شنبه, ۱۷ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۷م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
شراب کلید همه شرو بدی‌هاست
بسم الله الرحمن الرحيم

شراب کلید همه شرو بدی‌هاست

(ترجمه)

از حضرت ابو درداء رضی الله عنه روایت است که گفت: دوست من(پیامبر صلی الله علیه وسلم) مرا چنین وصیت فرمود:

«لَا تَشْرَبْ الْخَمْرَ، فَإِنَّهَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ»

(رواه ابن ماجه)

ترجمه: شراب را ننوشید؛ زیرا شراب کلید همه شر وبدی‌هاست!

توضیح حدیث

شراب از این جهت کلید همه شر و بدی‌ها گفته شده که زایل کنندۀ عقل است. هرگاه عقل زایل شود، دروازۀ شر و بدی‌ها، که توسط عقل بسته بود، باز می‌گردد.

حکایت است که شخصی بین امور سه گانه مخیر قرار داده شد: زنا کند یا قتل نفس و یا شراب بنوشد. وی فکر کرد؛ زنا از گناهان کبیره، قتل نفس از همه بزرگ‌تر و بزرگ که به اختیار خود قابل قبول نیست؛ لذا نوشیدن شراب را آسان دید، زمانی‌که شراب را نوشید و عقلش را زایل کرد، هم قتل نمود و هم زنا کرد؛ زیرا وقتی عقل زایل شد، هرگناه دیگری سهل و حلال است.

لذا ای مسلمانان! شراب‌نوشی از امور عظیم و از گناهان گبیره است. با این همه رسول الله صلى الله عليه وسلم شراب، فروشندۀ آن و نوشنده‌اش را لعنت کرده است؛ اما با تأسف امروزه ما در شهرهای مسلمانان شراب‌نوشی را مشاهده می‌کنیم؛ می‌بینیم که آن را تجارت می‌کنند؛ به اندازه‌ای رایج شده که گویا این چیزها در شهرهای غیرمسلمانان نو ایجاد شده و برعکس در شهرهای مسلمانان سابقۀ دیرینه دارد. حکام سرزمین‌های اسلامی، شراب‌نوشی و بقیه خبائث و گناهان را خود ترویج می‌دهند و محفل‌های شراب‌نوشی را ایجاد می‌کنند.

حتی در بازارها، اماکن عامه و شهرهای مسلمین خرید و فروش شراب دیده می‌شود و ممانعت فروش آن در بازارها، که در اصل از منکرات دولت محسوب می‌شود، لیکن دولت‌های موجود در شهرهای مسلمانان برای جلوگیری از خرید و فروش شراب نه تنها توجه ندارند؛ بلکه در ترویج آن میان مسلمانان کوشش می‌کنند. بدین اساس، دور کردن هم‌چو دولت‌ها و کسانی‌که در این دولت‌ها حکم‏روائی دارند، واجب و شرعی می‌باشد. چنانچه در قاعدۀ اصولی گفته شده: «آنچه انجام واجبی بدون آن ممکن نباشد، خودش نیز واجب است.»

لذا ای مسلمانان! از شما دعوت می‌کنیم تا در راستای اعادۀ تطبیق احکام قرآن در روی زمین با عاملین آن همکاری نمائید، تا حکم الله سبحانه وتعالی توسط دولت اسلامی(دولت خلافت ثانی بر منهج نبوت) نافذ گردد؛ دولتی‌که رسول گرامی اسلام صلى الله عليه وسلم بشارت آن را داده است.

علاقه مندان گرامی! تا ارایۀ بعدی حدیث شریف دیگر، شما را به الله بی‌نیاز می‌سپاریم.

والسـلام علی من اتبع الهدی

***

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه