دوشنبه, ۲۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
مردم بنگله‎دیش خواهان تطبیق شریعت‎اند، نه دموکراسی
بسم الله الرحمن الرحيم

مردم بنگله‎دیش خواهان تطبیق شریعت‎اند، نه دموکراسی

سیکولرها تلاش دارند تا نظام بازندۀ دموکراسی را با تهیۀ نظر سنجیهای ضد و نقیض نجات دهند!

(ترجمه)

خبر

هفته‎های گذشته بسیاری از نشریه‎های معتبر؛ از جمله(The Daily Star) چاپ بنگله‎دیش، به تاریخ ۲۷ سپتمبر سال ۲۰۱۷م گزارش نظرسنجی شبکۀ Resolve  را که یکی از شبکه‎های تحقیقی جهانی مستقر در واشنگتن است؛ زیر عنوان "دموکراسی و شریعت در بنگله‎دیش در قالب نظرسنجی" به‎نشر رساند. این گزارش، به‎موضوع مورد بحث در میان مفکرین و سیاسیون در بنگله‎دیش مبدل شد. این گزارش در ماه اپریل ۲۰۱۷م، در نتیجۀ مصاحبۀ رو در رو با ۴۰۶۷ خانواده در بنگله‎دیش ساخته شد که با تحلیل پیامدهای این نظرسنجی، گزارش این نکته را برجسته می‎سازد که مردم بنگله‎دیش صریحاً، اعم از ارزش‎های دموکراسی و شریعت اسلامی، به‎حیث حکومتداری خوب، حمایت می‎کنند.

تبصره

به اساس گزارش، ۸۰ درصد از اشتراک کننده‎گان این نظرسنجی باور داشتند که شریعت اسلامی، خدمات اولیه، امنیت فردی و عدالت را تأمین خواهد کرد و هم‎چنان در تحت چارچوپ مذکور، فساد در این کشور کاهش خواهد یافت. این دریافت‎ها دقیقاً نظرسنجی گذشته را که در عین مورد بین سال‎های ۲۰۱۲-۲۰۱۱م، از طرف مرکز تحقیقات یکی از انستیتیوت‎های تحقیقی امریکا انجام شده بود، تأیید می‎کند که در آن از حمایت ۸۲ درصدی مسلمانان بنگله‎دیش از شریعت اسلامی صحبت شده بود.

با این وجود، این‎که پژوهش‎گران در این گزارش یادآور شدند که اشتراک کننده‎گان این نظرسنجی معتقد بر یک‎جا ساختن ارزش‎های اسلامی با ارزش‎های دموکراسی بودند، جز وهم و خیال چیزی بیش نیست. پژوهش‎گران به شکل اغوا کننده این نکته را در گزارش جا دادند که گویا مردم بنگله‎دیش، اعم از دموکراسی و شریعت اسلامی حمایت می‎کنند که چنین چیزی برای بسیاری بی‎معنی است. سوال‎های زیادی در مورد شیوۀ نظرسنجی و هم‎چنان هدف این تحقیق که چنین گزارش اغوا کننده‎ای را تهیه کرده مطرح می‎گردد.

این آشکار است که دموکراسی و شریعت اسلامی اساسات منحصر به خودشان را دارند. بطور مثال: در دموکراسی حاکمیت از مردم بوده و فکر انسان یگانه مصدر قانون‎گذاری است؛ مگر در شریعت حاکمیت از الله سبحانه وتعالی بوده و او تعالی تنها مصدر قانون‎گذاری می‎باشد، تا جایی‎که امور به‎شریعت اسلامی ارتباط می‎گیرد، فکر محدود انسانی نمی‎تواند قانون‎گذار باشد.

در نظام بشری دموکراسی، عیب‎های به میراث مانده که در حقیقت اکثریت را فریب داده و تنها به نخبه‎های جامعه توجه می‎کند. این نظام ظالم دموکراسی که شاخۀ از سیکولریزم است، از سقوط خلافت به بعد مسلمانان را درمانده ساخت؛ مگر در حوادث اخیر، کوتاهی‎ها و دو روی بودن فطرت دموکراسی افشاء شد که نه تنها مسلمانان؛ بلکه حتی غیرمسلمانان در سراسر جهان خواهان شریعت اسلامی شدند و خلافت را به‎حیث یگانه حکومتی‎که می‎تواند عدالت را پیاده و فساد را کنترول کند، شناختند و در جستجوی آن هستند.

سیکولرهای بیچاره نهایت کوشش‎شان را به خرچ می‎دهند تا نظام فاسدشان را نگهداشته و بخاطر جلب اعتماد عامه، آمار متفاوت را مهندسی می‎کنند و این گزارش جزء از همان شیوه است. رسانه‎های سیکولر و بعضی از مفکرین‎شان همیشه تلاش‎دارند تا چنین مجسم سازند که ارزش‎های دموکراتیک ریشه‎های عمیقی در بنگله‎دیش دارد؛ مگر واقعیت امر کاملاً باالعکس است. مسلمانان همیشه بالای شریعت اسلامی باور داشته‎اند، آن‎هم نه تنها بخاطر این‎که عقیده‎شان است؛ بلکه می‎تواند عدالت، امنیت و خوشبختی را تأمین کند که تاریخ بر آن گواه است.

در حقیقت مسلمانان هیچ‎گاهی راه حل تلخ دموکراسی را که در قالب بحث‎های فصیح و بلیغ به‎صورت آمیخته با شکر پیش‎کش می‎شود، هضم نمی‎کنند. اگر نظرسنجی صادقانه صورت گیرد و برای مردم بنگله‎دیش فرصت داده شود تا در بین شریعت اسلامی و دموکراسی یکی را انتخاب کنند، در آن صورت نتیجه‎اش برای سیکولرها از این هم مأیوس کننده خواهد بود.

نویسنده: محمد کمال

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه