یکشنبه, ۱۰ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
آنچه زنان را از روزه گرفتن باز می‌دارد
بسم الله الرحمن الرحيم

آنچه زنان را از روزه گرفتن باز می‌دارد

از زینب بنت ابی سلمه روایت است که ام سلمه رضی الله عنها گفت:

«بَيْنَمَا أَنَا مَعَ، رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فِي الْخَمِيلَةِ إِذْ حِضْتُ فَانْسَلَلْتُ، فَأَخَذْتُ ثِيَابَ حِيضَتِي فَقَالَ: "مَا لَكِ أَنُفِسْتِ". قُلْتُ نَعَمْ. فَدَخَلْتُ مَعَهُ فِي الْخَمِيلَةِ، وَكَانَتْ هِيَ وَرَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَغْتَسِلاَنِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ، وَكَانَ يُقَبِّلُهَا وَهُوَ صَائِمٌ»

ترجمه: من در حالی حیض شدم که با پیامبر صلی الله علیه وسلم در زیر چادری آرمیده بودم. خودم را آهسته کنار کشیدم و از چادر برآمدم؛ سپس جامه حیض را گرفتم و پوشیدم. رسول الله صلی الله علیه وسلم مرا گفت: «آیا حیض شدی؟» گفتم: آری. و با وی در زیر چادر آمدم. ام سلمه با رسول الله صلی الله علیه وسلم از یک ظرف آب، غسل می‌کردند و آن حضرت در حالت روزه او را می‌بوسید.

این حدیث شریف موضوعی را برای‌ ما بیان می‌نماید که بخاطر اقوال و اشتباهات فراوان، بسیاری از مسلمانان را در شبهه قرار داده است. این موضوع به حیض (پریود) ارتباط می‌گیرد. حدیث شریف بیان نمود که زنان در حالت حیض و عدم پاکی نباید روزه بگیرند. بنابراین، سوالی به ذهن خطور می‌کند که روزه چگونه به پاکی ارتباط می‌گیرد؛ در حالی‌که شخص جنب می‌تواند روزه بگیرد؟ پاسخ این است که احکام شرعی که به عبادات مربوط می‌شود، از عقل اخذ نگردیده و برای آن علت جستجو نمی‌شود؛ بلکه این احکام به صورت مطلق از جانب الله می‌باشد. بنابراین، الله متعال زن را از روزه گرفتن در حالت حیض (عادت ماهوار) بازداشته است و در حالت جنابت به زن و مرد اجازه داده که روزه بگیرند؛ لذا در آن هیچ مناقشه و جدالی وجود ندارد. ولی متأسفانه افراد سرگشته‌ای در میان ما پیدا شده است که می‌خواهند از طریق عقل برای اسلام و مسلمین عباداتی طرح نموده و آن را تبدیل به حکم نمایند.

موضوع دیگری‌که در این حدیث شریف بیان شده این است که بوسه، روزۀ زن و شوهر را باطل نمی‌کند. رسول الله صلی الله علیه وسلم در حالت روزه این کار را انجام داده است و آن حضرت صلی الله علیه وسلم در تمام امور الگوی ما می‌باشد.

برای این‌که وارد شبهه و گناه نشویم، باید علاقه داشته باشیم که عبادات‌مان را به شیوه رسول الله صلی الله علیه وسلم انجام دهیم و از کسانی‌که از روی بغض و کینه می‌خواهند دین و عبادات‌مان را فاسد نمایند، دوری کنیم و مبادا که به لقمۀ چرب و نرمی برای آنان تبدیل شویم. ما بندگان مخلص الله هستیم و راه رسول الله صلی الله علیه وسلم را می‌پیماییم.

از الله می‌خواهیم که دین‌مان را برای ما حفظ نماید، روزه‌های‌مان را بپذیرد، در ازای آن بهترین پاداش را به ما بدهد و ما را در مقابل دشمنان ثابت‌قدم گرداند! اللهم آمین!

نویسنده: ماهر صالح

مترجم: طه خالد

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه