پنجشنبه, ۳۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
و خسران ادامه دارد...
بسم الله الرحمن الرحيم

و خسران ادامه دارد...

خبر:

در تلاش برای جلب رضایت صندوق بین‌المللی پول(IMF)؛ دولت پاکستان لغو فوری محدودیت‌های واردات را اعلام کرده است. با این حال، هم جامعۀ تجاری و هم تحلیل‌گران بر این باور‌اند که این حرکت به تنهایی تغییرات قابل توجهی در فعالیت‌های تجاری عملی ایجاد نمی‌کند؛ مگر این‌که ذخایر ارزی به میزان قابل توجهی تقویت گردد.

تبصره:

پاکستان از زمان ایجاد خود در وضعیت بحران اقتصادی قرار داشته و بیشتر در دام فقر فرو رفته است. در واقع، این فقر توسط رهبران ناکارآمد و فریبندۀ حاکم  پاکستان و سایر کشورهای جهان سوم ایجاد می‌گردد. این کشورها پس از استعمار و غارت توسط طراحان کنونی با قرضه‌ها و دام‌های فقر مبتنی بر قرضه، در ویرانه رها شدند و وضعیت دولت-ملت بالای آن‌ها تحمیل گردید. نظام اقتصادی که در پاکستان اعمال می‌شود، خود یک چرخۀ تقویت کنندۀ فقر را به میان می‌ورد. پاکستان در سال 1950 در بحبوحۀ مشکلات مالی به صندوق بین‌المللی پول پیوست. در سال 1958، پاکستان اولین کشوری بود که از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک نمود. خواه دموکراسی باشد یا حکومت نظامی، سکولار یا محافظه کار، همه در برابر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی سر تعظیم فرود آوردند. این روی‌کرد غیرقابل توقفی بود که پس از ایوب هر حاکم دیگر آن‌را در پیش گرفت  و این فقط برای مردم خسارت وارد نمود و بس. اسحاق دار، وزیر مالیه، از افزایش 215 میلیارد روپیه مالیات جدید خبر داده است. بار این مالیات بیشتر به گردن افراد کم امتیاز افتاده، در حالی‌که ثروت‌مندان و افراد صاحب نفوذ از آن فرار نموده یا مبلغ کمی را می‌پردازند. تورم در کشور از مرزها عبور کرده و قیمت موادغذایی افزایش دیوانه‌واری دارد.

رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم فرمود:«لا ضرر و لا ضرار؛ نه ضرر کن و نه ضرر برسان!» پیش از این، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در ابتدای سال 2023 گفته بود: «شرایطی که ما باید با صندوق بین‌المللی پول موافقت کنیم فراتر از تصور است. اما ما مجبور خواهیم شد تا با شرایط موافقت کنیم.» سال 2023 هفتادوششمین سال‌گرد تشکیل پاکستان خواهد بود؛ اما ما شاهد قهقرای دائمی اجتماعی، اخلاقی، فکری و اقتصادی هستیم. دلیل این انحطاط دائمی، پیروی نکردن از مفکورۀ ایجاد این سرزمین است؛ یعنی داشتن دولتی مبتنی بر ایدیولوژی اسلام که بیشتر چتر همه نقاط پراگندۀ امت اسلامی باشد. مسلمانان شبه‌قاره ممکن است به استقلال فزیکی دست یافته باشند و باهم به منطقه‌ای اکثریت، مسلمان‌نشین نقل مکان نموده باشند، اما اوضاع از آن‌جا فراتر نرفت. بنابراین، این دولت-ملت به زندانی برای مسلمانان تبدیل شد که در آن قیمت کالاها برای تأمین تسهیلات توسط کسانی‌که به ما وضعیت چنین آزادی را داده‌اند، دیکته می‌شود.

بنابراین، پاکستان در حال حاضر ممکن است قدرت‌های سرمایه‌داری را تسهیل کند، اما ایدیولوژیی ندارد که از آن پیروی نماید. نظام اقتصادی سرمایه‌داری تنها یک هدف دارد و آن افزایش ثروت کل کشور و دست‌یابی به بالاترین سطح ممکن تولید و نهایت تجمل برای افراد است. تحت نظم جهانی سرمایه‌داری کنونی، نهادهایی مانند صندوق بین‌المللی پول با بردگی کشورهای جهان سوم از طریق قرضه‌هایی که هرگز قادر به پرداخت آن نخواهند بود، کسب درآمد می‌کنند. صندوق بین‌المللی پول خود یک نهاد سیاسی است که توسط افراد منصوب سیاسی کشورهای عضو اداره می‌شود و تصمیمات آن متأثر از منافع سیاسی اعضای آن می‌باشد. به همین دلیل است که می‌بینیم صندوق بین‌المللی پول به عنوان ابزار سیاست خارجی آمریکا عمل می‌کند.

سیاست اقتصادی اسلام برگرفته از شریعت اسلام (قرآن و سنت) بوده و موفقیت یا شکست آن با سود و زیان سنجیده نمی‌شود؛ بلکه با معیارهای حلال و حرام سنجیده می‌شود و بر توزیع ثروت متمرکز بوده و احتکار را منع می‌کند. گردش ثروت باعث رفاه و ایجاد فرصت‌ها برای مردم می‌شود.

سرزمین‌های اسلامی باید یک سیاست اقتصادی برگرفته از عقیدۀ اسلامی را ترسیم نمایند. هر سیاست اقتصادی دیگری ناقص می‌باشد، نه فقط برای ثبات اقتصادی؛ حتی اگر کسی از ایدیولوژی اقتصادی دیگری که مخالف اسلام است، نفع برد، بازهم آن نافرمانی الله سبحانه وتعالی می‌باشد؛ نه این‌که ترسیم و تلاش برای تطبیق آن منتج به چیزی جز افزایش مشکلات اقتصادی، فقیر کردن مردم، تداوم زوال و مشکلات ‌گردد.

بنابراین، سیاست اقتصادی سرزمین‌های اسلامی باید مانند همیشه یک سیاست اقتصادی اسلامی باشد! اقامۀ خلافت بر منهج نبوت به مسلمانان کمک می‌کند تا عزت و شکوه از دست رفته خود را باز یابند. ما مسلمانان باید به خاطر داشته باشیم که موفقیت ما در گرو اطاعت از الله متعال است، نه حرکتی که به ما کمک کند در لحظه‌ای زندگی کنیم؛ اما ما را به سوی خشم الله سوق ده!. ما مسلمانان پاکستان از دست‌کاری بیشتر خودداری نموده و قربانی شدن برای هرگونه معاملۀ صندوق بین‌المللی پول را رد می‌نماییم.

الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ [نور: 55]

ترجمه: الله کسانیرا که ایمان آوردهاند و عمل صالح انجام دادهاند، وعده داده است که خلافت (حاکمیت) روی زمین را به آن‌ها می‌دهد؛ همان‌طوری‌که به مردمان قبل از آن‌ها داد.

نویسنده: اخلاق جهان

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب‌التحریر

11 ذوالحجة 1444هـ.ق.

پنجشنبه 29 جون 2023م.

مترجم: عبدالرحمن "قاطع"

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه