سه شنبه, ۲۷ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۷م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
امیران بد و شرور و بیزاری رسول الله صلی الله علیه و سلم از آنان
بسم الله الرحمن الرحيم

امیران بد و شرور و بیزاری رسول الله صلی الله علیه و سلم از آنان

(ترجمه)

از ابوسعید خدری روایت است؛ که رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم فرمودند:

«سَيَكُونُ مِنْ بَعْدِي أُمَرَاءُ يَغْشَاهُمْ غَوَاشٍ مِنَ النَّاسِ، فَمَنْ صَدَّقَهُمْ بِكَذِبِهِمْ، وَأَعَانَهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ، فَأَنَا مِنْهُ بَرِيءٌ، وَهُوَ مِنِّي بَرِيءٌ، وَمَنْ لَمْ يُصَدِّقْهُمْ بِكَذِبِهِمْ، وَلَمْ يُعِنْهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ، فَأَنَا مِنْهُ وَهُوَ مِنِّي» (صحيح ابن حبان 285 )

ترجمه: «در آینده حاکمانی خواهند آمد که حاشیه و درباریانی از مردم دور آنان را خواهند گرفت؛ هرکس نزد آنان برود و دروغ‌شان را تصدیق کند و آنان را بر ستم‌شان یاری دهد او از من نیست و من از او بیزارم و هرکس نزدشان نرود و آنان را یاری ندهد او از من است و من از او هستم».

این حدیث شریف از جمله احادیثی است که از آنچه در آینده رخ خواهد داد و این‌که  پس از آن باید چه کاری انجام دهیم خبر می‌دهد.

رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم به ما خبر می‌دهند، کسانی به حکومت می‌رسند که سزاوار آن نیستند و از الله متعال نمی‌ترسند و آن حضرت صلی‌الله علیه وسلم خبر می‌دهد که مردمانی خواهد بود که این افراد را یاری نموده، آنان را همراهی می‌کنند و اعمال‌شان را مشروعیت می‌بخشند و این افراد از پیروان سنت نبوده و رهروان مسیر هدایت پیامبر ما محمد صلی‌الله علیه وسلم نیستند. چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند تکرار این کلمه به دو صورت است؛ این‌که  این افراد به دلیل عدم استقامت و پایداری بر حق از پیروان رسول الله صلی‌الله علیه و آله و سلم و از مسلمانان نیستند، و تنها رسول‌الله صلی علیه وسلم از آنان بیزار نیست بلکه هر کس از ایشان پیروی می‌کند از این افراد بیزار است. این امر مسلمانان را از پیروی حکام و دستیاران‌شان برائت می‌دهد و مسلمانان نباید حکام و حقلۀ درونی‌شان را که در ظلم و ستم آنان را یاری می‌کنند، بپذیرند.

در قسمت دیگر حدیث، رسول اکرم صلی‌الله علیه وسلم به ما از نحوۀ تعامل با آنان خبر می‌دهد، باید اعمال و سخنانی که بر خلاف شرع انجام می‌دهند را تصدیق نکرده، آنان را یاری ننمائیم. بلکه در برابرشان بایستیم و تا جایی که توان داریم با تغییر دادن منکری که انجام می‌دهند آنان را محکوم کنیم و کسانی که این کار را انجام دهند با پیمودن مسیر هدایت رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم به حوض کوثر خواهند رفت.

از الله سبحانه وتعالی می‌خواهیم که ما را در گفتن کلمۀ حق و نکوهش ستمگران و یاران‌شان، کمک و یاری دهد و وضعیت ما را به آنچه دوست دارد و راضی است تغییر دهد و ما را در زمرهٔ کسانی قرار دهد که در کنار حوض با رسول اکرم صلی‌الله علیه وسلم ملاقات می‌کنند. اللهم آمین.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه