دوشنبه, ۱۱ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
ماه ذِی الحِجَّه يك فُرصت طلایی برای دعوتگران
بسم الله الرحمن الرحيم

ماه ذِی الحِجَّه يك فُرصت طلایی برای دعوتگران

(ترجمه)

از ابن عباس رضی الله عنهما روايت است که رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمود:

«مَا مِنْ أَيَّامٍ اَلْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيْهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الأَيَّامِ» يَعْنِيْ: أَيَّامَ الْعَشْر، قَالُوْا: يَا رَسُوْلَ اللَّهِ وَلَا اْلجِهَادُ فِيْ سَبِيلِ اللَّهِ؟ قَالَ: «وَلَا اْلجِهَادُ فِيْ سَبِيْلِ اللَّهِ، إِلاَّ رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ، وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍ» (رواه البخاری فی کتاب كتاب الجمعة)

ترجمه: هر عمل صالح که در این ده روز اول از ماه ذِی الحِجَّه انجام داده می‏شود، نزد الله متعال محبوب‏تر است، از غیر آن، گفتند: يا رسول الله صلی الله عليه وسلم و حتی جهاد فی سبيل الله؟ فرمود: حتی جهاد فی سبيل الله، مگر مردی‌که با جان و مالش به جهاد برود و هيچ چيزی از آن را باز نگرداند (به سنگر شتافته و شهيد شود).

شرح حدیث

در این حدیث از فضیلت عشر ذِی الحِجَّه (ده روز اول از ماه دوازدهم قمری) خبر می‏دهد که انجام دادن هرنوع عمل صالح در این روزها نزد الله متعال بسیار محبوب و دوست داشتنی است، اما یک مطلب دیگری‌که در ضمن این حدیث فهمیده می‏شود، همانا فضیلت و مقام جهاد فی سبیل الله است، زیرا صحابه رضی الله عنهم می‏دانستند که پاداش هیچ عمل صالحی به جهاد فی سبیل الله برابری کرده نمی‌تواند.

چنانچه در صحیح البخاری از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که مردی گفت: ای رسول الله! مرا به کاری رهنمائی کن که پاداش آن با جهاد فی سبیل الله برابر باشد؟ او صلی الله علیه وسلم فرمود: «چنین چیزی نمی‏یابم»! سپس فرمود:

«هلْ تَسْتَطِيْعُ إِذَا خَرَجَ الْمُجَاهِدُ أَنْ تَدْخُلَ مَسْجِدَكَ فَتَقُوْمَ وَلَا تَفْتُر، وَتَصُوْمَ وَلَا تُفْطِر؟»

ترجمه: آيا می‌توانی وقتی مجاهد از خانه به قصد جهاد بيرون رفت، داخل مسجد شوی و به نماز ایستاده شوی و در حالت نماز بمانی و روی نگردانی و روزه هم داشته باشی و افطار نکنی تا آن که مجاهد از سنگر جهاد باز گردد؟ گفت: هرگز نه؟!

از این جهت نزد صحابه رضی الله عنهم این سوال پیدا شد که آیا پاداش عمل صالح در عشر ذِی الحِجَّه از جهاد فی سبیل الله نیز بالاتر است؟ فرمود: بلی؛ حتی از جهاد فی سبیل الله، مگر آن مجاهدی‌که با جان و مالش به جهاد برود وهيچ چيزی از آن را باز نگرداند (به سنگر شتافته وشهيد شود).

پس واضح شد که در ماه ذی الحجه با انجام دادن اعمال صالح انسان می‏تواند رضایت الله متعال را بیشتر کسب نماید و اعمال صالح را علماء بعد از کلمه شهادت این چنین شمرده‏اند:

الف) ادای فرائض، واجبات، نوافل...

ب) اذکار صبح و شام و بعد از فرائض...

ج) نیکی به مخلوقات الله متعال...

اگر دقت نمائیم یکی از مهم‌ترین فرائض احیای دوباره خلافت است، زیرا ادای فرائض به صورت درست بدون حکومت (خلافت اسلامی) ناممکن است، از این جهت تأسيس خلافت نزد علماء از اهم الواجبات (از مهم‌ترین فرائض) محسوب می‏شود؛ طوری‌که ابن عابدین شامی گفته:

«ونصبه أهم الواجبات فلذا قدموه على دفن صاحب المعجزات» (الدر المختار شرح تنوير الأبصار "باب الامامة " (1/548)

ترجمه: انتخاب يا نصب(خليفه) چون از مهم‌ترين واجبات (فرائض) است، لذا صحابه کرام رضی الله عنهم دفن صاحب المعجزات [پيامبر صلی الله علیه وسلم] را به تأخير انداخته و به انتخاب خليفه مصروف شدند.

پس برای دعوت گران مخلص این یک فُرصت خوبی است که در این ده روز اول ذی الحجه وقت گران‏بهای خویش را در امور مهم و قضایای سرنوشت‌ساز سپری نمایند تا در نتیجه رضایت الله سبحانه وتعالی را بیشتر از اوقات گذشته کسب نمایند. چنان‌چه گفته شده: وقت طلائی را در کار طلائی مصرف کنید تا نتیجه طلائی بدست آورید.

یا لله ! امت اسلامی را با تأسیس دوباره خلافت اسلامی عزت و سربلندی نصیب گردان!

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه