهیر شوری سابق حفظ و تقویت کند.

اهداف اعلام شده جامعه اقتصادی ایرواشیا افکار ذیل را تطبیق می نماید:

  1.  هماهنگ سازی قوانین؛
  2.  ایجاد مارکیت مشترک که آزادی تحرک کالا، خدمات، سرمایه و نیروی بشری را فراهم سازد؛
  3. وضع تعرف های مشترک گمرکی؛
  4. تطبیق هماهنگ سازی، تشریک مساعی و پالیسی واحد در سکتورهای اقتصادی.

موارد فوق، مقصد رسمی جامعه اقتصادی ایرواشیا می باشد.

 انگیزه های واقعی روسیه برای ایجاد این اتحادیه قرار ذیل است:

1-       روسیه بعد از به قدرت رسیدن پوتین، اقداماتی را جهت تحت نفوذ قرار دادن دوباره کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق روی دست گرفت. روسیه برای  تحقق این هدف، توافقنامه های مختلفی را با این کشورها بست که از جمله CSTO,SCO و جامعه اقتصادی ایرواشیا می باشد. روسیه در این امر، در برخی از کشورها موفق و در بعض دیگر ناکام شد؛ از جمله در یوکراین. اتفاقات اخیر در جنوب شرق یوکراین، نماینگر اینست که روسیه برای حفظ نفوذش چگونه از قدرت خود استفاده می کند. روسیه با هر حرکت در قلمرو کشورهای اتحادیه جماهیر شوری سابق، به دلیلی واکنش شدید نشان می دهد که آن را از دید رقابت برای تصاحب نفوذ با امریکا می نگرد. به رغم این همه باز هم امریکا تلاش دارد تا نفوذ روسیه را در منطقه تضعیف و حتی از بین ببرد. چون تخصیص بودجه ۹۵۲ میلیون دالری از بودجه فدرال امریکا به اداره مرکزی در سال ۲۰۱۷م جهت مبارزه برضد تحرکات روسیه از جمله در کشورهای آسیای مرکزی گواه این مدعاست. این گزارش در ویب سایت خزانه داری امریکا به تاریخ ۹ فبروری۲۰۱۶م منتشر گردید. با در نظر داشت این دلیل، کرملین به نوبه خود برای تقویت سلطه جیوپولیتک اش در این کشورها شروع به تشکیل متحدین جدید از طریق عقد این توافقات  نمود.

2-      روسیه کشوری است دارای مواد خام، نه کشور صنعتی که اکثر تسهیلات تولیدی موجودش را از اتحاد جماهیر شوری سابق به ارث برده است که ضرورت به تجدید و  سازی دارد. روسیه امروز، دیگر قدرت رقابت در بخش تولید محصولات را از دست داده است. این کشور، تقریباً در تمام سکتورها به رکود تکنالوژی مواجه است؛ از جمله: صنایع خودکار که عملاً ضروریات مدرن، ساختارهای مجهز، مصرف الکترونیک، داوا سازی، مواد غذایی و غیره موارد را تکافو کرده نمی تواند. به همین گونه رئیس سبربانک در سخنرانی اجلاس گاج دار در رانگیس اظهار داشت:«ما در رقابت ناکام شدیم و در چتر کشورهای ناکام رو به رکود قرار داریم». به این ترتیب، با ایجاد چنین یک اتحادیه، کشورهای شوری سابق، بازار مطلوب صادرات می گردد که روسیه می تواند کالاهای غیر رقابتی اش را به فروش برساند.

علاوه براین، آسیایی میانه یک منطقه حایل از تهدیدهای سیاسی و نظامی برای روسیه بوده و بخاطر این امر تلاش دارد تا کشورهای آسیایی میانه را با تمام امکانات موجود کاملاً تابع خود سازد. 

با در نظر داشت موارد متذکره این واضحاً آشکار گردید که هر پیمانی فقط منافع روسیه را تأمین می کند و نمی تواند منافع مشترک برای کشورهای آسیای میانه باشد. تا زمانیکه سرزمین های ترکمنستان تحت کنترول حکام خائنی باشد که خود شان را به دشمنان اسلام و مسلمانان فروخته اند، وضع موجود مسلمانان بدون کدام تغییر به همین منوال باقی خواهد ماند. برعلاوه، اسلام چنین پیمان ها و توافقات را با کشورهای کفری حرام قرار داده است، به خصوص پیمان های که برضد مسلمانان و منافع شان انعقاد گردد. پس یگانه راه حل، برای تمامی مشکلات و مصائب جاری مسلمانان تاجیکستان، بازگشت تطبیق احکام اسلام در زندگی، جامعه و دولت است. چنانچه نظام اقتصادی اسلام توزیع مساویانه ثروت را تضمین نموده و نظام حکومتداری اسلام تمام معضله های فساد را حل می تواند و عزت و اموال مسلمانان را حفظ می‌کند که تنها رضایت الله سبحانه وتعالی معیار تطبیق این نظام بوده و در تطبیق آن حاصل می گردد.

دفتر مطبوعات مرکزی حزب التحریر

فردوس سلیم زاده

 

Last modified onیکشنبه, 05 فوریه 2017

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه