شنبه, ۲۴ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۴م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
کرملین، طبق معمول به غلامی قصر سفید عادت کرده است
بسم الله الرحمن الرحيم

کرملین، طبق معمول به غلامی قصر سفید عادت کرده است

(ترجمه)

خبر

به تاریخ 5 سپتمبر 2017م، سرخط تمام اخبار روسیه در مورد رسیدن شاه عربستان سعودی به این کشور بود؛ به ویژه خبرگزاری"Vesti.Ru" چنین گزارش داد: «بر اساس گفته های ولادیمیر پوتین، دیدار سلمان بن عبدالعزیز آل سعود شاه عربستان سعودی، به روسیه یک رویداد مهم می باشد.» رئیس فدراتیف روسیه اشاره کرد که این اولین دیدار شاه عربستان سعودی از روسیه در طول تاریخ می باشد. او گفت: «من مطمئین هستم که دیدار شما به عنوان یک انگیزۀ خوب برای توسعه روابط بین دولت های ما تأثیر خواهد کرد.» سخنگوی دولتی اضافه کرد که: «شاه عربستان سعودی با ولادیمیر پوتین گفتگوهای مختلف خواهد داشت. در میان موضوعات اصلی که ممکن است توسط رهبران مورد توجه قرار گیرد، وضعیت بازار نفت، همکاری نظامی-فنی سوریه و بحران در روابط میان عربستان سعودی و قطر مورد بحث قرار خواهد گرفت.»

تبصره

این بازدید شاه عربستان سعودی بسیار مورد توجه رسانه های روسی قرار داشت. توجه بیشتر را، همراهان و هزینه های مالی فراوان سفر شاه عربستان به خود جلب کرده بود. نتیجه رسمی این مذاکرات، توافقنامه ها برای خرید سلاح، همکاری اقتصادی و البته موضوع سوریه نیز گفته شده است.

هزینه های گزاف و ناعادلانه پادشاه در جریان این بازدید، بیش از 1 هزار تن همراهان و خدمتکاران ، اقامت در هوتل های مجلل در مرکز مسکو و بیشتر از این ها، تمام این نمایش ها به هدف نشان دادن این بود که شاه عربستان چگونه مجلل و به خوش گذرانی زنده گی می کند. قراردادهای عرضه سلاح با وجود این واقعیت که اخیراً عربستان سعودی قراردادهای مشابه با امریکا را امضاء کرده است، عجیب و غریب به نظر می رسد. توافقنامه های اقتصادی در چنین زمانی که روسیه تحت تحریم های امریکا و اروپا قرار دارد، شماری از سؤالات زیادی را خلق می کند.

این سوالات زمانی مطرح می شوند و همه چیز در جای خود قرار می گیرند که در حال حاضر امریکا برای روسیه در قضیه سوریه و سرکوب مخالفین بشار اسد در حال باج دادن است. ما در حال حاضر به خوبی می دانیم که نقش فعال روسیه در کنار بشار اسد به عنوان جلاد و قاتل مسلمانان سوریه موقفی است که امریکا به روسیه داده است.

گمانه زنی ها مبنی بر ادعای حمایت کرملین از ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا، در نگاه اول، سخنان احمقانه ی ترامپ و رفتار بی شرمانۀ او، خاکی است که اداره قصر سفید به چشم میلیاردها انسان می پاشد. آن ها می خواهند نشان دهند که رهبری امریکا جدی نیست؛ اما در واقع ترامپ از قدرتمندان بسیار هوشیار در امریکا نماینده گی می کند. آن ها به طرز ماهرانه ای بسیاری ها را متقاعد ساخته اند که روسیه در راه حل مسئله سوریه با ابتکار و توانایی های خود شرکت می کند، تا حدی که حتی خود کرملین نیز به آن اعتقاد پیدا کرده است. روسیه هنوز خیال برگشتن به موقعیت بین المللی را منحیث بازیکن بزرگ برای حل مشکلات بین المللی همراه با امریکا، فرانسه و انگلیس، همانند شریک مساوی در سر می پروراند؛ در حالی که آخرین وضعیت امور این حالت معکوس این واقعیت را نشان می دهد.

سفر شاه سلمان به روسیه ممکن است طرح پنهان دیگری امریکا را به همراه داشته باشد. اخیراً با اطاعت از ترامپ، عربستان سعودی جایگاهی دیگری را بنام نظارت بر خلیج فارس بدست آورده است؛ اما ما می دانیم که امریکا یگانه بازیکن در این منطقه نیست. هم چنان انگلیس نیز یک رقیب فعال در مبارزه برای بدست آوردن موقف در این منطقه بوده و امریکا این را بسیار خوب درک می کند که در قطر، امارات متحده عربی، کویت، عمان و حتی خود عربستان سعودی، نیروهای باقی ماندۀ آن ها بصورت فعال با رژیم انگلیس همکاری می کنند که امریکا خواستار این امر نمی باشد.

امریکا که قدرت استعماری است، با تشنگی برای قدرت و نفوذ، از تمام توانایی هایش برای از بین بردن هرگونه نفوذ انگلیس در این منطقه استفاده می کند. مناقشه ایجاد شده میان عربستان سعودی و قطر یک نمونۀ واضح بوده که امریکا در تلاش است تا تمام حضور انگلیس را از قطر با استفاده از مزدور خود شخص شاه سلمان، بدور سازد. ممکن است که شاه سلمان به درخواست بادار خود ترامپ نزد پوتین آمده تا در مورد همکاری در آینده برای بیرون راندن انگلیس از منطقه خلیج فارس، به بحث بپردازد که اختلاف قدیمی میان انگلیس و روسیه برای این مورد بسیار مناسب است.

پوتین که به طور ساده لوحانه خواب می بیند، در صورتی که شرایط امریکا را پوره کند، امریکا او را به یک شریک برابر تبدیل خواهد کرد؛ اما این هرگز نباید فراموش شود که این می تواند، ثبوت تاریخ همکاری مخفی شوروی و امریکا در گذشته باشد. پوتین برای کارهای کثیف خود منحیث یک خانه شاگرد باقی می ماند و این در حال حاضر در واقعیت درحال اتفاق افتادن است.

شاه سلمان به نوبه خود با وجود این که یک پادشاه است، یک غلام امریکا باقی می ماند که از طریق سفر به کشورها، نماینده گی از منافع امریکا می کند؛ نه از اسلام و مسلمانان. شاه سلمان و خدمتکاران دربارش نیز در همین حالت باقی می مانند؛ نه ثروت و قدرت و نه زمین برای فامیل سعود بسنده است تا با افتخار ایستاده و ایالات متحده و دیگر کشورهای استعماری را ستایش کند. تنها پذیرش اسلام به عنوان یک نظام و هدایت کتاب الهی در زنده گی، مسلمانان را مورد ستایش قرار می دهد و برای غلبه بر قدرت های استعماری کمک می کند.

نویسنده: ایلدار خامزن

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه