پنجشنبه, ۲۲ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۲م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

pr header

 

 

تاریخ هجری :21 ذولحجه 1441
تاریخ میلادی : سه شنبه، 11 آگوست 2020م

شماره صدور: ۱۴۴۱ / ۱۳

دفتر مطبوعاتی
ولایه لبنان

اعلامیه مطبوعاتی

انفجارهای بیروت؛ دیگر چه کسانی از ماجرا خبر داشتند؟!

(ترجمه)

نیویورک تایمز با انتشار خبری به‌تاریخ ۱۰ آگست/اوت ۲۰۲۰ م در وب‌سایت‌اش، به یک تلگراف دیپلوماتیک مهم و حساس اما طبقه‌بندی‌نشده اشاره کرده‌است که سفارت امریکا در لبنان به روز جمعه، پس از انفجار سه‌شنبه، ۴ آگست/اوت ۲۰۲۰ م، منتشر کرد. این تلگراف حاکی از آن است که یک مشاور امنیتی امریکایی که از طرف ارتش امریکا استخدام شده‌بود، حین تفتیش/بازرسی‌اش این مواد شیمیایی را مشاهده کرده و تقریباً چهار سال قبل در مورد «یک انبار پنهانی بزرگ از مواد کیمیایی/شیمیایی انفجاری ذخیره‌شده تحت شرایط خطرناک در بندر بیروت» هشدار داده‌بود. طبق این تلگراف، «این مشاور نیروی‌های دریایی لبنان را از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ م آگاه کرده‌بود...» و هم‌چنان آمده‌است: «به گفتۀ مشاور مذکور، زمانی‌که او هدایت تفتیش/بازرسی امنیتی تأسیسات بندر را برعهده داشت، در خصوص این ذخیره‌گاه خطرناک امونیم نایتریت به مقامات بندر گزارش داده‌بود.»

برعلاوه، این تلگراف حساس دیپلوماتیک فهرست مقامات لبنانی را فاش می‌کند که از این انبار امونیم نایتریت خبر داشتند. هم‌چنان این تلگراف «در خصوص توضیحات اولیۀ حکومت لبنان در مورد عامل آتش گرفتن امونیم نایتریت ابراز شک کرده‌است: این‌که آتش از یک هنگر مملو از مواد آتش‌بازی شروع شد، سپس گسترش یافت و با شعله‌ور شدن امونیم نایتریت باعث انفجار عظیمی شد که به بیش‌تر بیروت خساره وارد کرد.» در عوض، «تلگراف این امکان را بیش‌تر می‌داند که شاید حجم عظیم مهمات ذخیره‌شده در بندر، قوۀ لازم را برای منفجر کردن امونیم نایتریت فراهم کرده‌باشد.»

اما با این حال، تلگراف بیان می‌کند که «هنوز عامل نخستین آتش نامعلوم است – این‌که آیا مواد آتش‌بازی، حجم مهمات یا چیز دیگری‌که در کنار امونیم نایتریت‌ها ذخیره شده‌بود در این حادثه نقش داشته‌است.» مقامات امریکایی فعلی و سابق که در خاورمیانه کار کرده‌اند، می‌گویند این پیمان‌کار باید یافته‌هایش را به سفارت امریکا یا پنتاگون گزارش می‌داد. زمانی‌که بعضی دیپلومات‌ها توسط این روزنامه از محتوای این تلگراف آگاهی حاصل کردند، از این‌که امریکا از این موضوع معلومات داشت؛ ولی با آنان به اشتراک نگذاشته‌بود، شگفت‌زده و خشم‌گین شدند! به گفتۀ یک دیپلومات غربی که به ساختمان‌اش در نتیجۀ این انفجار خسارت رسیده‌است و مطابق تشریفات دیپلوماتیک نمی‌خواهد نامی از او برده شود، «اگر حقیقت ثابت شود، بسیار تکان‌دهنده‌تر از این خواهد بود.»

بنابرین، نه‌تنها این حکومت فاسد و بهره‌برداران این مواد، بلکه باداران‌شان در سفارت‌خانه‌ها و کشورهای این سفارت‌ها نیز از وجود یک بمب ساعتی در پایتخت آگاه بودند، اما هم دولت و هم بهره‌برداران این مواد خاموش ماندند؛ چون آنان بی‌ارزش، فاسد و ناکام اند، و مردم خودشان را می‌فروشند و می‌کشند که این سرزمین بارآور برنامه‌های کثیف‌شان باقی بماند. حتی اربابان‌شان هم خاموش ماندند و نوکران خود را مطلع نکردند، چون بازی بر سر سلطه یافتن بر کشور و مردم‌اش است. اگرچه بهای آن انفجار مهیبی بود که اکثر نقاط پایتخت را به لرزه درآورد و افراد زیادی را، شامل دیپلومات‌های غربی‌که در تیر رس انفجار زندگی می‌کردند کشت؛ حال‌آن‌که مقامات و کارکنان سفارت (امریکا) در آوکار زندگی می‌کنند، که از محل انفجار خیلی دورتر است.

درز کردن چنین خبری در این‌طور مواقع، برای مقاصد سیاسی نامعلوم است. چنین اسنادی فاش نمی‌شود، مگر برای این‌که از فشارها بالای حکومت امریکا در لبنان بکاهد. طوری‌که اگر این تلگراف بگوید: تنها حکومت و مقامات نبودند که خبر داشتند، ما نیز خبر داشتیم؛ ما امریکا استیم و این حکومت و قدرت ما است! پس بازیگران‌تان بعد از انفجار چه خواهند کرد؟!

ای مردم لبنان! اکنون می‌بینید کسانی‌که ادعای محافظت از شما را می‌کنند – از امریکا گرفته تا دیگران – از وجود مواد انفجاری آگاه بودند، دقیقاً همان‌گونه که حکام آگاهی داشتند و حتی کسی انگشت‌اش را تکان نداد، گویی‌که شما در فهرست اولویت‌های‌شان قرار ندارید. تا زمانی‌که کشور در دستان آنان باشد و آنان در برنامه‌های‌شان سرمایه‌گذاری کنند، اوضاع همین‌گونه باقی خواهد ماند.

ای مردم لبنان! ترامپ، مکرون و تمام سیاسون غربی و داخلی که دورادورشان می‌چرخند، خواهان یک تغییر واقعی و بنیادی در لبنان نیستند. باوجود شعارهای پوپولستی‌شان در خصوص ایجاد یک تغییر سیاسی بنیادی، سخنان خود را با نتایج کنفرانس‌ها ماست‌مالی می‌کنند؛ طوری‌که فرانسه می‌گوید: تشکیل حکومت وحدت ملی!! و امریکا می‌گوید: تشکیل حکومت بی‌طرف!! اما چه کسی در این تشکیل خواهد آمد؟ آیا شما؟ یقیناً نه، چون آن شخص نیز باید جزء همان طبقۀ سیاسی فاسد و رهبران‌شان باشد؛ کسانی‌که باوجود گرانی مسئولیت‌شان در این رخ داد، مکرون بدون استثنا همراه‌شان بر سر یک میز ملاقات کرد و آنان را به هم‌کاری واداشت! آیا این نه یک تذکر، بل بیانیه‌ای برای بقای‌‌شان و مشروعیت بخشیدن به حضور آنان نیست؟!

ای مردم لبنان! آیا وقت آن نرسیده‌ که بدانید و قانع شوید که این طبقۀ سیاسی فاسد و مخرب جایی در میان شما ندارد و جای‌شان محاکم/دادگاه‌ها و زندان است؛ پس از آن‌که با دستان شما و دستان مؤمنان ریشه‌کن شدند و به زباله دان تاریخ فرو رفتند؟!

ای مردم لبنان! مصائب و بحران‌ها چندین برابر شده‌است؛ پس برخیزید و برای براندازی کسانی‌که عامل این فجایع پی‌درپی، همه‌گیری ویروس، افزایش قیمت‌ها و انفجاری به بزرگی یک کشور استند کار کنید... در غیراین‌صورت، نخواهید دانست؛ پس از این چه کار احمقانه‌ای از چه کسی در میان ما سر خواهد زد.

﴿أَوَلَا يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَّرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لَا يَتُوبُونَ وَلَا هُمْ يَذَّكَّرُونَ﴾ (التوبه: ۱۲۶)

ترجمه: آیا آن‌ها نمی‌بینند که در هر سال، یک یا دو بار آزمایش می‌شوند؟! باز توبه نمی‌کنند و متذکر نمی‌شوند!

دفتر مطبوعاتی حزب‌التحریر – ولایه لبنان

مترجم: محمد حارث پویا

ابراز نظر نمایید

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه