یکشنبه, ۱۰ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
خلفای عادل (بخش سوم)
بسم الله الرحمن الرحيم

خلفای عادل (بخش سوم)

حضرت سعد ابن ابی وقاص رضی الله عنه از حضرت جابر ابن سمره رضی الله عنه روایت نموده که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

«لَا يَزَالُ الدِّينُ قَائِمًا حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ، أَوْ يَكُونَ عَلَيْكُمُ اثْنَا عَشَرَ خَلِيفَةً، كُلُّهُمْ مِنْ قُرَيْشٍ وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ عُصَيْبَةٌ مِنْ الْمُسْلِمِينَ يَفْتَتِحُونَ الْبَيْتَ الْأَبْيَضَ بَيْتَ كِسْرَى أَوْ آلِ كِسْرَى وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ إِنَّ بَيْنَ يَدَيْ السَّاعَةِ كَذَّابِينَ فَاحْذَرُوهُمْ وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ إِذَا أَعْطَى اللَّهُ أَحَدَكُمْ خَيْرًا فَلْيَبْدَأْ بِنَفْسِهِ وَأَهْلِ بَيْتِهِ وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ أَنَا الْفَرَطُ عَلَى الْحَوْضِ» (رواه مسلم)

ترجمه: دین همیشه قائم خواهد ماند تا آن‌که قیامت بیاید یا این‌که بالای شما دوازده خلیفه که همه آن‌ها از قریش باشند حکومت کنند و شنیدم که می‌گفت: گروهی از مسلمین قصر سفید کسری یا آل کسری را فتح می‌کنند و شنیدم که می‌گفت: پیشاپیشِ قیامت دروغ‌گویانی می‌آیند از آن‌ها دوری کنید و شنیدم که می‌گفت: وقتی الله متعال خیری را نصیب‌تان کرد، استفاده از آن‌را اول از خود و اهل بیت خود شروع کنید و شنیدم که می‌گفت: من پیش‌تر از شما بر حوضِ کوثر وارد می‌شوم.

این بشارتی از بشارت‌های پیامبر صلی الله علیه وسلم برای اصحاب وامت‌اش بود که آینده از آن اسلام و پیروان‌اش می‌باشد. اصحاب و همه  امت‌اش را به‌فتح بلاد و سرزمین‌های کفری و کنوز کسری و قیصر بشارت داده بود. الله عزوجل بنده‌گان مؤمن‌اش را بشارت  بر این‌ می‌دهد که آینده از آنِ اسلام است؛ اگرچه بر کافران، منافقان و مشرکان دشوار تمام شود. چنان‌چه فرموده است:

﴿هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾ [صف : 9]

ترجمه: الله است كه پيامبرش را با هدايت و دين راستين (به ميان مردم) روانه كرده است تا اين آئين (كامل و شامل) را بر همه آئين‌ها پيروز گرداند؛ هرچند كه مشركان نپسندند.

﴿وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ﴾ [صافات: 173]

ترجمه: و لشكر ما حتماً پيروز می‌شوند.

ای فرزندان فاتحین! باید بدانید که عالم تحت تأثیر حاکمیت سلف صالح ما بود؛ آیا چقدر پیرو شیرازۀ دعوت ایشان در راه این دین می‌شوید. در حدیث فوق که «عُصَيْبَة مِنْ الْمُسْلِمِينَ يَفْتَتِحُونَ الْبَيْت الْأَبْيَض بَيْت كِسْرَى» یعنی گروهی از مسلمین قصر سفید کسری یا آل کسری را گفته، اشاره به سعد بن أبی وقاص رضی الله عنه است که فاتح مدائن و خاموش‌کننده آتشکدۀ مجوسی بود و یکی از عشرۀ مبشره به جنت می‌باشد. وی رضی الله عنه اولین کسی‌ست که در راه اسلام تیر انداخته و خون کفار را ریختانده است. پیامبر صلى الله عليه وسلم در شأن وی فرموده:

«اللهم استجب له إذا دعاك»

ترجمه: بار الهی وقتی سعد دعائی کند، دعایش را اجابت کن.

حضرت سعد مدائن را فتح کرد، غنائمی را که مسلمانان با آن به‌سوی مدینه بازگشت نمودند، شهرت‌اش به‌منزلۀ ایوان بود؛ در بین آن تاج و دست‌بندهایش و فرشی‌که مزین با لوءلوء و جواهر بود، قرارداشت؛ ایوان کسرایی‌که از اثرات باقی‌مانده‌ای یکی از برج‌های قصرهای کسری انوشیروان می‌باشد. بنایی‌که در عهد کسری اول معروف به انوشیروان به اتمام رسیده بود، در نوع خود از بزرگ‌ترین بناهای آن عصر شناخته شده است. این بنا در جنوب شهر بغداد در منطقه مدائن واقع می‌باشد که به‌نزد عامه محله بنام "سلمان پاک" یعنی بنام صحابی بزرگوار سلمان فارسی رضی الله عنه مسمی است که در آن‌جا مدفون می‌باشد.

عراق از جمله شهرهای می‌باشد که از طرف فارسیان در ایام دولت ساسانی، قبل از آزاد شدن‌اش به‌دست خلیفه راشدۀ دوم اسلام حضرت عمر بن الخطاب رضی الله عنه در تصرف در آمده است.

مدائن از جمله شهرهای مرکزی فارس و مقر قصر انوشیروان بوده؛ قصری‌که نزد فارس‌ها به‌نام "قصر سفید" شناخته شده است. آتشکده بزرگ فارس‌ها و خاموشی این آتشکده تنها درموقع ولادت پیامبر صلى الله عليه وسلم واقع شده و بس.

معرکه مدائن در سنه 16هـ بین مسلمانان و فارس‌ها واقع گردید، که در آن معرکه در حدود 30‌هزار تن از لشکر اسلام اشتراک داشت و حضرت عمر رضی الله عنه سعد را سرکرده آن مؤظف کرده و او را به تقوی الله و بسیار "لاحول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم" گفتن توصیه نمود که در نهایت فارس‌ها را با یک قوت تمام، تیرباران نموده و شکست دادند.

این در حالی بود که لشکر فارس‌ها با یک قوت تمام و قائد اعلی که لشکر را به تنهائی‌اش کنترول نموده که قوی‌ترین لشکر فارس را با خود داشت و تعداد آن ها به 120هزار نفر می‌رسید که مثل‌اش را در عقب خود داشت، مسلمانان در تمام محارب خود با این چنین مقاومت سخت روبرو نشده بودند، در این معرکه مسلمانان از خود صبر و استقامت خاصی نشان دادند و یک قدرت فائقه جنگی از خود ظاهر ساختند. بعد از یک محاصره اندک و کوتاه مسلمانان، در روز سوم گروه فارسیان رانده شدند و حاضر به پرداخت جزیه شدند. در خلال این موقع مسلمانان توانستند که سیطره خود را بر مدائن شرقی که در آن ایوان کسری موجود بود حفظ کنند.

چنان‌چه حضرت سعد به رهنمائی سلمان فارسی از ضیق‌ترین نقطه نهر دجله با اسپان خود عبور کردند و زمانی‌که فارس‌ها وی را دیدند فرار نمودند. حضرت سعد بن ابی وقاص داخل ایوان کسری شد و با اندک ایامی قبل از عوده فتح قصرسفید را که مقر ملک الاکاسره بود، چیزی‌که از نشانه‌های افتخار و ارزش بود، حاصل نمود. حضرت سعد بن ابی وقاص در این قصر نماز شکرانه‌ای را به‌خاطر سپاس‌گزاری از این پیروزی و فتح بزرگ به‌جا آورد و با خشوع فراوان این قول پرودگار را تلاوت نمود:

﴿كَمْ تَرَكُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ * وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ * وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِيهَا فَاكِهِينَ * كَذَلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا قَوْمًا آخَرِينَ * فَمَا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ وَمَا كَانُوا مُنْظَرِينَ﴾ [دخان: 25 - 29]

ترجمه: چه باغ‌ها و چشمه‌سارهای زيادی از خود به‌جای گذاشتند و كشتزارها و اقامتگاه‌های جالب و گران بهائی را و نعمت‌های فراوان (ديگری) كه در آن شادان و با ناز و نعمت زندگی می‌كردند، اين‌چنين بود (ماجرای آنان) و ما همه اين نعمت‌ها را به قوم ديگری داديم (بدون درد سر و خون جگر)، نه آسمان بر آنان گريست و نه زمين و نه بديشان مهلتی داده شد(تا چند صباحی بمانند و توبه كنند و به جبران گذشته‌ها بپردازند.)

مسلمانان غنائم زیادی را درفتح مدائن بدست آوردند، که از آن جمله: کنزهای کسری، تاج او، لباس‌هایش، دستوانه‌های شاهی و دختران خورد سن کسری بودند، حضرت عمر فرمود: «چگونه معامله کنیم با این لباس‌ها و زیورات شاهانه؟» حضرت علی فرمود: «قیمت می‌کنیم آن‌را» یعنی قیمت‌اش را اندازه می‌کنیم و آن‌ها را به مجاهدانی تقسیم کردند که در فتح آن سهیم بودند، که قیمت حصه هریک از آن لباس و فرش به پنجصد دینار می‌رسید.

و فرمود: ای کسانی‌که پیامبر صلى الله عليه وسلم شما را به نصرت و تمکین بشارت داده! این بشارت به این قسم افراد الی روز قیامت ادامه دارد؛ یعنی پس از فتح قصر سفید، ایوان کسری می‌باشد. إن‌شاءالله تا فتح قصر سفید واشنگتن ادامه خواهد داشت. عنقریب آتش نظام رأسمالی نیز بر ابد خاموش خواهد شد و بیرق‌های اسلام بر مراکز آن‌ها نصب و برافراشته خواهد شد، که این فتح دوم به اذن الله به‌زودترین فرصت آمدنی‌ست؛ زیرا رسول الله صلى الله عليه وسلم به آن بشارت داده است. چنان‌چه می‌فرماید:

«إِنَّ اللَّهَ زَوَى لِيَ الأَرْضَ فَرَأَيْتُ مَشَارِقَهَا وَمَغَارِبَهَا وَإِنَّ أُمَّتِي سَيَبْلُغُ مُلْكُهَا مَا زُوِيَ لِي مِنْهَا...) (رواه مسلم)

ترجمه: الله قدیر، زمين را با مشارق و مغارب آن برای من در هم پيچيد (به طوری‌كه همه اين گستره را ديدم) و به زودی فرمانروايی امتم به آن محدوده‌ای از زمين كه برايم در هم پيچيده شد، خواهد رسيد.

واين وعده حتماً روزی تحقيق می‌يابد و به اذن الله عزوجل تمام روی زمين وطن مسلمانان خواهد بود و در آن روز است كه بشريت با اطمينان و سعادت به حيات خود ادامه می‌دهند.

این فتح دنیا به یک باز گشتی از جانب امت مسلمه به‌سوی دین‌شان دارد، بازگشتی به‌سوی رب‌شان و بازگشتی به‌سوی منهج نبوت و طریقه‌ای که پیامبر صلى الله عليه وسلم و اصحابش برآن عمل کرده‌اند و او صلى الله عليه وسلم براین حاکمیت امت، به مسلمین بشارت داده است.

ای کسانی‌که شما بهترین امت‌ها هستید! نصرتِ الله متعال نصیب کسانی می‌شود که مستحق آن باشند. باید صفات فاتحین را در وجود خود ایجاد نمائیم. باید نظم کفر را بشناسیم. ما امتی هستیم که یأس و نا امیدی را نمی‌شناسیم و هیچ‌گاه خود را فاقد امیدواری از الله نمی‌دانیم، زود است که در زمان مستقبل برای امت مسلمه ملک و حاکمیت عظیمی نصیب شود که در آن اسلام منتشر شده و مشرکین ذلیل شوند، که رومیان و قصر سفید ثانی به اذن الله متعال فتح شود.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه