سه شنبه, ۲۷ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۷م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
سلیقه‌های مردم فاسد شده؛ مسئول کیست؟
بسم الله الرحمن الرحيم

سلیقه‌های مردم فاسد شده؛ مسئول کیست؟

(ترجمه)

سهل بن سعد روایت می‌کند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«لَأَنْ يَهْدِيَ اللَّهُ بِكَ رَجُلًا وَاحِدًا خَيْرٌ لَكَ مِنْ أَنْ يَكُونَ لَكَ حُمْرُ النَّعَمِ.» (رواه البخاري برقم 3913)
ترجمه: به الله قسم، اگر یک مرد به وسیلۀ تو هدايت شود، برايت از شتران سرخ‌ بهتر است.

دعوت به دین الله سبحانه وتعالی هدف نهایی الله متعال از انبیاء، رسولان و بندگان صالح و مؤمنش است و همین عزت و جایگاه برای دعوت‌گر کافی است که الله سبحانه وتعالی این مسئولیت بزرگ را به دوش وی گذاشته است؛ زیرا دعوت به دین الله سبحانه وتعالی بهترین و بزرگ‌ترین عمل نزد او تعالی می‌باشد. الله متعالی در این‌باره می‌فرماید:

﴿وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ [فصلت: 33]
ترجمه: گفتار چه کسی بهتر از گفتار کسی است که مردمان را به سوی الله میخواند و کارهای شایسته میکند و اعلام می‌دارد که من از زمرۀ مسلمانان هستم؟

دین مبین اسلام هدایت مردم را بر عهدۀ این امت قرار داده و کسانی‌که این کار را انجام می‌دهند، به اجر و پاداش آن تشویق و ترغیب نموده است. همین کافی است که هدایت نمودن یک نفر به سوی دین الله سبحانه وتعالی، به کسی‌که به این کار می‌پردازد، از شترهای سرخ‌مو بهتر خوانده شده است. شترهای سرخ‌مو در نزد عرب‌ها به بهترین و با ارزش‌ترین شترها گفته می‌شد. گفته شده که شتر سرخ‌مو همان شتر حامل (شتری‌که انسان را حمل می‌کند) می‌باشد.

معنی حدیث شریف اینست که هدایت و رهنمایی یک نفر از کفار به دست دعوت‌گر خیر بزرگ و فضیلت والایی است و بعضی گفته‌اند که بهتر از دنیا و ما فیها می‌باشد. بنابر این، در این روز‌ها چه کسی آستین همت بالا می‌زند و برای بازگرداندن امت به دینش کار و پیکار می‌کند؟ چه کسی برای هدایت مردم کار و پیکار می‌کند، بعد از این‌که سلیقه‌ها و اذواق‌شان بخاطر سایه‌افگندن ظلم حکام و فراگیری فساد تغییر کرده و زندگی‌شان بر خلاف فطرت جریان دارد؟ کیست که این روزها به پا خیزد، غرایز خود را زیر پا نماید و دنیای زودگذر را رها کرده و به چیزی چنگ بزند که همواره پایدار خواهد بود؟

الها! خلافت راشده بر منهج پیامبر صلی‌الله علیه وسلم را زودتر بیاور که توسط آن آشفتگی مسلمانان بر طرف می‌شود و مصیبت‌ها را از آنان دفع می‌نماید! پروردگارا! به نور وجه کریمت زمین را منور گردان !اللهم آمین آمین!
مترجم: حسن سلحشور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه