پنجشنبه, ۳۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
آیا رسول الله صلی الله علیه وسلم وطن‌پرست بود؟
بسم الله الرحمن الرحيم

آیا رسول الله صلی الله علیه وسلم وطن‌پرست بود؟

(ترجمه)

خبر:

بعضی از علماء و دعوت‌گران معاصر بخاطر اثبات موجودیت رژیم‌های سایکس پیکو از دلایل شرعی استفاده می‌کنند.

تبصره:

برای شروع این موضوع بر می‌گردیم به اصل کلمه در فرهنگ‌های لغت زبان. کلمه وطن، فلانٌ بالمکان: یعنی فلان کس در آن مکان سکنی گزید، آشنا شد و آن را منزل خود قرار داد. پس مکانی‌که انسان در آن به دنیا آمده، بزرگ شده و با آن آشنا شده، وطن اوست و به این مکان حب داشتن برای هر شخصی فطری می‌باشد. این یک مظهر طبیعی غریزه بقاء است؛ لذا هیچ اشکالی ندارد که فردی به مکانی که در آن زندگی می‌کند، محبت بورزد.

در اینجا باید بین محبت داشتن به مکانی‌که انسان در آن زندگی می‌کند و بین مفهوم وطن از دیدگاه سایکس پیکو تفاوت قائل شد؛ چون دومی به مرزهای جغرافیایی که توسط غرب استعمارگر رسم شده وفادار است.

به عنوان مثال؛ کسی‌که در شهر رمثای اردن زندگی می‌کند، شهر معان را بخشی از وطن خود می‌داند. از این رو باید از آن مراقبت کند؛ زیرا در حیطه آن چیزی است که وطنش نامیده می‌شود و هرچند هرگز پا به سرزمین معان نگذاشته باشد، در حالی‌که او نباید هیچ اهتمام به آنچه در شهر درعا سوریه می‌گذرد، داشته باشد؛ در حالی‌که چند کیلومتر از رمتا فاصله دارد و در محدوده آن چیزی نیست که به آن وطن ‌گویند.

این همان کاری است که رژیم‌های حاکم در سرزمین‌های اسلامی انجام می‌دهند. وطن مفهومی است که علاقه و توجه شما باید محدود به اتفاقاتی باشد که در مرزهای سرزمینی به نام وطن شما روی می‌دهد.

در حقیقت اکثر شعار‌ها؛ تنها شعار‌ نیست، چون برای حفظ موجودیت و منافع خود تحت عنوان امنیت وطن، دفاع از وطن و دیگر شعارهای دروغین اتخاذ می‌کنند. مانند این قول که به آن استدلال می‌کنند: "حب الأوطان من الإيمان" لذا این حدیث جعلی و بی‌اساس است و اما قول رسول الله صلی الله علیه وسلم که فرمودند:

«وَاللهِ إِنَّكِ لَخَيْرُ أَرْضِ اللهِ وَأَحَبُّ أَرْضِ اللهِ إِلَى اللهِ وَلَوْلَا أَنِّي أُخْرِجْتُ مِنْكِ مَا خَرَجْتُ»

ترجمه: به الله سوگند تو بهترین سرزمین الله و به نزد الله متعال محبوب‌ترین سرزمین هستی و اگر از این سرزمین رانده نمی‌شدم، هرگز خارج نمی‌شدم.

پس در جایی‌که بزرگ شده و زندگی نموده حب، ذاتی و فطری است. چنانچه رسول الله صلی الله علیه وسلم در مکه به دنیا آمد و بزرگ شد، علاوه از قدسیت سرزمین‌شان و به نزد الله سبحانه وتعالی نیز محبوب‌ترین سرزمین‌ها بود.

پس چگونه می‌توان این حدیث را بر نهادهای که بالای ویرانه‌های دولت خلافت تأسیس شده‌اند، منطبق کرد؟ در حالی‌که حدود آن را غرب استعمارگر خط‌کشی نموده به هدف پارچه پارچه نمودن امت اسلامی و متفرق ساختن‌ و تصرف کردن ثروت‌شان و هم‌چنان بر رابطه عقیدوی که منسجم‌شان می‌نمود، ضربه وارد کرده است، لذا متفرق و پراکنده گردیدیم، بدون هیچ قدرتی و ما در هر گوشه و کناری  در غیاب سرپرست حقیقی برای امت اسلامی متفرق شدیم و در مصیبت و مشکلات، زندگی می‌کنیم.

بناءً دولت در اسلام ماهیتی توسعه‌طلبانه دارد و وظیفه آن حمل پیام اسلام به خارج به وسیله دعوت و جهاد می‌باشد. پس اگر رسول الله صلی الله علیه وسلم وطن پرست می‌بود، در مرزهای دولتی که در مدینه ایجاد کردند، متوقف می‌ماند؛ اما برعکس مکه و جزیرة العرب را فتح کردند؛ حتی خلفای راشدین چنین بودند و ابوبکر صدیق سرزمین شام و عراق را فتح کرد. عمر بن الخطاب مصر وطرابلس را فتح نمود و عثمان خراسان، ارمنستان و آذربایجان را فتح کرد.

شخصی‌که اهل سرزمین شام، سرزمین حجاز، یا سرزمین یمن است - همانطور که در گذشته بود - وصفی از واقعیت مکانی است که در آن زندگی می‌کند و چیزی بیشتر نیست. پس رابطه‌ای که در نهایت جمع می‌کند، بین کسی‌که در حجاز تولد شده و کسی‌که در شام، همانا رابطه عقیدوی است که در دولت اسلامی وجود دارد.

بلی، تنها اسلام است که بلال حبشی، صهیب رومی، سلمان فارسی و سپس مهاجران و انصار را گرد هم آورد و آن‌ها را در یک صف واحد متحد کرد و تمام روابط جاهلیت پیش از اسلام را که بین آن‌ها حاکم بود، از قبیل رابطه وطن‌پرستی و قومی را از بین برد و تنها ملاک تفاوت آن‌ها را تقوا قرار داد.

بناءً استمرار وفاداری به پرچم یا مرزها نشانه‌ای از تفکرات جاهلیت است که فقط در خدمت استعمار گران قرار دارد. اصل این است که این تقسیمات را نپذیریم و برای بازگرداندن امت به وحدت سیاسی و اقتصادی در یک دولت واحد تلاش کنیم؛ زیرا الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ﴾ [انبیاء: 23]

ترجمه: همانا اين، امت شماست، امتى يگانه، و من پروردگار شما هستم، پس مرا پرستش كنيد.

نویسنده: انجینیر/مهندس عمر محمد

4 ذي القعدة 1444هـ.ق.

مطابق به چهارشنبه, 24 می 2023م.

مترجم: پارسا امیدی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه