شنبه, ۱۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

pr header

 

 

تاریخ هجری :21 جمادی الثانی 1439
تاریخ میلادی : جمعه، 09 مارس 2018م

شماره صدور:۰۰۳/۲۰۱۸

دفتر مطبوعاتی
ولايه ترکیه

اعلامیه مطبوعاتی

بازبینی احکام اسلامی تنها می‌تواند از طریق اجتهاد برپایۀ وحی صورت گیرد

(ترجمه)

اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در برنامۀ روز بین‌المللی زن، که توسط وزارت خانواده و برنامۀ اجتماعی دایر شده بود، گفت: «همان‌گونه که می‌بینید، در این اواخر افرادی با بیانیه‎‌های مختلفی راجع به زنان اجتهاد کرده‌اند که هیچ اساسی در دین ما ندارند و آن‌ها فهمیده نمی‌شود. آن‌ها یا در این زمانه زند‌گی نمی‌کنند و یا این‌که در زمان و دنیای دیگری زندگی می‌کنند، زیرا آن‌ها نیاز دنیای اسلام به عصری شدن را نمی‌توانند به رسمیت بشناسند. شما نمی‌توانید امروز با قوانینی‌که ١٤یا ١٥ قرن پیش تطبیق می‌شدند، زندگی کنید و چنین چیزی نیست. به‌همین خاطر، تطبیق اسلام با تغییر زمان و مکان تغییر می‌کند و امکان بازبینی احکام اسلامی نیز وجود دارد.» (منبع: (Agencies

بعداز این بیانیۀ ناخوشایند، بعضی از حلقات تلاش کردند تا این بیانیه را این‌گونه تعبیر کنند که او دربارۀ اجتهاد صحبت می‌کرد، و احکام دین اسلام با تغییر زمان و مکان تغییر می‌کند. در این‌جا باید اشاره کنیم که احکام دین اسلام تا روز قیامت دارای اعتبار است، در حالی‌که قوانین بشری بر اساس پایه‌های سیکولری-همان‌گونه که در بیانیه آمده است- به هیچ‌وجه اجتهاد نیست. اردوغان علیه دین الله سبحانه وتعالی تخطی نموده و این‌کار مطلقاً غیرقابل قبول است. الله سبحانه ‌وتعالی می‌فرماید:

﴿ومَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلاَ مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِم﴾

[احزاب: 36]

ترجمه: و هیچ مرد مومن و زن مومنه‌ای راسزاوار نیست که چون الله(سبحانه ‌وتعالی) و رسولش(صلی‌الله وعلیه وسلم) به کاری فرمان دهند، برای آنان در کارشان اختیاری باشد.

تنها چیزی‌که در این دنیایی در حال تغییر، تغییر نخواهد کرد، احکام الله سبحانه ‌وتعالی می‌باشد. این غیرممکن است که احکام را تغییر دهیم؛ در حالی‌که او سبحانه ‌وتعالی فراتر از زمان و مکان بوده و فطرت انسانی که او تعالی خلق کرده است، نیز با تغییر زمان و مکان تغییر نمی‌کند و الله سبحانه ‌وتعالی عالم بوده و از فطرت انسان آگاه است. به‌همین‌خاطر، ما معتقدیم که دین اسلام تنها نظام درست متناسب برای همه زمان‌ها و مکان‌ها است. ما نباید فراموش کنیم که تجدید، بروزرسانی یا اشتقاق هرچیزی اصل آن را نشان نمی‌دهد.

بدین‌گونه، بازبینی دین مغایر با منبع آن یعنی وحی شده نمی‌تواند، در غیر آن صورت یک تفسیر عجیب و غریب تحریف شدۀ علمای درباری خواهد بود. در اسلام هر نظر و یا قضاوت جدیدی باید بر اساس قرآن، سنت و یا هم عملکرد صحابه و قیاس شرعی باشد. اگر قصد بازبینی در بیانیۀ فوق "اجتهاد" است، این اجتهاد باید بر اساس ادلۀشرعی بوده و کار آن مجتهدین تفسیر احکام شرعی با واقعیت‌های جدید با نتیجه‌گیری از مدارک جزئیات(مناط ‌الحکم) باشد.

اسلام منحیث یک نظام جهانی قادر به حل تمام مشاکل انسانی در همۀ زمان‌ها و مکان‌ها می‌باشد. به‌خاطری‌که حاجات و غرایز انسانی ۱۴ قرن پیش هم وجود داشته و اکنون نیز به‌همان صورت وجود دارد، انسان تغییر نکرده و نخواهد کرد؛ به‌همین منوال احکام شرعی که با اعمال وی سروکار دارند، نیز تغییر نخواهد کرد.

احکام الله سبحانه‌ وتعالی تا روز قیامت معتبر خواهند ماند. "زنا" به‌خاطر کسی‌که فکر می‌کند روا نخواهد شد، و "سود" به‌بهانۀ غلط(نیاز اقتصادی) روا نخواهد شد. حلال تا روز قیامت حلال و حرام تا روز قیامت حرام خواهد ماند. مسلمانان باید فعال بوده و عکس‌العملی نباشند، به‌خاطری‌که اسلام نظامی است که برای تغییر جوامع فاسد و منحط و رهبری آن آمده، نه این‌که تغییر را به اساس تأثیرپذیری از جوامع داشته باشد. مسلمانان باید منافع دنیوی‌شان را در تحت رضایت الله سبحانه‎‎‌ وتعالی بجویند، نه رضایت نظام سرمایه‌داری.

﴿فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ﴾

[نساء: 65]

ترجمه: چنین نیست به پروردگارت سوگند که ایمان نمی‌آورند تا آن‌که تو را در آن‌چه در میان شان مایۀ اختلاف است، داور گردانند.

دفتر مطبوعاتی حزب التحریر-ولایه ترکیه

ابراز نظر نمایید

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه