پنجشنبه, ۳۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
هوش مصنوعی؛ شمشیر دو لبه‌ای که دولت‌های سرمایه‌داری را از پای در می‌آورد
بسم الله الرحمن الرحيم

هوش مصنوعی؛ شمشیر دو لبه‌ای که دولت‌های سرمایه‌داری را از پای در می‌آورد

(ترجمه)

خبر:

گروهی از دانشمندان به شدت درباره هوش مصنوعی و خطرهای آن هشدار دادند؛ چنانچه هشدار دادند که از این فن‌آوری برای تولید و ساخت اسلحه‌های بیولوژیکی استفاده خواهد شد که تمام بشریت را تهدید می‌کند. در روزنامۀ واشنگتن پوست آمده: «سه شرکت پیشتاز هوش مصنوعی (اوپن ای آی، آلفا بت و متا) در جلسۀ کنگره هشدار دادند که پیشرفت سریع هوش مصنوعی طی چند سال آینده باعث مضررهای زیادی خواهد شد و تروریستان از این تکنولوژی برای ساخت اسلحه‌های بیولوژیکی استفاده خواهند کرد.» این روزنامه به نقل از یوشوا بنجیو، استاد هوش مصنوعی در دانشگاه مونترال که معروف به یکی از پدران هوش مصنوعی مدرن است می‌گوید: «آمریکا باید برنامۀ همکاری بین‌المللی را برای قانونی ساختن هوش مصنوعی به پیش ببرد و استفاده از تکنولوژی نوین را در سرتاسر جهان تنظیم کند.» داریو امودی، مدیر عامل شرکت آنتروپیک در زمینۀ هوش مصنوعی هشدار داده است: «ترس از توسعۀ هوش مصنوعی برای اینست که در کم‌تر از دو سال می‌تواند ویروس‌های خطرناک و سلاح‌های جدید بیولوژیکی را به وجود آورد.» از جانب دیگر، استوارت راسل، استاد کمپیوتر در کالیفورنیا برکلی گفت: «فهم و درک هوش مصنوعی نسبت به تکنولوژی‌های دیگر سخت‌تر و دشوارتر است.»

بر اساس بیانیۀ روزنامه، این جلسه میزان نگرانی‌ها را در مورد فرارفتن هوش مصنوعی از عقل بشر و خارج شدن آن از کنترل برای آسیب رساندن به انسان‌ها و این‌که هوش مصنوعی تبدیل به یک واقعیت گردیده و دیگر تئوری و خیال نیست، آشکار کرد.

اما در شش ماه گذشته تعدادی از محققین برجسته هوش مصنوعی از جمله بنگیو جنبش‌هایی را آغاز کردند تا جهانیان را از خطرهای استفاده از هوش مصنوعی هشدار دهند و از سیاست‌‌مداران خواستند که باید به این تهدید‌ها به عنوان یکی از دلایلی که حکومت‌ها را وادار به طرح قوانین جدید می‌کند، توجه نمایند.

گفته می‎شود این جلسه چند روز پس از آن برگزار گردید که شرکت‌های هوش مصنوعی از جمله "اوپن آی"، "الفابیت" که مربوط به گوگل است و "متا" در هفته گذشته تعهدات دوطلبانۀ خود را به کاخ سفید برای اجرای اقداماتی مانند واتر مارک کردن محتوای تولید شده بخاطر ایمن کردن تکنولوژی انجام دادند. (به نقل از القدس العربی)

تبصره:

خطر هوش مصنوعی و ساخت سلاح‌های بیولوژیکی در مقایسه به زندگی کردن زیر نظام‌های سرمایه‌داری یک خطر خیلی اندکی است. چیزی‌که کارشناسان از خطرات هوش مصنوعی بیان کردند، عملاً درست بوده اما آن‌ها نمی‌دانند که در حقیقت خطرات هوش مصنوعی در نبود ارزش‌های متعالی و عادل اسلامی در صدر قدرت و پیشبرد امور نهفته است. بنابراین، از سرمایه‌دارهایی که فقط به فکر قدرت، سیطره، استعمار، نابود کردن مردم و سوء استفاده از آن‌ها هستند، تصور نمی‌رود که هوش مصنوعی را بخاطر رفاه و آسایش بشریت بکار گیرند؛ چنانچه از زمان انقلاب صنعتی تا امروز هیچ کاری برای بشریت انجام نداده اند و از پیشرفتی که ذهن بشر به دست آورده به نفع آن استفاده نکردند. از این جهت اگر به هشدارهای کارشناسان توجه کنیم، می‌بینیم که تمام خطرات از واقعیت  نظام سرمایه‎داری که بالای دنیا حاکم است، سرچشمه می‌گیرد.

دولت‌های سرمایه‌داری که مصلحت و منفعت مادی را معیار خود قرار داده اند، هر چیزی را که به دست‌شان برسد، تابع این معیار می‌کنند و این موضوع شامل تمام دستاوردهای بشری اعم از اکتشافات، و اختراعات می‌گردد. افرادی که بر این امر سیطره دارند، گروه اندکی هستند که تعدادشان از یک درصد فراتر نمی‌رود و اکثر‌شان از دولت‌های حریص غربی هستند. اگر به هر پیشرفتی در تکنولوژی دست بیابند، از آن برای ثروت‌اندوزی از طریق احتکار یا دزدی آشکار استفاده نموده، اکثریت مردم را از دستاوردهای ذهن بشری محروم می‌کنند، با وجود این‌که بیشتر این  ذهنیت‌ها در اصل از  قشر فقیر و محروم مردم هستند. به عنوان مثال پیشرفتی که بشریت در بخش طب به دست آورده بسیار خیره کننده است؛ اما بازهم برخورداری از مراقبت‌های صحی خوب، برای تمام مردم دنیا بسیار دشوار است و فقط تعداد اندکی از ثروتمندان می‌توانند از آن برخوردار شوند. همین مثال درمورد هوش مصنوعی نیز صدق می‌کند؛ چراکه غرب استعمارگر فقط مصلحت تعدادی از سرمایه‌داران را در نظر می‌گیرد و دیگر مردم را از منفعت هوش مصنوعی محروم می‌کند. به عنوان مثال در سال‌های پیش‌رو می‌خواهند که هشتاد درصد کار انسان‌ها را توسط هوش مصنوعی انجام دهند با این کار بیشتر مردم از کار کردن محروم می‌شوند، حتی کسانی‌که مانند برده در شرکت‌های سرمایه‌داران کار می‌کنند، نیز بیکار خواهند شد.

بلی، تا زمانی‌که بشر این حالت را درک نکند، وضعیتش بد‌تر و تاریک‌تر خواهد شد و زندگی کردن در زیر نظام سرمایه‌داری فقط به بدبختی‌ آن می‌افزاید؛ نه چیز دیگری. پس بر بشریت و در رأس آن بر امت اسلامی واجب است تا در راه حاکم کردن نظام الهی که عدالت را برای مردم به ارمغان می‌آورد، کار کنند و با از بین بردن حاکمیت دولت‌های سرمایه‌داری بشریت را از شر آن‌ها نجات دهند؛ چنانچه نشانه‌ای از این طمع‌ها در بیانیۀ نایب رئیس آمریکا، "کاملا هارس" آمده است که در دومین نشست در رابطه به آلوده‌گی آب و هوا در جمعه گذشته چنین گفته بود: هنگامی‌که از انرژی پاکیزه و ماشین‌های برقی استفاده کنیم و "نفوس روی زمین" را کاهش دهیم، تعداد زیادی از کودکان‌مان می‌توانند هوای پاک را تنفس نموده و آب پاکیزه بنوشند. زمانی‌که دولت اسلامی برپا شود و احکام عظیم اسلام به درستی تطبیق گردد، تنها با استفاده از منابع کشف شدۀ روی زمین می‌تواند زندگی بیش از 150 میلیارد انسان را با رفاه و آسایش تضمین کند تا تمام مردم بدون احتکار و دزدی زندگی خوبی داشته باشند، چراکه این دو شرعاً حرام می‌باشد. دولت اسلامی طوری محصولات را سرپرستی نموده و توسعه می‌دهد که مردم با سهولت تمام می‌توانند از آن استفاده کنند؛ چراکه دولت اسلامی دولت پشتیبان است نه دولت مالیه‌گیر و این دولت برای منفعت تمام مردم کار می‌کند، نه یک قشر خاص از آن‌ها.

یقیناً درک کردن خطر‌های هوش مصنوعی فقط با کار کردن در راه اقامۀ خلافت راشده ثانی امکان‌پذیر است و هم‌چنان نفع بردن از پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی فقط و فقط در زیر سایۀ دولت خلافت محقق می‌شود. پس آیا برای مسلمانان و غیر مسلمانان کدام بهانه‌ای وجود دارد که خود را از زیر نظام‌هایی که بشریت را به نابودی می‌کشاند، آزاد کنند؟! آیا بر عاقلان و کسانی‌که مردم را به اسلام دعوت می‌کنند، واجب نیست تا دست امت و تمام بشریت را گرفته و به سوی کشتی نجات ببرند؟!

﴿وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ(105) إِنَّ فِي هَذَا لَبَلَاغًا لِّقَوْمٍ عَابِدِينَ(106) وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ﴾ [انبیاء: 105-107]

ترجمه: ما علاوه بر قرآن، در تمام کتب انبیاء پیشین نوشته ایم که بی‌گمان سراسر روی زمین را بندگان شایستۀ ما به ارث خواهند برد. این (سخن برای مفهوم قانون زندگی دنیایی، و آگاهی از سرنوشت حیات اخروی) مردمان عبادت پیشه را کافی و بسنده است. ای پیامبر! ما تو را جز رحمت برای جهانیان نفرستاده‌ایم.

نویسنده: بلال مهاجر

مترجم: حسن سلحشور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه