جمعه, ۱۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
نهى از سؤال كردن فراوان
بسم الله الرحمن الرحيم

نهى از سؤال كردن فراوان

از ابو هُريْرةَ رضی اللَّه عَنْهُ روایت است که رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فرمود:

«إنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَرْضَى لَكُمْ ثَلاَثاً، وَيَكْرَهُ لَكُمْ ثَلاَثاً: فَيَرْضَى لَكُمْ أَنْ تَعْبُدُوْهُ، وَلا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً، وَأنْ تَعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيْعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا، وَيَكْرَهُ لَكُمْ: قِيْلَ وَقَالَ، وَكَثْرَةَ السُّؤَالِ، وَإِضَاعَةَ الْمَالِ»

(رواه مسلم)

ترجمه: یقیناً الله(سبحانه وتعالی) سه کار شما را دوست دارد(و بدان امر می‌کند) و سه کار شما را ناپسند و ناخوش می‌دارد(و از آن نهی می‌کند): اين‌که او را بپرستيد و چيزی را شريک او قرار ندهيد، و نيز اين‌که همۀ شما به ريسمان(دین) الله(سبحانه وتعالی) چنگ زنيد و متفرق نشويد، دوست دارد، و گفتگوی بسيار و زياد سؤال کردن(در چيزی‌که فايده‌ای ندارد) و ضايع کردن مال و صرف آن در مصارف غيرمشروع را از شما، ناپسند و ناخوش می‌دارد.

بدون شک، کلمۀ عبادت عام و جامع است؛ طوری‌که از آن تعبیر خواست الله سبحانه وتعالی از مردم می‌شود، بلکه یکی از حکمت‌های خلقت انسان همان عبادت است؛ طوری‌که الله سبحانه وتعالی در قرآن‌کریم فرموده است:

﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ﴾

[ذاريات : ۵۶]

ترجمه: ما جن و انسان را جز برای عبادت نیافریدیم.

الله سبحانه وتعالی جنت را به قسم پاداش برای کسانی‌که همین عبادت را انجام می‌دهند و به او سبحانه وتعالی بعد از کلمۀ توحید چیزی را شریک نساخته اند، وعده داه است. ولیکن معنای اعتصام به حبل الله که در حدیث به اهمیت آن تأکید شده است، به قول ابن مسعود رضی الله عنه الزام به جماعت و تمسک به قرآن و سنت است و عبادت الله سبحانه وتعالی بدون این‎‌که با او سبحانه وتعالی شریک مقرر شود، چیزی است که تحت حکم شامل می‌شود.

ای مسلمانان! رضایت الله سبحانه وتعالی در این است که ما بدون این‌که چیزی را به او سبحانه وتعالی شریک بسازیم، عبادتش کنیم و هم‌چنان در این هم از ما راضی می‌شود که التزام به قرآن و سنت و جماعت مسلمانان داشته باشیم و از تفرقه بپرهیزیم. پس آیا مسلمانان راضی هستند درکاری‌که الله سبحانه وتعالی از ایشان راضی می‌شود؟ آیا احکام الله س بحانه وتعالیدر بین ما تطبیق می‌شود؟ آیا ما به قرآن و سنت و دین الله سبحانه وتعالی متمسک هستیم؟

با تأسف باید گفت که بعد از سقوط خلافت اسلامی و ایجاد دولت‌های متعدد دست نشانده از سوی استعمارگران، در اکثریت امور زندگی ما نظام اسلام تطبیق نمی‌شود. کفار استعمارگر تمام ثروت و دارائی‌های امت اسلامی را توسط حکام خائن ربودند تا آن‌که امت اسلامی به قلت آن‌ها مواجه شوند.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه