پنجشنبه, ۲۲ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۲م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
اقتصاد اسلامی به‌دور از اصل‌اش مفهومی ندارد!
بسم الله الرحمن الرحيم

اقتصاد اسلامی به‌دور از اصل‌اش مفهومی ندارد!

خبر

مخالفان ترکیه پس از صحبت در مورد لزوم اجرای «اقتصاد اسلامی» برای خارج شدن از بحران فعلی، به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور حمله نموده و وی را به فریب و ریاکاری متهم کردند.

علی باباجان رهبر حزب مخالف دموکراسی و پیش‌رفت اظهار داشت که معاملات دولت اردوغان با ربا در دوسال گذشته دو بار افزایش یافته است و اردوغان را "ناهنجار و نادرست" توصیف کرده است... .

باباجان در بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهار داشت: "در سال 2017م، پرداخت سود دولت 57 میلیارد لیرۀ ترکیه بود؛ درحالی‌که این میزان در سال 2020م، به 139 میلیارد لیره رسیده است. «تعجب می‌کنم!» چه اتفاقی افتاد که تنها در 3 سال این‌قدر افزایش یافت؟" (منبع: اسکای نیوز عربستان)

تبصره

این دیگر برای بسیاری از مردم مخفی نیست که رئیس جمهور ترکیه اردوغان مردم خود و مردم فریب‌خوردۀ خارج را فریب می‌دهد. وی به امید گمراه کردن و فریب‌دادن آن‌ها، مشهور به سخنران احساسی در مقابل عموم مردم است تا آن‌ها را به نفع خود تحت تأثیر قرار دهد. هم‌چنان سخنان او در مورد اجرای اقتصاد اسلامی برای خروج از بحران فعلی نیز به خاطر فریب مردم است؛ اگر نه، چه‌چیز تو را ای رئیس جمهور از اجرای اقتصاد اسلامی در ترکیه مانع می‌شود؟

به‌همین‌خاطر، می‌خواهم برای همه کسانی‌که این تبصره را می‌خوانند روشن کنم که اسلام کامل وغیرقابل تجزیه است و برخی از آن را گرفتن و برخی دیگر را ترک کردن کفر است؛ حتی اگر خیلی کمی از آن ترک شود و این همان چیزی است که در نص قرآن‌کریم است. الله سبحانه و تعالی می‌فرماید:

﴿أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ﴾ [بقره: 85]

ترجمه: آیا به بخشی از دستورات کتاب (آسمانی) ایمان می‌آورید و به بخشی دیگر کفر می‌ورزید؟! بدانید برای آن دسته از شما که چنین کنند، چیزی جز خواری و رسوایی در زندگی دنیا نیست و روز رستاخیز گرفتار سخت‌ترین عذاب‌ها می‌شوند و الله از کارهای‌تان بی‌خبر نیست.

اولاً: این حکمی از جانب الله سبحانه و تعالی در مورد کسی است که برخی از اسلام را بگیرد و برخی را رها کند و اما از آن‌جایی‌که اردوغان در نهایتِ گمراهی و گمراه‌گری قرار دارد؛ حتی این کار را نیز انجام نخواهد داد.

ثانیاً: اجرای برخی از اسلام و رها کردن برخی دیگر آن نتیجه‌بخش نیست. اگر یک حاکمی می‌خواهد تنها نظام اقتصادی اسلام را تطبیق کند نتایج مورد نظر حاصل نمی‌شود و دلیل آن این است که نظام اقتصادی اسلام جزء لاینفک اسلام است؛ پس باید اساس آن‌چه که همه نظام‌های زندگی از آن نشأت کرده تطبیق شود. زیرا اسلام عقیده‌ای است که تمام نظام‌های زندگی از آن نشأت نموده است و بحره نمی‌گیریم از آن؛ مگر با تطبیق کامل آن؛ چنان‌چه که رسول‌الله آن را تطبیق کرد و بعد از آن صحابۀ کرام با احسان کامل از وی پیروی نموده است.

واین بدان معنی نیست که ما در کنار مخالفان ترکیه که در این گفت‌وگو به اردوعان اعتراض کردند، هستیم؛ زیرا آن‌ها مثل اردوغان سکولاراند و هم‌چنان آن‌ها نه خواستار مشروعیت اسلام و نه خواهان تطبیق کامل اسلام در ترکیه می‌باشند. تنها حزب‌التحریر می‌تواند اسلام را به عنوان عقیده‌ای‌که نظام زندگی از آن سرچشمه گرفته به طور کامل تطبیق کند؛ زیرا عهده‌دار تأسیس دولت اسلامی است، دولت خلافت بر منهج نبوتی‌که اسلام را به طور کامل تطبیق می‌کند. پیام عدالت را حمل می‌کند و هدایتی است برای تمام مردم و الله سبحانه و تعالی بر هر کاری توانا است؛ ولی اکثر مردم نمی‌دانند.

نویسنده: خليفه محمد

مترجم: محمد زبیر سباوون

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه