پنجشنبه, ۳۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
روزه و دروازه‌های آسمان و بهشت!
بسم الله الرحمن الرحيم

روزه و دروازه‌های آسمان و بهشت!

(ترجمه)

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که گفت رسول الله صلى الله علیه وسلم فرموده اند:

«إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ، وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ، وَسُلْسِلَتِ الشَّیاطِینُ» (سنن ابن ماجه)

ترجمه: زمانی‌که ماه رمضان داخل می‌شود، درهای آسمان باز می‌شود، درهای جهنم بسته و شیاطین به زنجیر کشیده می‌شوند.

بهترین سخن، سخن الله و بهترین هدایت، هدایت نبی او، محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله وسلم می‌باشد؛ امابعد: 

این حدیث شریف حاوی امید و احساس رحمت الله متعال بر بندگان است. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم ما را از خیر و سخاوتی‌که این ماه مبارک برای ما دارد، آگاه می سازد، دروازه‌های بهشت ​​را به روی ما می‌گشاید تا دعاهای‌مان را قبول شود و اعمالمان را بالا رود. می‌دانیم که این ماه از سایر ماه‌ها متفاوت و متمایز است؛ زیرا اعمال نیک در آن ده‌ها برابر ماه‌های دیگر و بقیه ایام سال است و این امر ما روزه‌داران را ترغیب می کند که در ماه رمضان اعمال نیک را چند برابر کنیم که ثواب آن‌ها بیشتر و چند برابر است. ضعف، ناتوانی، گرسنگی و تشنگی را برای کم شدن اعمال نیک بهانه نمی‌کنم؛ زیرا این فرصت تنها  یک بار در سال به دست می‌آید.

حدیث شریف مطلب بسیار مهمی را افزود و آن این‌كه الله درهای جهنم را در این ماه می بندد. پس هرکس ماه رمضان را روزه بگیرد، قیام کند و در هر كاری به اوامر و نواهی الله پایبند باشد، وارد جهنم نخواهد شد.

در انتهای حدیث شریف بیان شده که الله متعال شیاطین را در این ماه مبارک با زنجیر بسته است. بنابراین، برای کسی‌که تنبلی می‌کند و می‌گوید شیطان بر او چیره شده و نفسش ضعیف است، بهانه‌ای نمی‌ماند؛ پس هرکس باید در نفس و عمل خود با الله صادق باشد و نافرمانی الله متعال را نکند؛ مگر این‌که از روی لغزش و خطا باشد؛ زیرا شیطانی نیست که او را وسوسه و گمراه کند. هرکه به گناه عادت دارد، باید در این ماه که ماه قبولی توبه و مغفرت است، به سوی الله بازگردد و به درگاه الله توبه نماید! اما کسی‌که عمداً و پیگیرانه از الله متعال نافرمانی کند، این ماه همه منافقانی‌که گمان می‌کنند، مردم از او خبر ندارند، رسوا می‌کند؛ زیرا الله متعال آگاه است و اعمال و کردارش را آشکار خواهد ساخت.

باید یقین داشته باشیم که الله نسبت به بندگانش آگاه و مهربان است و توبه کسانی‌که متوجه اشتباه خود شده و توبه می‌کنند، می‌پذیرد و حتی بعد از این ماه مبارک در امورشان کمک خواهد کرد تا به پیمودن صراط المستقیم ادامه دهند.

فقط از الله می‌خواهیم که گناهان ما را بیامرزد، نیکی‌های ما را چند برابر کند، اعمال ما را بپذیرد و برای خود خالص قرار دهد! هر منافقی‌ را که در میان ما وجود دارد، افشا نموده و تمام گمراهان را هدایت نماید! اللهم آمین!

نویسنده: د. ماهر صالح (رحمه الله)

مترجم: خالد یوسفی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه