چهارشنبه, ۲۸ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
شخص ایستاده‌ای که از عالمِ نشسته سوال می‌کند
بسم الله الرحمن الرحيم

شخص ایستاده‌ای که از عالمِ نشسته سوال می‌کند

(ترجمه)

در فتح الباری شرح صحیح البخاری از ابن حجر عسقلانی "در مورد کسی‌که ایستاده است و از عالمِ نشسته سوال می‌کند" آمده است:

«عن أبي موسى قال: جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسول الله ما القتال في سبيل الله؟ فإن أحدنا يقاتل غضبا ويقاتل حمية فرفع إليه رأسه قال وما رفع إليه رأسه إلا أنه كان قائما فقال: "من قاتل لتكون كلمة الله هي العليا فهو في سبيل الله عز وجل»

ترجمه: از ابی موسی روایت است که گفت: شخصی آمد نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم و گفت: ای رسول الله! قتال فی سبیل الله چیست؟ زیرا یکی از ما از روی خشم و غضب و دیگری به خاطر تعصب قتال می‌کند؛ چون نشسته بودند، سر خود را به سوی او بلند کردند و فرمودند: کسی‌که قتال کند، فقط به این جهت که کلمۀ الله (سبحانه وتعالی) بلند باشد، قتال این چنین شخصی فی سبیل الله است.

اسلام نیت را در انجام اعمال توجه کرده و شاید این حدیث پیام روشنی به امت باشد که در هر حال و شرایطی خصوصاً در هنگام ملاقات با دشمن، ارتباط با الله سبحانه وتعالی را حفظ کنند؛ زیرا در چنین جایگاه هولناکی، به هیچ چیزی بیشتر از ارتباط با الله سبحانه وتعالی احتیاجی نیست. این حالت جز با اخلاص نیت فقط برای الله سبحانه وتعالی به وجود نمی‌آید که امت برای برافراشتن پرچم اسلام قتال کند تا این‌که کلمۀ الله سبحانه وتعالی بلند باشد.

ای مسلمانان!

چگونه است حالت امروزه گروه‌هایی از امت که تعادل خود را از دست داده‌اند؟ بلکه عقل‌شان را از دست داده‌اند، بیرون می‌شوند و می‌جنگد تا کلمۀ آمریکا بلند باشد؟! تا کلمۀ حاکمان پست و ننگین در سرزمین‌های اسلامی بلند باشد؟! چگونه است حال این گروه‌ها که فقط با فرزندان امت می‌جنگند؟ آیا رسول بزرگوارتان صلی الله علیه وسلم شما را به این امر سفارش کرده است؟! آیا زیر پرچم‌های سایکس پیکو می‌جنگید؟! آیا این قتالی است که الله سبحانه وتعالی از شما خواسته است؟! نه، سوگند به الله، این همان چیزی نیست که الله سبحانه وتعالی و رسولش صلی الله علیه وسلم خواستند! الله سبحانه وتعالی خواسته که جهت رضای الله سبحانه وتعالی و فی سبیل الله قتال کنید! الله سبحانه وتعالی خواسته که قتال کنید تا کلمۀ الله سبحانه وتعالی بلند باشد تا مسلمانان پس از آن با تأسیس خلافت خود که الله سبحانه وتعالی به آنها وعده داده، شأن و شوکتی داشته باشند.

بار الها‍! خلافت راشده بر منهج نبوت را زودتر به ما عنایت کن تا پراکندگی مسلمانان را جمع نماید و بلاء و مصیبت‎ها را از ایشان دور سازد! و ای بار الها! زمین را با نور وجه کریم خود منور گردان! آمین آمین!

نویسنده: ابو مریم

مترجم: احمد صادق امین

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه