جمعه, ۲۳ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۳م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

pr header

 

 

تاریخ هجری :3 ربیع الثانی 1441
تاریخ میلادی : شنبه، 30 نوامبر 2019م

شماره صدور:۰۵ / ۱۴۴۱

دفتر مطبوعاتی
ولايه ترکیه

اعلامیه مطبوعاتی

نجات جامعه از چنگ فساد، به احیای مجدد احکام اسلامی وابسته است

 (ترجمه)

در ششمین دورۀ شورای دینی که توسط هیئت عالی ریاست امور دینی از تاریخ ۲۵ تا ۲۸ نوامبر ۲۰۱۹م در انقره برگزار شد، چندین مباحثه به هدف شناسایی راهکارهای جدید خدمات امور دینی صورت گرفت که علت‌اش تأثیر فهم‌های دینی بر یک چارچوب اجتماعی – فرهنگی تحمیل شده بر دنیای امروز، رابطۀ دین بر زندگی و آیندۀ دین بود. این نشست با مشارکت اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و خوانش بیانیۀ پایانی ۳۷ ماده‌ای پایان یافت. در این بیانیه آمده‌بود: «تغییرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سراسر جهان در نتیجۀ تأثیرات جهانی‌سازی و بسیاری از دلایل دیگر اوج گرفته‌است. هم‌چنین، اعتقادات دینی، ارزش‌های اخلاقی و فرهنگ ملی نیز مورد تهدید واقع شده‌است. از جانب دیگر، تأثیرات جهانی شدن نوعی فرهنگ عامه را شکل داده‌است که به ارزش‌ها و باورهای مذهبی، حتی برای کودکان و جوانان، اهمیت نمی‌دهد. این شرایط جدید، زندگی دینی را پیچیده می‌کند، میکانیزم‌های استقامت مسلمانان را تضعیف می‌کند و بر درک آینده سایه‌ می‌افگند.»

بر علاوه، پیشرفت علم و تکنالوژی شیوۀ تفکر علمی را در مقیاسی وسیع جایگزین دین کرده و به عامل تهدید وجود دین و نقش‌اش در زندگی مبدل شده‌است؛ بنابرین جریان‌های نوین دینی را شکل داده‌است که درک درست از دین ندارند. در نشست مذکور بر تصامیم مهمی جهت مقابله با این تغییرات اجتماعی – فرهنگی که باعث فساد افراد و جامعه شده‌است تأکید شد؛ اما ریشۀ اصلی مشکلات و دلایل و راه‌حل‎های صحیح مبتنی بر عقیدۀ اسلامی نادیده گرفته شد.

در حقیقت، عامل این تغییرات اجتماعی – فرهنگی و دوری امت مسلمه از دین‌‌شان، این دولت و تطبیق نظام سیکولارش در جامعۀ ترکیه است. از زمان تصمیم شوم دولت سکولار ترکیه مبنی بر سقوط دولت خلافت در سال ۱۹۲۴م و تأسیس ریاست امور دینی جهت فراهم‌آوری شرایط مناسب برای زندگی دینی –آن‌گونه که خودشان ادعا می‌کنند– تحت چتر نظام دموکراتیک، این دولت یکجا با چنین نهادهایی مفاهیم دینی را جهت سازگاری‌شان با نظام سیکولار، بدون توجه به نظام کفری حاکم در جامعه و بدون کمترین بحث در مورد تغییرش، گسترش داده‌است.

ریاست امور دینی نتوانست جامعه را از شر اوضاع فاسد جاری نجات دهد. شما هرگز نمی‌توانید مطابق به دین‌تان زندگی کنید و نه می‌توانید تحت سایۀ این نظام سیکولار از آن دفاع کنید؛ زیرا اسلام یکجا با عقیده و احکام‌اش، یک نظام زندگی است که تمام ابعاد زندگی انسان‌ها را شامل می‌شود. ریاست امور دینی اسلام را صرف یک آیین عبادی می‌داند، به تدریس و اشاعۀ آن می‌پردازد، مساجد و امامان جماعت را در این چارچوب بسیج می‌کند و سعی دارد کیان خانواده را توسط نصاب نوگرای محصول غرب حفظ کند؛ غافل از این‌که حتی اگر دانشمندان برجستۀ علمی و دانشگاهی را به بهترین شکل ممکن تربیت کنند، متأسفانه باز هم قادر به حصول نتیجۀ مطلوب نخواهند شد.

بنابرین، آن‌ها جز هدر دادن تلاش‌های مخلصانۀ فرزندان امت و ضیاع بیشتر وقت، توانایی پیش‌برد کار دیگری را نخواهند داشت. به همین دلیل، نتایج به دست آمده توسط فعالیت‌های ریاست امور دینی برای هر صاحب خرد به وضوح قابل مشاهده است.

شکی نیست، تلاش‌های مخلصانه‌ای‌که جهت اشاعۀ امور دینی انجام می‌شود، شایستۀ تقدیر و تحسین است، اما آن‌چه برای ریاست امور دینی و دانش‌پژوهان لازم می‌باشد، ترس از محاسبۀ الله سبحانه‌وتعالی است. آن‌ها باید بدون ترس اظهار کنند که منبع فساد امت و جوامع اسلامی حکام و روشن‌فکران اند و از ملامت هیچ ملامت‌گری در آوردن تغییر اساسی هراس نداشته باشند. آن‌ها باید در صدد این باشند كه طریقۀ زندگی اسلامی را به صورت كاملاً انقلابی از سر گیرند و دولت مقتدر خلافت اسلامی را، مطابق با وعدۀ الله سبحانه‌وتعالی و بشارت رسول‌الله صلی‌علیه‌وسلم، مجدداً برپا كنند؛ در نتیجه این دولت مقتدر نظام‌های کفری را از سرزمین‌های اسلامی نابود می‌کند تا دوباره هرگز جرأت بازگشت به سرزمین‌های‌مان را نداشته باشند. آگاه باشید که بدون این راه‌حل، هیچ راه دیگری جهت خاتمه دادن به ویرانی و فساد جاری وجود نخواهد داشت.

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ

(انفال: ۲۴)

ترجمه: ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید! دعوت الله (سبحانه‌وتعالی) و رسول‌اش (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) را اجابت کنید، هنگامی‌که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد و بدانید الله (سبحانه‌وتعالی) میان انسان و قلب‌اش حایل می‌شود و همۀ شما (در قیامت) نزد او گردآوری می‌شوید.

دفتر مطبوعاتی حزب‌التحریر – ولایه ترکیه

مترجم: مرصاد مرصوص

ابراز نظر نمایید

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه