سه شنبه, ۲۷ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۷م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
روزه و افطار به دیدن مهتاب ارتباط دارند
بسم الله الرحمن الرحيم

روزه و افطار به دیدن مهتاب ارتباط دارند

(ترجمه)

«عن عبد الله بن عمر رضی الله عنهما، أن رسول الله صلی الله علیه وسلم ذکر رمضان فقال:"لا تصوموا حتی تروا الهلال، ولا تفطروا حتی تروه، فإن غم علیکم فاقدروا له»

ترجمه: عبد الله بن عمر رضی الله عنها می‌گوید: رسول الله صلی الله علیه وسلم از رمضان سخن به‌میان آورد و فرمود: " تا هلال ماه را ندیده اید روزه نگیریدو  تا هلال را می‌بینید افطار نکنید و در صورت پوشیده ماندن هلال و عدم رؤیت، شما اندازۀ ماه را سی روز بگیرید.

دوستان عزیز! بهترین کلام، کلام الله سبحانه وتعالی و بهترین راهنمائی، راهنمائی رسول الله، محمد بن عبد الله صلی الله علیه وسلم است و اما بعد:

این حدیث شریف حکمی را بیان می‎کند که برای برخی  مبهم گردیده و ایشان را برآن می‌دارد که به حکم شریعت مراجعه کنند، و این حکم عبارت از شروع و ختم ماه مبارک رمضان می‎باشد. واضح و مشخص است که روزه رکنی از ارکان این دین عظیم بوده و عبادتی‌ست که باید خاص برای رضای الله سبحانه وتعالی انجام شود و یقیناً الله متعال برای بندگان خود راه و روشی را وضع نموده است تا توسط آن الله سبحانه وتعالی را پرستش کنند و به او سبحانه وتعالی قرب حاصل نمایند. الله متعال در این زمینه به ما اجازه نمی‏دهد که در طریقۀ ادا نمودن و اوقات عبادات بدعت‌گذاری کنیم. فقط الله سبحانه وتعالی حق این را دارد که عبادت‌ها، روش و طریقه و وقت مان را تعیین کند و این حکمی است که او سبحانه وتعالی بیان نموده است.  

در این حدیث، رسول الله صلی الله علیه وسلم به ما خبر می‌دهد که باید در وقت معین، طبق سنتی‌که الله متعال مهتاب را خلق نموده، که با تغییر آن ماه نیز تغییر می‏کند، روزه بگیریم.  رسول الله صلی الله علیه وسلم به ما خبر داده است که ماه رمضان با پدیدار شدن هلال آغاز می‌گردد و هنگامی‌که مهتاب را دیدیم، روزه بر ما فرض می‏شود و در غیر این صورت ما حق نداریم رمضان را اعلام کنیم! هم‌چنان این حدیث ختم ماه مبارک رمضان را نیز در دیدن ماه شوال تعیین نموده است.

رسول الله صلی الله علیه وسلم از روی هوای نفس سخن نمی‎گوید؛ بلکه هرچه می‌گوید، وحی از جانب الله متعال می‌باشد؛ پس الله سبحانه وتعالی وحی نموده که فرضیت روزه به دیدن مهتاب ارتباط دارد، نه به چیز دیگری و اما اگر به چیز دیگری ربط می داشت، بدون شک الله متعال آن را به پیامبرش وحی می‎نمود. اما هنگامی‌که مسلمانان نتوانستند هلال را ببینند،  باید سی روز رمضان را کامل کنند؛ همانطوری‌که رسول الله صلی الله علیه وسلم در حدیث برای ما بیان نموده است. بنابراین، وقتی‌که رؤیت هلال ثابت گردید، حتی یک روز هم نمی‌توانیم روزه گرفتن را ادامه دهیم.

تنها از الله می‌خواهیم -که به ما توفیق دهد- تا دین را آن طور که دوست دارد و خوشنود است، برپا داریم و اعمال ما را قبول درگاه خویش بگرداند، دین‌مان را حفظ نماید و ما را از مفسدین در امان دارد! اللهم آمین!

نویسنده: ماهر صالح

مترجم: حسن سلحشور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه