پنجشنبه, ۳۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
اگر پشت قتل پریگوژین پوتین باشد، یک فاجعه است و اگر غیر پوتین باشد، فاجعه بزرگ‌تر آنست!
بسم الله الرحمن الرحيم

اگر پشت قتل پریگوژین پوتین باشد، یک فاجعه است و اگر غیر پوتین باشد، فاجعه بزرگ‌تر آنست!

(ترجمه)

خبر:

روز پنجشبه 24 آگست، سازمان هواپیمایی روسیه خبر مرگ پریگوژین را در حادثۀ سقوط هواپیمای رهبر گروه واگنر در روز چهارشنبه 23 آگست در شمال مسکو پایتخت این کشور تأیید کرد.

تبصره:

قتل تاجر و فرمانده نیروهای واگنر، پریگوژین و تعدادی از رهبران گروهش در شرایطی مرموزی که رخ داد، انگشت اتهام به سمت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نشانه رفته است؛ کسی‌که با دلجویی از کشته شده‌های سقوط هواپیما اشتباهات پریگوژین را یادآوری کرد.

اصلاً کرملین دلیل سقوط هواپیما را ارائه نکرد، جزء این‌که گفت: «طبق گزارش سازمان هواپیمایی، پریگوژین و همراهانش پس از سقوط هواپیمای که به اساس مجوز صادر شده برای آن و با استفاده از حریم هوایی طبق دستورالعمل‌های تعین شده کشته شدند.» او از کشته شدن پریگوژین و بنیانگذار واقعی واگنر، فرمانده لشکر استخبارات اتحاد جماهیر شوروی، دیمیتری اوتکین، که در جنگ چیچن شرکت داشت و دریافت کننده مدال شجاعت در سال 2016 از پوتین بود که برای شرکت در جنگ سوریه در کنار بشار اسد قرار گرفت، ناراحت به نظر نمی‌رسید.

واگنر در سال 2014 مشابه با بلک واتر امریکایی تأسیس شد. متحدان آن در خارج از روسیه، بشار اسد، سپاه پاسداران ایران، ارتش ملی لیبی، نیروهای مسلح موزامبیک، نیروهای مسلح مردمی ماداسکار، آموزش نیروهای واکنش سریع در سودان و نیروهای مسلح افریقای مرکزی هستند. او در 13 جون 2023 علیه ارتش روسیه شورش کرد و پوتین آن را به عنوان یک خنجر از پشت توصیف کرد و آن‌ها را به مجازات تهدید نمود.

پریگوژین که به اتهام دزدی و کلاه‌برداری در اواخر اتحاد جماهیر شوروی زندانی شده بود و پس از میزبانی از پوتین در هوتل‌هایش ناگهان وارد صحنه سیاسی شد، پیمانکار تأمین غذای کرملین گردید و به عنوان سرآشپز پوتین معروف شد؛ سپس غذای ارتش، پولیس، مکاتب و شفاخانه‌های روسیه را با پرداختی نزدیک به 3 میلیارد دالر تأمین می‌کرد و بلآخره همان قسمی که وارد شد، خارج هم می‌شود.

اگر پشت قتل پریگوژین غیر از پوتین باشد، به قصد تضعیف و تشویش او در جگ اوکراین، یا کشتن آن به اتهام تمویل برای حمله‌های انترنتی بخاطر تأثیرگذاری بر انتخابات 2016 امریکا، آنگاه فاجعه برای پوتین بزرگتر است.

در هردو حالت بازی با جان انسان‌ها بدون این‌که دادگاهی در مقابل آن بایستد، یکی از بزرگ‌ترین منکرات است. لذا همه دنیا به کسی‌که عدالت را اقامه کند، در آنجاه پناه می‌برند و پیش‌رو عدالت هم جزء از خلافت راشده ثانی بر منهج نبوت کسی نیست.

نویسنده: مهندس شفیق خمیس

مترجم: پارسا امیدی

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه