چهارشنبه, ۲۱ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۱م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
حرمت خون مسلمان
بسم الله الرحمن الرحيم

حرمت خون مسلمان

از حضرت ابو درداء رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله عله وسلم فرمود:

«لَا يَزَالُ الْمُؤْمِنُ مُعْنِقًا صَالِحًا مَا لَمْ يُصِبْ دَمًا حَرَامًا، فَإِذَا أَصَابَ دَمًا حَرَامًا بَلَّحَ»

(رواه ابوداود، کتاب الفتن، باب فی تعظیم قتل المؤمن)

ترجمه: مسلمان همواره در دنيای آزاد و صالح زندگی می‌کند، تا وقتی‌كه مرتكب قتل ناحق نشود؛ ولی زمانی‌که به ریختن خون ناحق آلوده شد، هلاک گردیده است.

برادران مسلمان! یقیناً الله سبحانه وتعالی بزرگی و عظمت حرمت خون مسلمان را در نصوص زیادی بیان کرده است، و برای کسی‌که قصداً مسلمانی را به قتل می‌رساند، عذاب‌های زیادی را آماده کرده است. این حدیث مبارک هم می‌رساند که هرگاه کسی مسلمانی را به قتل نرسانیده باشد، دروازۀ توبه بر روی وی فراخ است، ولی هرگاه کسی به قتل و ریختن خون برادر مسلمانش واقع شود، دروازه‌های توبه بر وی تنگ شده حتی قریب به بسته شدن می‌رسد. این‌همه شدت در حق کسی است که در ریختن خون برادر مسلمانش واقع شود، پس چگونه باشد، حال کسانی‌که شب و روز مسلمانان را به قتل می رسانند و تعذیب و محبوس‌شان می‌کنند؟!

چگونه خواهد بود، حال طواغیت(طغیان‌گران) سوریه، که مسلمانان را نسل‌کشی می‌کنند و حتی زراعت و مواشی را هلاک و تباه می‌کنند؟ چگونه خواهد بود، حال طواغیت یمن، که مسلمانان را در مساجد به قتل می‌رسانند؟ چگونه خواهد بود، حال فراعنۀ عصر جدید مصر، که نیابت از اشرار عالم می‌کنند، که مسلمانان را به قتل می‌رسانند، تعذیب و محبوس‌شان می‌کنند؟ چگونه خواهد بود، حال طواغیت لیبیا، که سالیان دراز متعهد به ریختن خون‌ها به ناحق اند و محرمات الله سبحانه وتعالی را حلال می‌پندارند؟ چگونه خواهد بود، حال طواغیت تونس، آن‌هایی‌که خود را متولی و جانشین ابلیس و لشکر وی در روی زمین می‌دانند، که سر زمین سبز تونس را از فساد و ظلم به زمین سیاه تبدیل کرده اند؟  چگونه خواهد بود، حال طواغیت حجاز، نجد و عموم جزیرة العرب، که همه ملکیت‌های امت را به باداران و سرداران بلاد غرب قرار داده‌اند؟ چگونه خواهد بود، حال همۀ حکام امروزی مسلمین، که هیچ یک از ایشان از ریختن خون‌های مسلمانان به‌شکل ظالمانۀ آن خالی نیستند؟!

خصلت این گروه‌های بشری برای انسان، خیلی تعجب‌آور است. این‌ها تنها به قتل اکتفاء نکرده، بلکه بالاتر از آن و عذابی را که ایشان مستحق گردیده اند، کمتر از عذابی نخواهد بود که الله سبحانه وتعالی برای ظالمان آماده کرده است. ولیکن آیا ما در کدام موقف در برابر این گروه‌ها(حکام ظالم) قرار داریم؟ چرا ما ساکت و خموش مانده ایم؟ یا ما عاملین متصدی آن‌ها هستیم؟ یا ما کمک کنندۀ آن‌ها هستیم؟

هرگاه تکاندن گرد لباس و راست کردن کفش یکی از ظالمین معاونت به ظلم‌شان محسوب می‌گردد، پس باید موقعیت وجایگاه خود را در همکاری ظالمان بشناسیم. به این معنی که یا خموشی در اظهار حق کرده‌ایم، که این خصلت شیطان گنگ می‌باشد، و یا به‌شکل آشکار و واضح عامل به‌حق هستیم، که این خاصیت مؤمنی است که دوستی الله سبحانه وتعالی، رسولش صلی الله علیه وسلم و مؤمنین را نصیب شده است، یا این‌که دوستان و همکار شیطان هستند که حتی در موضوع قتل هم از آن تخلف نمی‌کنند، که این بدترین مرتبۀ همکاری و دوستی با شیطان است.

برادران گرامی! نفس‌های خود را از عذاب الله سبحانه وتعالی در روز قیامت نجات دهید که در آن روز نجات نمی‌یابد؛ مگر کسی‌که به نزد الله سبحانه وتعالی با قلب سلیم و عمل صالح حاضر شود.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه