یکشنبه, ۱۰ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
یک یا دو روز قبل از رمضان نباید روزه گرفت
بسم الله الرحمن الرحيم

یک یا دو روز قبل از رمضان نباید روزه گرفت

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

"لاَ يَتَقَدَّمَنَّ أَحَدُكُمْ رَمَضَانَ بِصَوْمِ يَوْمٍ أَوْ يَوْمَيْنِ، إِلاَّ أَنْ يَكُونَ رَجُلٌ كَانَ يَصُومُ صَوْمَهُ فَلْيَصُمْ ذَلِكَ الْيَوْمَ" (سنن ابن ماجه)

ترجمه: هیچ یکی از شما یک یا دو روز قبل از رمضان را روزه نگیرد؛ مگر کسی‌که معمولاًروزۀ نوافل را می‌گیرد، این روز را روزه گیرد.

این حدیث ما را به موضوعاتی راهنمایی می‌کند که برخی مسلمانان از روی جهل یا به گمان کسب ثواب به انجام آن می‌پردازند و توسط این امر ازدیاد تقوا می‌کنند. آگاه باشید که این کار آغاز کردن روزه یک یا دو روز پیش از شروع ماه مبارک رمضان می‌باشد و شخص این کار را انجام می‌دهد تا در روزه کامل و بدون نقص ماه رمضان احتیاط کرده باشد یا پیش از حلول ماه رمضان خودش را برای آن آماده کند؛ اما برخی دیگر این کار را بخاطر این انجام می‌دهند که عادت دارند در روزهای مشخصی روزه نفلی بگیرند و به صورت اتفاقی روزه‌شان به یک یا دو روز قبل از رمضان مصادف شده است.

کسی‌که از روی شک یا تمایل به این‌که ماه رمضان را در روز درست آن آغاز نماید، این کار را انجام دهد و روزهای قبل و بعد رمضان را روزه بگیرد، کارش به چند دلیل ناپسند می‌باشد؛ دلایلی هم‌چون این‌که در حدیث فوق از روزه گرفتن در روزهای شک نهی شده و عبادات در شریعت اسلام توقیفی می‌باشد و نباید در آن کم و زیاد شود تا انجام دهنده آن بخاطر یک کار بدعت به گناه بزرگی گرفتار نشود. تمام علمای فقه در این مسأله اتفاق نظر دارند؛ ولی بازهم برای برخی از مسلمانان تبدیل به یک عادت شده است. پس از این‌که حکام همه چیز را به فساد کشیده‌اند، حتی عبادات مان را که نماز و روزه در رأس آن قرار دارد! بنابراین، مسلمانان دچار فتنه گردیده‌اند.

اما کسی‌که این کار را انجام می‌دهد تا خودش را برای این عبادت آماده کند، نیز طبق حدیث فوق کار درستی انجام نداده است؛ زیرا عبادت یک نوع ورزش جسمانی نیست که نیاز به آمادگی مقدماتی داشته باشد؛ بلکه روزه عبادتی خالص برای الله می‌باشد که در آن روح با ماده می‌آمیزد. هر عبادتی ارکان، احکام و شروطی دارد که پا فراگذاشتن از آن درست نیست تا در حرام واقع نگردد. وظیفه ما فقط این است که عبادات را طبق آنچه رسول الله صلی الله علیه وسلم به ما رسانده، اجرا نماییم.

اما کسی‌که این کار را انجام می‌دهد؛ زیرا عادت دارد در روزهای مشخصی روزه بگیرد که به صورت اتفاقی یک یا دو روز پیش از ماه مبارک رمضان قرار گرفته، در روزه‌اش هیچ مشکلی وجود ندارد. نص این حدیث شریف دیگر احادیث موافق آن، دلیلی بر این امر می‌باشد.

تنها از الله می‌خواهیم که ما را آنطور که دوست دارد و خوشنود است، بر قیام و صیام در این ماه مبارک یاری نماید و از الله می‌خواهیم که به ما توفیق  دهد تا بر احکامش چیزی زیاد یا کم نکنیم و بدعت‌های شیطان را پایه‌گذاری ننماییم! و از الله می‌خواهیم که ما را از شر کسانی‌که زندگی و عبادات‌مان را به فساد کشانده است، رهایی بخشد. اللهم آمین!

نویسنده: ماهر صالح

مترجم: طه خالد

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه