چهارشنبه, ۱۳ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۲۲م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
این مساوات نه، بل در بند کشیدن است!!
بسم الله الرحمن الرحيم

این مساوات نه، بل در بند کشیدن است!!

(ترجمه)

خبر:

مجلس وزرای تونس چند روز قبل مسوده‏ای را در مورد احوال شخصی به تصویب رسانید که مساوات در امر میراث بین زن و مرد را در بر دارد و به زودی طرح مذکور به خاطر تصویب شدن به پارلمان پیشکش خواهد شد تا به مرحله اجرا درآورده شود.

تبصره:

از هنگام صدور دستورات احوال شخصی در سال 1956 میلادی، دموکرات‏ها تونس را یکی از بازترین جوامع دولت‏های عربی در امر "آزادی زن" و "الگوی بارز در کسب حقوق زنان" به شمار می‌آورند. تونس از جملۀ نخستين کشورهای‌ست که شامل پیمان سِیداو گردیده است و در 2014م تصویب قانونِ اساسى جدید در این کشور راه را براى تأمین مساوات بین زن و مرد هموار ساخت. پس از الغاء قانون که توسط ریاست جمهوری به قانون نژادپرستانه متهم شده بود، از سپتامبر 2014 به بعد، به تونسی‏ها اجازه ازدواج با غیر مسلمانان داد شد. همه‌اى ما تصمیم کمسیون آزادی‏هاى فردی را شیندیم که لغو اعدام و اعتراف به هم‌جنس‌گرایی را در برداشت و دیدیم که با چه وقاحت و بی‌حیایی اجازه افطار در ماه مبارک رمضان به صورت علنی را خواستار شدند. در روز جهانی زن شنیدیم که سبسی مساوات بین زن و مرد را در امر میراث، براى کسی‌که به آن میل دارد اعلان نمود و این قانون که چند روز قبل مجلس وزاء در آخرین مسوده‏اش به تصویب رساند؛ هیچ تحرک وعكس العمل از جانب حزب النهضه را چه در امر مخالفت با آن و یا عدم تطبیق آن در پی نداشت.

حکومت تونس به رياست و سرپرستی سبسی بر تحدی و تجاوز از احکام الله و شریعت او تعالی با گزافه‌گویی، غرور و انداختن خود در آغوش دشمنان اسلام تأکید بر ادامه آن دارد. او بر جدایی بین قضایای امت و دین آن و در بین رعیت و مصلحت آن پافشاری دارد. حال‌آنكه شریعت پروردگار جهانیان واضح و روشن است و در اين مورد (ميراث) آیات آن قطعی الثبوت و قطعی الدلالت است که برای بحث، توجیه و اجتهاد آن مجالی نیست.

﴿وَإِن كَانُواْ إِخْوَةً رِّجَالاً وَنِسَاء فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَيَيْنِ﴾، ﴿يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَيَيْنِ﴾

[نساء: 176-11]

ترجمه: و اگر برادرادران و خواهران با هم باشند؛ هر مردى به اندازۀ سهم دو زن میراث می‌برد. الله در بارۀ (ارث بردن) فرزندان‌تان به شما فرمان مى‌دهد و بر شما واجب مى‌گرداند که بهرۀ یک مرد به اندازۀ بهرۀ دو زن است.

و این حکم شرعی نیاز به این ندارد تا ما آن را توجیه و تحریف کنیم و یا در دفاع از آن بگویم که این تبعیض علیه زن نیست. این آیات از جانب الله سبحانه وتعالى می‌باشد، ذاتی‌كه تسلیم شدن در برابر اوامرش، رضايت از دساتیرش و اطمینان بر عدالت‌اش را بر مسلمانان الزامی گردانیده است. آن جا كه می‌فرماید:

﴿ومَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَاراً خَالِداً فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ﴾

[نساء: 14]

ترجمه: و آن کسی‌که از الله و پیامرش نافرمانی کند و از مرزهاى الله درگذرد؛ الله او را به آتش وارد می‌گرداند که جاودانه در آن می‌ماند و ا را عذاب خوار کننده‌ای است.

پس منتظر چه هستید ای اهل تونس؟! یا این‌که شما نیز موافق این اباطیل فاسد شده و فاسد کننده هستید؟! پروردگارا! هرچه دولت خلافت بر منهج نبوت را براى ما نصيب فرما، دولتی‌که در تبعیت دستورات و تطبیق احکامت؛ فردی، گروهی و در در ساختار دولت، عمل می‌کند.

نويسنده: مسلمه الشامي (أم صهيب)

مترجم: عبدالقدیر مخلص

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه