یکشنبه, ۱۰ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
بخشش گناهان با روزه
بسم الله الرحمن الرحيم

بخشش گناهان با روزه

از ابوهریره رضي الله عنه روایت است که رسول الله صلى‌الله عليه وسلم که فرموند:

«مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ، وَمَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.» (سنن ابن ماجه)

ترجمه: هرکس شب قدر را با ايمان و به اميد اجر و پاداش به عبادت سپری کند، گناهان گذشته‌اش بخشيده می‌شود. هرکس ماه رمضان را با ايمان و به اميد اجر و پاداش روزه بگیرد، گناهان گذشته‌اش بخشيده می‌شود.

در این حدیث شریف مطالبی را می‌بینیم که برای ما روزه‌داران و نمازگزاران این ماه بسیار مهم است؛ اولاً آن شبی است که اگر قیام کنیم و در آن نماز بخوانیم، از الله طلب رحمت کنیم، مغفرت الله متعال صفحه سفید جدیدی عاری از گناه را برای ما باز خواهد کرد! گویا تمام گناهانی‌که مرتکب شده‌ایم، اصلاً اتفاق نیفتاده و این از لطف و رحمت عظیم الله متعال و اشتیاق او به ورود مردم به بهشت ​​و بازگرداندن آن‌ها به جایی است که آدم علیه السلام در آن آفریده شده است.  الله متعال برای بخشش گناهان مان شرط گذاشته که این شب را از روی ایمان به الله و یقین به این‌که او آفریدگار همه چیز و بخشنده است، زنده بداریم، اعمال‌مان را به امید اجر و پاداش الهی انجام دهیم و هدف‌مان رضایت الله متعال بوده و کسی را شریک او قرار ندهیم! این پاداش فقط در یک شب یعنی شب قدر می‌باشد؛ شبی‌که از هزار ماه بهتر است.

دومین گزینه از این امور مهم این است که اگر در شب‌های ماه رمضان قیام کنیم و روزهای آن را از روی ایمان به الله و به امید ثواب روزه بگیریم، الله متعال تمام گناهان گذشته ما را خواهد بخشید. الله متعال همه چیز را، جز شرک می‌بخشد و شرک در تمام شرایط استثنا است. بنابراین، در این‌جا یک شرط روشن و صریح وجود دارد تا الله با بخشش تمام گناهان گذشته، رحمت خود را بر ما سرازیر کند. شرطی که  الله متعال برای ما گذاشته این است که اعمال‌مان را با اخلاص انجام دهیم و یقین داشته باشیم که الله متعال همان آفریدگاری است که بر همه چیز توانا می‌باشد. بنابراین، در روزه، نماز و سایر اعمال هیچ‌کس را با الله شریک نمی‌سازیم؛ آنگاه سزاوار بزرگ‌ترین پاداش، یعنی آمرزیده شدن تمام گناهان می‌شویم و به همان حالتی باز می‌گردیم که روز اول آغاز نمودیم.

این دو امر، گناهکار را ترغیب می‌کند که به هوش بیاید، ذهن خود را کنترول کند و از فرصت طلایی استفاده نماید. ما باید عزم خود را جزم کنیم تا کار نیک انجام دهیم و برای آن تلاش کنیم تا الله متعال آن‌ها را بپذیرد و مشتاقیم که این پاداش (بخشش) را با یقین و با اخلاص در پیشگاه الله متعال مستحق شویم تا صفحۀ جدیدی را نزد الله متعال آغاز کنیم.

فقط از الله می‌خواهیم که گناهان مان را بیامرزد، روزه‌مان را قبول و ما را با بهترین چیزی‌که در نزد خود دارد، پاداش دهد، ما را از جلمه بخشیده شدگان در این ماه بگرداند و ما را با اعمال صالحه همراه سازد! اللهم آمین!

نویسنده: د. ماهر صالح (رحمه الله)

مترجم: خالد یوسف

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه