دوشنبه, ۲۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
نژاد پرستی فزاینده در لبنان؛ هشدار ویرانی
بسم الله الرحمن الرحيم

نژاد پرستی فزاینده در لبنان؛ هشدار ویرانی

(ترجمه)

در این اواخر وزارت کار در لبنان به رهبری "کمیل ابو سلیمان"، منسوب به نیروهای لبنان، اقدام بی‌سابقه‌ای را مبنی بر توقف سپردن کار به فلسطینیان مقیم لبنان و برخورد با آن‌ها به عنوان بیگانگان روی دست گرفته است؛ اقدامی‌که موجی از تظاهرات/راهپیمایی‌ها را از سوی فلسطینیان ساکن در لبنان جهت دفاع مشروع از حداقل حقوق انسانی‌شان در قبال داشت.

هم‌چنان شب گذشته "باسیل" با وی ملاقات نموده و این اقدام او را تائید کرد، که با وجود اختلافات عمیق سیاسی میان هردو جانب، نژادپرستی مردود آن‌ها را ساخته است. ما در این رابطه چنین می‌گوییم:

اول) بدون شک نژادپرستی در لبنان به ویژه در نزد مسیحیان لبنان اعم از ارمنی‌ها، وینی‌ها، نیروهای ویژه و سربازان به یک درد هلاک کننده مبدل گشته است؛ طوری‌که فریادهای نژادپرستی علیه سوری‌ها و فلسطینیان مقیم در لبنان از سوی وینی‌ها و سایرین به گوش مان می‌رسد، تا جایی‌که بدون این‌که اقدام و یا تحرکی از سوی نظام در این رابطه صورت گرفته باشد؛ از سوی غوغائی‌ها تهدید به جنگ صلیبی و اهانت به جایگاه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را نیز شاهد هستیم؛ بلکه اقدامات نظام علیه کسانی است که به هر جایگاهی بدون جایگاه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم توهین نمایند.

دوم) فلسطینیان ساکن در لبنان بیگانه نیستند؛ بلکه آن‌ها بخش اصلی از تاروپود این سرزمین هستند که از مدت هفتاد و یک سال به این سو در این جا زندگی کرده و تلخ و شیرین زندگی را یکجا با مردم لبنان چشیده‌اند، تمامی شواهد دلالت بر این دارند، زمانی‌که آن‌ها در سال ۱۹۴۸م به لبنان هجرت کردند، اموال زیادی را با خود به این کشور آوردند، در پیشرفت و ترقی لبنان در عرصه‌های تمدنی سهم گرفته و میان آن‌ها و مردم لبنان روابط خویشاوندی، قرابت نسبی و زندگی طولانی به وجود آمد؛ چیزهایی‌که اگر در کشور دیگری‌که به این موارد احترام می‌گذارد، اتفاق می‌افتاد، هرگز آن‌ها را جدا از مردم آن کشور نمی‌دانست، بلکه از باشندگان اصلی آن بشمار می‌رفتند. طوری‌که ثابت گردیده، مردم فلسطین در لبنان از بیشترین درصد کسب شهادتنامه‌ها/مدارک تحصیلی با درجات عالی برخوردار هستند و همواره نتایج مکاتب/مدارس اشاره به این واقعیت دارد که آن‌ها در جایگاه بلند پیشرفت و موفقیت قرار دارند.

سوم) حتی قوانین بین‌المللی که لبنان بالای آن امضاء نموده است و آهنگ آن را سر می‌دهد، برخورد شایسته با آن‌ها را در عرصه‌های تعلیم، کمک و همکاری، فراهم ساختن زمینه‌کار، حمایت، جبران خسارت، حفظ ملکیت و دارایی و ادای تمام حقوق انسانی را بالای این حکومت لازمی ساخته است. این قانون برای کسانی است که برای مدت اندکی به این کشور پناهنده و مهاجر می‌شوند؛ پس برای کسانی‌که سالیان متمادی را در این سرزمین زندگی کرده و حکومت برایشان اسناد سفر و تذکره/کارت شناسایی داده است و وجودشان با این دولت گره خورده است، چگونه باید باشد، آیا چنین برخوردی حتی با بیگانه‌ها صورت می‌گیرد؟ این چنین شکاف و جدایی میان افراد، تنها در این حکومت و رژیم عجیب وجود داشته می‌تواند.

چهارم) ما از این نوع تظاهرات/راهپیمایی صلح‌آمیز جهت مطالبه حقوق انسانی حمایت می‌کنیم؛ ولی برای تظاهرات کنندگان توصیه می‌کنیم که از پرچم‌های باطل جاهلیت که رهبری هردو نظام لبنان و فلسطین از شما می‌خواهد تا به این پرچم‌ها پناه ببرید، دوری کنید، زیرا این‌ها پرچم‌های ساخته شده سایکس پیکو هستند. پرچم‌های فلسطین، لبنان و سایر کشورها، هر اقدامی که بر اساس وطن‌پرستی و پرچم صورت می‌گیرد، بهانه‌ای به دست هریک از طرف‌ها جهت حمایت و دفاع از این پدیده‌ها قرار می‌دهد و هر یکی تحت نام لبنانی، فلسطینی، سوری و غیره ظاهر می‌شود. این اقدامات امت را یکجا نمی‌سازد؛ بلکه بیشتر متفرق و پراگنده می‌سازد، بدون شک جمع کننده و یکجا کننده واقعی شما و مردم لبنان این دین بزرگ(اسلام) و پرچم آن می‌باشد و همان برادری اسلامی که در گذشته مهاجرین و انصار را با همدیگر جمع ساخت، امروز نیز می‌تواند شما را با هم جمع نموده و از این جمع شدن حفاظت نماید.

پنجم) هم‌چنان تحریم‌هایی از سوی تجار علیه اردوگاه‌های همجوار آن‌ها وضع گردیده است. ما در این جا به ضرورت عدم برگشت به حالت اولیه دشمنی میان مسلمانان تاکید می‌کنیم. این کار اصلاً مناسب نیست؛ زیرا در حقیقت شما بندگان الله و برادران دینی هستید، بناءً علاوه می‌کنیم که:

ای مردم لبنان! در برابر برادران فلسطینی تان صبر پیشه کنید؛ زیرا شما بر وضعیت، زندگی دشوار، صبر طولانی و محاصره شدن آن‌ها در اردوگاه‌ها آگاه هستید، پس برای بیرون ساختن آن‌ها از وضعیتی‌که در آن قرار دارند، مانند: ظلم و بی‌عدالتی حکومت در مقابل آن‌ها، آنان را یاری رسانده و با آن‌ها بر اساس دین، برادری اسلامی، رابطه خویشاوندی و نسبی ارتباط برقرار نمایید و بخاطر به دست آوردن حقوق شرعی و قانونی‌شان آن‌ها را یاری رسانید.

ششم) ای برادران و خواهران فلسطینی ما در لبنان! فریب آنانی‌که ادعای ایستادگی در کنار شما را دارند، نخورید؛ زیرا آن‌ها کسانی هستند که دیروز همراه شما خیانت کرده و از سوری‌ها و فلسطینیان ساکن در سوریه جهت اعمال شوم خویش استفاده کردند و شما و آن‌ها را به کشتن دادند. از شما بخاطر تامین منافع خودشان استفاده نموده و از این طریق خود را نیرومند می‌سازند و از شما به عنوان سپری در برابر دشمنان داخلی و وسیله‌ای برای ادامه قدرت و دفاع از آن استفاده می‌کنند. پس فرصت این کار را از آن‌ها بگیرید؛ بلکه کاری بیشتر از این انجام بدهید و آگاه باشید که میان کسی‌که ادعای دروغین نمایندگی از شما را نموده و گمان می‌کند که رهبر شماست و میان کسی‌که واقعاً از شما نمایندگی کرده و در برابر این رهبران دروغین از شما دفاع می‌کند، فرق نمایید. شما برای این استفاده کنندگان چیزی به جز افروزنده‌های جنگ نیستید، در این صورت نیرو و سلاح خود را در برابر آن‌ها جمع نمایید.

هفتم) ای مردم مسلمان لبنان! فلسطینیان ساکن در لبنان تکیه‌گاه حقیقی شما هستند، پس برای نژادپرستان اجازه ندهید تا بخاطر به دست آوردن اهداف و مقاصدی‌که برای همه معلوم است، از طریق دست یافتن به این کشور و جدا ساختن آن از جامعه و اصل اسلامی آن این تکیه‌گاه را از بین ببرند؛ زیرا مردم فلسطین بخشی از سرزمین شما هستند، پس توسط سکوت در برابر حقوق آن‌ها و تنها گذاشتن‌شان در مبارزه با نژادپرستان آن‌ها را ضایع نسازید.

هشتم) پیامی به سیاستمداران مسلمان! بدون شک نژادپرستان از گردش شما پیرامون عقاید آن‌ها و آنچه را که حمل می‌کنند، چنین تعبیر می‌کنند که "هیچ مشکلی میان ایدیولوژی ما و ایدیولوژی اسلام وجود ندارد" یکی از آن‌ها چنین گفته است: "این کشور از آن ماست و به زودی این کشور را از آن‌ها خواهیم گرفت." پس تعبیر شما چیست ای سیاستمداران مسلمان؟ تا هنوز هیچ چیزی از شما به جز آهنگ "همزیستی مسالمت‌آمیز و صلح منطقوی" در جواب این نژادپرستی کینه توز و دشمنی افروز  نشنیده ایم. ما از شما خطاب دشمنی و نژادپرستی متقابل را نمی‌خواهیم؛ زیرا وضعیت مسلمانان در گذشته چگونه بود که امروز باشد؛ بلکه تعبیر قوی‌ای در این میان از شما می‌خواهیم؛ زیرا شما فرزندان این دین بزرگ هستید و به این امتی‌که ریشه طولانی در تاریخ دارد، تعلق دارید و از هر مسلمانی‌که در این سرزمین زندگی می‌کند، نمایندگی کرده و سخنگویان دین و مردم تان هستید. بدون شک امت در مسیر تعیین اولویت‌های خودش قرار گرفته است. بناءً توسط سکوت‌تان و هم‌چنان برگشت به سوی منافع زودگذر و ائتلاف‌های ناپسند از این اولویت‌ها خارج نشوید. این امت مجد و عظمت از دست رفته خود را دوباره به دست خواهد آورد، پس همراه آن و از میان آن باشید؛ در غیر آن سرانجام تان مانند سرانجام حکام و سیاستمداران قبل از شما که راهی غیر از راه امت را برگزیدند خواهد بود.

در اخیر: قطعاً درد امروز بزرگ است و معاملاتی‌که از آدرس این امت صورت می‌گیرند، سراسر خیانت است. پس ای مسلمانان لبنان و فلسطین! مسیر واضح و روشنی را برای‌تان انتخاب کنید تا شما را در برابر حملات شوم داخل و خارج بر یک میدان همراه امت جمع نماید و به هیچ چیزی به جز آنچه که پروردگار و شریعت‌تان شما را امر نموده است، روی نیاورید؛ زیرا الله سبحانه وتعالی می‌فرماید: ‏

﴿شَرَعَ لَكُم مِّنَ ٱلدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِۦ نُوحٗا وَٱلَّذِيٓ أَوحَينَآ إِلَيكَ وَمَا وَصَّينَا بِهِۦ إِبرَٰهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰٓۖ أَن أَقِيمُواْ ٱلدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُواْ فِيهِۚ كَبُرَ عَلَى ٱلمُشرِكِينَ مَا تَدعُوهُم إِلَيهِۚ ٱللَّهُ يَجتَبِيٓ إِلَيهِ مَن يَشَآءُ وَيَهدِيٓ إِلَيهِ مَن يُنِيبُ﴾ [شوری: ۱۳]

ترجمه: ‏الله آئینی را برای شما (مؤمنان) بیان داشته و روشن نموده است که آن را به نوح توصیه کرده است و ما آن را به تو وحی و به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش نموده‌ایم (به همه آنان سفارش کرده‌ایم که اصول) دین را پابرجا دارید و در آن تفرّقه نکنید و اختلاف نورزید. این چیزی‌که شما مشرکان را بدان می‌خوانید (که پابرجا داشتن اصول و ارکان دین است) بر مشرکان سخت گران می‌آید. الله هرکه را بخواهد برای این دین برمی‌گزیند و هرکه (از دشمنانگی با دین دست بکشد و) به‌سوی آن برگردد، بدان رهنمودش می‌گرداند.‏

حزب التحریر-ولایه لبنان

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه