جمعه, ۲۳ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۳م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
وقتی به بستر خواب می‌رفتی وضو بگیر
بسم الله الرحمن الرحيم

وقتی به بستر خواب می‌رفتی وضو بگیر

از براء ابن عازب رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم برایم گفت:

«إِذَا أَتَيتَ مَضْجَعَكَ فَتَوضَّأْ وضُوءَكَ لِلصَّلاة، ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلى شِقِّكَ الأَيمَن، وقل: اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ نفِسي إِلَيك، وَفَوَّضتُ أَمري إِلَيْك، وَأَلَجَأْتُ ظَهرِي إِلَيْك، رغبةً ورهْبَةً إِلَيْك، لامَلجأَ ولا مَنجي مِنْكَ إِلاَّ إِليك، آمنتُ بِكِتَابِكَ الذِي أَنزَلْت، وَبِنَبِيِّكَ الذِي أَرسَلت، فإِنْ مُتَّ. مُتَّ عَلى الْفِطْرَةِ، فَاجْعَلهُنَّ آخِرَ ما تَقُولُ، فَقُلْتُ: أَسْتَذْكِرُهُنَّ وَبِرَسُولِكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ قَالَ لَا وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ»

(مُتَّفقٌ عليه)

ترجمه:‌ قبل از رفتن به بستر خوابت مانند وضوی نمازت وضوء بگیر و به پهلوی راست بخواب و بگو: یا الله! نفسم را به تو تسليم کردم و کارم را به تو سپردم و به تو اتکاء نمودم از روی تمايل به خير و ترس از عذابت، پناگاه و نجاتگاهی جز تو ندارم؛ ايمان آوردم به کتابی‌که آن را فرستادی و به پيامبری‌که مبعوثش کردی. پس اگر مُردی به فطرت مُرده‌ای و آن را آخرين گفته‌ات بگردان. گفتم: آیا در اذکار خود بگویم، به رسولی‌که فرستاده‌ای؟ گفت: نه، به نبیی‌که فرستاده‌ای.

توضیح حدیث:

در فتح الباری آمده است: امر به طهارت قبل از خواب استحباب را افاده می‌کند و این حدیث دارای فواید زیادی است:

۱- مستحب است با طهارت استراحت کنیم؛ زیرا اگر در این حالت مرگ به سراغ‌مان بیاید، ظاهراً با طهارت باشیم؛ چنان‌چه به طهارت قلبی نیز تأکید شده که آن مهم‌تر از طهارت ظاهری است.

۲- مستحب است به پهلوی راست بخوابیم؛ چون این حالت نزدیک به بیدار شدن است، ابن جوزی از قول اطباء نقل کرده که خواب به پهلوی راست به وجود انسان مفید است.

۳- مستحب است در بستر خواب این دعاء را بخوانیم:

«اَللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ نَفْسِيْ إِلَيْكَ، وَفَوَّضْتُ أَمْرِيْ إِلَيْكَ، وَأَلَجَأْتُ ظَهْرِيْ إِلَيْكَ، رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ، لَامَلْجَأَ وَلَا مَنْجِيْ مِنْكَ إِلاَّ إِلَيْكَ، آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِيْ أَنْزَلْتَ، وَبِنَبِيِّكَ الَّذِيْ أَرْسَلْتَ»

ترجمه: یا الله! من نفس خود را تابع فرمان تو گردانیدم(درحالی‌که قدرت تدبیر برای جلب منافع و دفع مفاسد آن را ندارم) و به تمام امور به تو توکل کردم و بر امور خویش بر تو اعتماد دارم تا کمک‌ام کنی، به آن چه که مرا نفع می‌رساند(به پاداش نیک آخرت امیدوارم و از غضب و مجازات تو می‏ترسم)، تنها تو نجات دهنده و هدایت کننده هستی، به کتبی‌که نازل کرده‌ای وپیامبرانی‏که ارسال نموده‌ای ایمان دارم.

۴- لازم است که به خواندن این دعاء در وقت خواب مداومت نمائیم و قبل از خواب و بعد از آن نفس خود را محاسبه نمائیم، نشود که خواندن دعاء تنها به تلفظ کلمات باشد که از حلقوم‌مان پایین نرود؛ بلکه به آن‌چه می‌گوئیم، با الله سبحانه وتعالی صادق باشیم.

۵- بلکه مصداق آیت مبارکۀ ذیل خود را قرار دهیم:

﴿قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ﴾

[انعام : ۱۶۲]

ترجمه: بگو: نماز، قربانی، زندگی و مرگم خاص برای الله پروردگار عالميان است.

پس فرق واضح میان کسانی است که بالای اسلام زندگی می‌کنند و کسانی‌که به همراه اسلام زندگی می‌کنند و کسانی‌که برای اسلام زندگی می‌کنند.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه