شنبه, ۰۹ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۱۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
رعایت دختران
بسم الله الرحمن الرحيم

رعایت دختران

عن عائشة رضي الله عنها، قالت: "دخلتْ امرأةٌ معها ابنتانِ لها تسأَل، فلم تجدْ عندي شيئًا غيرَ تمرةٍ، فأَعطيتُهَا إيَّاها، فَقَسَمَتْهَا بينَ ابنتيْها ولم تأكُلْ منها، ثم قامتْ فخرجتْ، فدخلَ النبيُّ، صلى الله عليه وسلم، علينا فأخبرته، فقال: "من ابْتُلِي من هذهِ البناتِ بشيٍء كُنَّ لهُ سِترًا من " روالناراه البخاري.

ترجمه: از عایشه رضی الله عنها روایت است که گفت: زنی داخل(خانه‌ام) شد که سؤال می‌کرد(چیزی می‎خواست) و همراه وی دو تا دختر بود، غیر از یک دانه خرما چیزی نیافتم و آن را به وی دادم، او خرما را در میان دو دخترش تقسیم نمود و خودش از آن چیزی نخورد، سپس برخاست و رفت؛ هنگامی که رسول الله صلی الله علیه و سلم آمدند، من از آن قضیه ایشان را با خبر ساختم، وی فرمود: کسی که به فرزندان دختر ابتلاء شود و به آنها نیکی نماید. دخترانش مانع ورودش به جهنّم خواهد بود.

این سخن که می‎گوید:(من ابْتُلِي من هذهِ البناتِ بشيٍء) در مفهوم کلمۀ ابتلاء اختلاف وجود دارد که آیا این ابتلاء همان نفس وجود دختر است یا ابتلاء به آن کارهای که از دختر سر می‌زند و وسیلۀ ابتلای شخص می‌گردد.

احتمال دارد که ابتلاء در این جا به معنی آزمایش و امتحان باشد یعنی کسی‌که توسط دختران خود از جانب الله مورد آزمایش قرار گیرد تا دیده شود که آیا به آنان نیکی می‌کند یا بدی.
امام نووی می‌گوید: کلمۀ ابتلاء بدین خاطر آمده است که مردم از داشتن دختر را خوش نمی‌دارند، شریعت آمده و آنان را از چنین عملی هشدار داده است، به ابقای دختران و ترک قتل شان با ذکر ثواب وعده داده شده ترغیب و تشویق نموده به کسی که به دخترانش احسان کرده و با نفس خود در هنگام صبر بر مشکلات شان جهاد نموده است.
در این حدیث بر رعایت حق دختران تأکید شده است، چون در دختران ضعف وجود دارد که مانع می‌شود تا به پیشبرد مصالح شان اقدام کنند. بر عکس پسران که به لحاظ بدنی قوی‌اند و امکان پیشبرد امورشان را در بیشتر حالات دارند.
اسلام آمده است تا زن را حفاظت نماید و حالش را در تمام مراحل زندگی مراعات کند، به همین جهت دستور داده تا حال وی مراعات گردد، از آن حفاظت شود، مصارف وی پرداخت گردد و با وی صلۀ رحم و نیکی صورت گیرد، زیرا وی دختر، خواهر، مادر، خاله و مادر کلان است...
الله سبحانه و تعالی را به این فضل بزرگ سپاسگزاریم.

نویسنده: عفراء تراب
مترجم: احمد صادق امین

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه