شنبه, ۰۹ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۱۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
عامل اصلی بحران جهانی غذا نظام سرمایه‌داری است و راه‌حلی جز تطبیق اسلام ندارد
بسم الله الرحمن الرحيم

عامل اصلی بحران جهانی غذا نظام سرمایه‌داری است و راه‌حلی جز تطبیق اسلام ندارد

(ترجمه)

خبر:

آنالینا بیربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه روسیه را متهم کرد که صادرات غلات از اوکراین را به عنوان یک سلاح جنگی مسدود میکند. بیربوک در نشست وزیران امور خارجه در سازمان ملل در نیویورک گفت: "روسیه با یک سلاح وحشتناک و قدرتمند دیگر، گرسنگی و محرومیت، این جنگ را رهبری می‌کند. روسیه با بستن بنادر اوکراین و با تخریب سیلوها، خیابان‌ها و راه‌آهن‌ها، در حال راه‌اندازی یک جنگ غلات است که جرقه یک بحران جهانی غذا را برانگیخته است".

وی افزود: "مسکو این کار را در زمانی انجام می‌دهد که میلیون‌ها تن به ویژه در خاورمیانه و آفریقا به دلیل اثرات مخرب بحران آب و هوا، به دلیل همه‌گیری کووید19 و به دلیل درگیری‌های شدید در مناطق آن‌ها به خطر گرسنگی مواجه هستند".

به گفتۀ دولت آلمان، روسیه از صادرات 20 میلیون تن غلات از اوکراین به ویژه به شمال آفریقا و آسیا جلوگیری می‌کند  که بسیاری از آن‌ها در بندر اودسا مسدود شده اند.

اوکراین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات در جهان است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد بر اهمیت عرضه غلات، مواد غذایی و کودهای اوکراینی تولید شده توسط روسیه و بلاروس به بازارهای جهانی تاکید کرد. او گفت که اوکراین و روسیه با هم نزدیک به یک سوم گندم و جو و نیمی از روغن آفتابگردان جهان را تولید می‌کنند. وی خاطرنشان ساخت که جنگ در اوکراین می‌تواند میلیون‌ها تن را به ناامنی غذایی سوق داده و باعث ایجاد بحرانی شود که سال‌ها ادامه یابد.

تبصره:

الله انسان را آفرید و برآوردن نیازهای اولیه او از قبیل غذا و نوشیدنی و مسکن را حق او قرار داد و امنیت و صحت و آموزش را از ضروریات زندگی انسان تعین نمود که این امور از ارکان اساسی زندگی انسان بشمار می‌رود؛ هیچ فردی ولو هرکس که باشد، حق ندارد از این حقوق انسان را محروم کند، زیرا زندگی او به آن امور بستگی دارد؛ حتی بیشتر از آن، فرد در جامعه باید بتواند تا حد امکان به تجملات دست یابد.

اسلام برای تحقق این امور، احکام شرعی متعددی وضع کرده است،  بنابراین دولت را موظف نموده تا اطمینان حاصل کند که هر یک از افراد رعیت حق خود را در مورد غذا، پوشاک، مسکن، امنیت، امور صحی و آموزشی به دست آورده و فرد را قادر می‌سازد تا حد امکان تجملات خود را برآورده کند و همه این‌ها به تفصیل در کتب فقهی با تمام جزئیات آمده، و شیخ تقی الدین النبهانی رحمه الله در کتاب نظام اقتصادی در اسلام خالص‌ترین و ناب‌ترین این احکام را جمع‌آوری نموده است.

وضعیت امروز جهان بر هیچ‌کس پوشیده نیست، پس از آن که مبدأ فردی سرمایه‌داری جنایتکار در تمام بخش‌های زندگی و در تمام نقاط جهان مورد توجه قرار گرفت، دنیا در آتش این مبدأ جنایتکار و ناعادلانه شروع به سوختن کرد. مبدئی‌که ارزشی جز ارزش مادی توخالیی‌که جامعه را به سمت بدبختی، فلاکت، گرسنگی و محرومیت سوق می‌دهد ندارد. در بین کشورهای جهان، تعداد بسیار کمی را می‌یابید که صاحب سرزمین و منابع خود باشند و معیشت اکثریت قریب به اتفاق مردم را کنترل کنند.

بر مردم جهان واجب است که علیه این ایدیولوژی ظالم که حتی یک قرص نانی برای آن‌ها باقی نگذاشته است قیام کنند. دولت‌های غرب و شرق در جنایت برابرند، نه آلمان از روسیه بهتر است، نه چین از امریکا و نه فرانسه بهتر از انگلیس؛ بلکه تمام آن‌ها به یک اندازه در بدی مساوی اند، و از شرایط طوری سوء استفاده می‌کنند که فقط به نفع خودشان باشد؛ دین و قبلۀ شان فقط مصلحت، منفعت و ارزش مادی میباشد نه چیز دیگری. آن‌ها لاشخورهای وحشی اند که بدون ترحم و شفقت گوشت انسان را می‌بلعند.

هم‌چنین مایه تأسف و درد است که سرزمین‌های اسلامی غذای کافی برای تغذیه مردم خود تولید نمی‌کنند و بحران جهانی غذای امروز ناشی از جنگ روسیه و اوکراین این رژیم‌های دست نشانده را رسوا کرد و نشان داد که آن‌ها از جنس دشمنان امت هستند.

ای مسلمانان در اقصی نقاط جهان! خود و جهان را با خانوادهای از جنایات سرمایه‌داری نجات دهید که به دلیل آن تعداد گرسنگان جهان به بیش از یک چهارم میلیارد نفر رسیده و تعداد آن‌ها در حال افزایش است. بیشتر از این منتظر نباشید، زیرا این حالت از حد گذشته، و ای مسلمانان! بدانید که جز شما هیچ کس بشریت را نجات نمی‌دهد! چگونه ممکن نباشد؛ درحالی‌که صاحب بزرگ‌ترین عقیده از جانب رب العالمین هستید؟!  عقیده‌ای که عقل را قناعت داده و به آن آرامش می‌بخشد و انسان را اشرف مخلوقات قرار داده و بهترین‌های دنیا و پیروزیی آخرت را به او عطا می‌کند. ای مسلمانان! بدانید که این کار جز با تلاش در راه اقامۀ خلافت راشده بر منهج نبوت ممکن نیست و فقط در این صورت است که احکام پروردگار عالم به دستور حق تعالی اجرا می‌شود! پس بشتابید تا بشریت را از کفر و زیان نجات داده و انسانیت را سیر از ایمان کنید؛ همانطوری‌که ایشان را از گندم و غذا سیر می‌کنید، برای انجام آن دست به کار شوید!

نویسنده: دکتر.  محمد التمیزی

مترجم: محمد یاسین سادات

Last modified onپنج شنبه, 26 می 2022

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه