شنبه, ۲۴ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۴م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
فلسطینی‌ها در لبنان میان شرایط پر‌مشقت زنده‌گی و زدو بند‌‌های سیاسی به سر می‌برند!
بسم الله الرحمن الرحيم

فلسطینی‌ها در لبنان میان شرایط پر‌مشقت زنده‌گی و زدو بند‌‌های سیاسی به سر می‌برند!

(ترجمه)

بیش‌تر از هفتاد سال می‌شود که فلسطینی‌ها در لبنان شرایط پر‌مشقت زنده‌گی، حقارت و رویۀ نادرست را تحمل می‌کنند. با بررسی دقیق مشکلِ فلسطینی‌ها در لبنان و کسانی‌که حضور و زنده‌گی خویش را در آن جا مؤثر می‌داند، موارد ذیل واضح می‌گردد:

یکم) بحران هؤیت لبنانی‌ها: هؤیت لبنانی‌ها که فرانسۀ استعمار‌گر آن را به هؤیت فرقه‌ای مبدل کرد، در نماینده‌گی موجودیت فلسطینی‌ها و هراس از تغییر آمار نفوس این مردم که به فرقۀ لبنانی‌های سنی به شمار می‌آیند، خود باعث بحران گردیده است. در واقع، این طرز دید با محاصره و محدود‌سازی حقوق انسانی مردم فلسطین از قبیل کار و حق مالکیت و سپس انکار دولت لبنان از ادامۀ حمایت‌اش از مردم آن کمپ مبنی بر ادعا‌های پوچ و بی‌معنی، ایجاد و در عوض معاملۀ ناجوان مردانه نصیب مردم فلسطین شد. مقامات لبنان دستورات امریکا را تحکیم و با دیدگاه تازه‌اش مبنی بر به رسمیت شناختن هویت‌یهود در سرزمین فلسطین وفادار هستند و مشکل تازۀ اقتصادی و سیاسی لبنان که مردم لبنان را از دید اقتصادی ضربه زده است، تاثیرات زیاد بالای شرایط زنده‌گی فلسطینی‌ها نیز گذاشته است.

دوم) بحران UNRWA: کشور‌های مهمی‌که حضور هویت‌یهود را در سرزمین فلسطین از طریق تصویب‌نامۀ شماره 181 که توسط هیئت عمومی سازمان‌ملل در سال 1947م صادر شد، حمایت و پشتیبانی کردند. این تصویب‌نامه کاملاً با تصویب‌نامه‌ای که انجمن امداد‌رسانی برای مهاجرین فلسطین"UNRWA" مطابق بر تصویب‌نامۀ شماره 302 که توسط خود هیئت عمومی سازمان‌ملل در سال 1949م با هدف برنامه‌های امداد‌رسانی و شغلی برای مهاجرین فلسطین صادر کرد، مشابه می‌باشد تا این که راه‌حلِ دیگری بر این قضیه پیدا شود، گرچه در نبود راه‌حل اساسی، هیئت عمومی سازمان‌ملل قوانین "UNRWA" را تجدید نموده است که آخرین نمونۀ آن تمدید ادامه کارش الی 30هم ژؤنیه 2023م می‌باشد. در جریان 72 سال، انجمن "UNRWA" که به منظور رسیده‌گی با وضعیت اضطراری پناهنده‌گی ایجاد شده بود، بخش از حقیقت زنده‌گی فلسطینی‌ها گردیده است. هنگامی‌که کشور‌های مهم مخصوصاً امریکا حمایت از راه‌حلی می‌کند که حضور و استقرار یهود را همیشه گی می‌سازد؛ حکام در جهان اسلام نقش خود را با فشار آوردن مهاجرین برای ترک کمپ‌ها ایفأ می‌کنند و زمینۀ متفرق شدن آن‌ها را در تمام جهان مساعد می‌سازد. اما در چنین شرایط دشوار انجمن "UNRWA" مفقود می‌شود و دستورات شدید وجود دارد که این انجمن با مسایل زنده‌گی فلسطینی‌ها هیچ دخالت نداشته باشد؛ حتی اگر کمک مالی باشد. این حالت از عمل‌کرد مأمورین اداری آن با وجود داشتن تمام اختیارات قانونی کاملاً واضح می‌شود که مثال‌های آن چشم گیر است.

-          انجمن "UNRWA" با وجود داشتن بودجه، اختیار و قدرت عملی ساختن برنامه‌های امداد رسانی، واضحاً رساندن کمک برای مهاجرین در وضعیت بحرانی ویروس‌کرونا را به تأخیر می‌اندازد.

-          غفلت در اتخاذ اقدمات ضروری صحی در مقابله با ویروس‌کرونا مثال دیگری از بی‌کفایتی این انجمن می‌باشد. همان طوری‌که با مورد انتقاد قرار گرفتن و مورد تمسخر قرار گرفتن وزیر صحت لبنان از عمل کردش برای ساخت سرپناه قرنطین در یکی از مکاتب کمپ گالیلی که کاملاً فاقد معیار‌های صحی و ایمنی می‌باشد، این امر به خوبی معلوم می‌شود.

-          واگذاری بودجه انجمن "UNRWA" در اختیار دولت در نتیجۀ بحران مالی و عدم استفاده این انجمن از اختیارات بین المللی برای اتخاذ اقدامات شدید به منظور توقف دادن چپاول این پول از طریق بانک‌ها و سیاسیون مفسد لبنان. چنین گزارش شده است که از ماه اکتوبر 2019م بدین سو پروژه‌های "UNRWA" متوقف شده است؛ این پروژه هزاران کارگر و مأمور فلسطینی را صاحب وظیفه می‌ساخت و مارکیت‌ها از داخل و بیرون این کمپ مستفید می‌شدند.

-          فرمان‌برداری از سیاسیون لبنان برای سپردن موضوع کمپ‌ها به مقامات نظامی و امنیتی که باعث افزایش خشونت‌ها علیه مهاجرین در مراحل تلاشی گردیده است؛ در نبود کدام اقدام عملی بر شعار "UNRWA" مبنی بر "حمایت و حفاظت" درین اواخر دَر‌های درین کمپ‌ها ایجاد کردند که در زمان بحران‌کرونا کاملاً مسدود بود؛ گویی این که مردم زندانی و یا گلۀ از حیوانات در آغل اند.

-          ناکامیِ حقوق‌بشر برای جلوگیری خشونت علیه مهاجرین مخصوصاً حقِ ملکیت شخصی و کار که تاثیر بزرگِ در آرامش شرایط سخت زنده‌گی مردم داخل کمپ می‌گزارد که این کار منجر به تحمل زنده‌گی پر مشقت و دور از منطق آرامش و معیشت زنده‌گی برای آن‌ها شده است.

-          انجمن "WNRWA" هیچ نوع اقدامات مؤثری را برای تمویل کننده‌ها و اشخاص که مسؤل مسایل سیاسی و اقتصادی لبنان اند نمی‌کنند تا وضعیت کمپ‌ها را صحی و ایمن بسازند.

-          تیم اداری بین‌المللی "UNRWA" صرف وظایف داخلی اداری روز‌مره را انجام می‌دهند و کدام تصمیم استراتیژیک برای توقف وضعیت وخیم آن‌ها اتخاذ نمی‌کنند.

-          انقیاد این انجمن تحت فرمان بعضی گروه‌ها و یا احزاب و دخالتِ آن‌ها در پروسه استخدام افراد که منطق تعصب را به طور دایمی نهادینه ساخته اند که این کار چرغ کاری انجمن را فلج و اشخاص شایسته را از استخدام شدن محروم کرده است.

سوم) بحران احزاب فلسطینی که با شعار آزاد‌سازی کامل فلسطین آغاز و با تصویب راه حل "دو دولت" خاتمه یافت و به ناچار در میدان عمل با شعار "حق بازگشت" سقوط نمود هم‌چنان با سرِ زبان‌ها قرار گرفتن فریب خورد: بیش‌تر مهاجرین فلسطین در لبنان از همان بخش سر زمین مقدس فلسطین اند که حاکمیت یهود تأسیس شده است؛ سر زمین مسمی به 48 که احزاب آن را به حیث حق یهودی‌ها شناخته اند! بنا بر آن، آن‌ها به کجا باز گردند؟!

حالا این احزاب هیچ نظرِ در مورد حضور فلسطینی‌ها در لبنان ندارند و نه با فلسطینی‌های باقی‌مانده در لبنان در ادعای شان برای حفظ حق بازگشت هم‌کار و همراه هستند که عملاً و در میدان واقعیت این مهاجرین را در موجودیت حاکمیت یهود به رسمیت نمی شناسند. هم‌چنان این احزاب متعهد به توافق نیستند که در این کشور‌ها فلسطینی‌ها بیش‌ترین عمر خود را سپری نموده اند ولی با زنده‌گی کردن فلسطینی‌ها در اروپا و امریکا خرسند اند!!

پس چرا این احزاب با تمام موارد تحقیر‌آمیز فلسطینی‌ها در لبنان، محروم‌سازی آن‌ها از حقوق بشری خرسند اند و در مقابل دولت نمی‌ایستند؟ پاسخ‌اش این است که حالا این احزاب هیچ پروژه‌ای و یا فکرِ برای بهبودی وضعیت این مردم ندارند، به جز از استفادۀ منابع باقی مانده، سوء استفاده از وضعیت آن‌ها برای پر کردن جیب‌ها و شکم‌های خود، حفظ روابط با سیاسیون لبنان و شرکای دسیسه‌گر در فساد، دیگر کاری ندارند. فلهذا توجیه سیاسی پسران فلسطین که تصویب نامه‌های بین‌المللی در پشت پرده و تمام مقامات آن را طراحی می‌کنند، گم شده است و به هیچ جایی نرسیده است.

لذا حزب‌التحریر به طور عام مردم فلسطین را و به طور خاص مردم لبنان را چنین مورد خطاب قرار می‌دهد که دید و یا مفکورۀ خویش را به سوی سرنوشت خویش بازتاب دهید؛ زیرا سرنوشت شما جدا از سرنوشت تمام مسلمانان نیست که از بی‌عدالتیِ مزدوران غرب به ستوه آمده اند؛ دولتِ واحد آن‌ها از بین برده شد که در موجودیت آن دولت، حتی سایۀ یهود و استعمارگران هرگز نمی‌توانستند جرئت تأسیس حاکمیت یهود در فلسطین را کنند و شما را اخراج نمایند. فلسطین مانند لبنان، سوریه و مصر، همۀ آن سرزمین‌های اسلامی‌ست و سرزمین شماست؛ لهذا از ماندن در کشور خویش شرمنده نباشید؛ زیرا شما نسبت به مزدوران غرب به مراتب بهتر هستید. آزاد‌سازیِ فلسطین، مسراء پیامبر صلی الله علیه و‌سلم مسؤلیت هر مسلمان روی زمین است، اما بقای شما مخصوصاً در سر زمین شام، استقرار و صبر شما در مقابل اندوه و زنده‌گی پر مشقت، اجر بزرگ دارد ان شاالله! زیرا این کار نقشه‌های کافران را به خاطر بیرون کردن شما از شام، دور نگهداشتن شما از مساکن مسلمین، بیت المقدس و محوطه آن، به خاک یک سان می‌کند.

﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [آل عمران: 200[

ترجمه: ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید! در برابر مشکلات و هوس‌ها استقامت کنید و در برابر دشمنان نیز پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از الله بپرهیزید، شاید رستگار شوید!

حزب‌التحریر-ولایه لبنان

مترجم: عبدالله صالحی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه