سه شنبه, ۲۷ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۷م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
پیامی به علماء
بسم الله الرحمن الرحيم

پیامی به علماء

(ترجمه)

از ابوهریره رضی الله عنه، روایت است؛ که رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم فرمودند:

«مَنْ لَزِمَ السُّلْطَانَ افْتُتِنَ، وَمَا ازْدَادَ عَبْدٌ مِنْ السُّلْطَانِ دُنُوًّا إِلَّا ازْدَادَ مِنْ اللَّهِ بُعْدًا». [رواه أبو داود، 2859]

ترجمه: «هر کسی که ملازمت حاکمی را اختيار كند در فتنه می‌افتد و هیچ بنده‌ای نیست که به حاکمی نزدیک شود، مگر اینکه از الله دور تر می‌شود».

هدف از ذکر این حدیث، ضربه زدن به رابطه میان علماء و امت اسلامی نیست، بلکه هدف آن آگاه ساختن امت از حقیقت و واقعیتی است که علماء در آن قرار دارند و آنچه که باید می‌بودند، چنانچه امت باید از علمای درباری بر حذر باشد. بنابراین از عالم بخاطر مقام و شخصیت وی پیروی نمی‌شود؛ بلکه بخاطر علمیت و قابل اعتماد بودن وی، متابعت و پیروی می‌شود. پیامبر ما، حضرت محمد صلی‌الله علیه وسلم بارها در احادیث متعددی، ما را از علمای بد، هشدار داده است و این به خاطر نقشی مهمی است که علماء ایفا می‌کنند و نقش اصلی و اساسی علما این است که دریچهٔ اطمینان امت هستند و حق را از باطل جدا نموده، مردم را به جای امن و بهشت رحمن سوق می‌دهند.

شاید خطرناک‌ترین اتفاقی که این روزها برای علمای درباری افتاده، این باشد که بر اساس برنامه‌های سایکس-پیکو با امت برخورد و تعامل کرده، وطن پرستی و ملی‌گرایی را آن‌گونه که دشمنان امت می‌خواهند رایج ساختند. هر عالمی در کنار حاکم مملکت خود ایستاد و بر تمام اعمال که در برابر امت انجام داد، مشروعیت بخشید در حالی‌که حاکم‌شان در گمراهی و ضلالت قرار داشته و مسیری که روان بود، کاملاً اشتباه و منتهی به گودال جهالت بود؛ که امت قبلاً با چنین حالتی اصلاً آشنایی نداشت؛ تا این که عالم، سایهٔ حاکم و دست راست او شد که توسط آن به هرطرف و هرکس حمله‌ور شده و غلبه می‌یافت.

در گذشته عالم در نزد خلیفه از مقام و منزلت والایی برخوردار بود؛ ولی حالا عالم، همان طور که از الله می‌ترسد از حاکم نیز می‌ترسد و حتی بیشتر از آن. برخی از این علما فتوای جواز صلح با یهود، جواز درخواست یاری از امریکا بخاطر اشغال عراق و فتوای جواز انتخابات پارلمانی را دادند و آنها با واقعیت زندگی کاملاً از طریق وطن پرستی فاسد و ملی‌گرایی متعفن تعامل کردند. بلی، ای علماء! این یک ندا و فراخوان از جانب پیامبر ما، حضرت محمد صلی‌الله علیه وسلم بسوی شماست و آن اینست که برخیزید و غبار تبعیت از حاکم را بزدایید و همانند عز بن عبدالسلام موقف بگیرید‌.

پروردگارا! ما را به خلافت راشدۀ ثانی بر منهج نبوت که به وسیلۀ آن پراکندگی و هرج و مرج مسلمانان بهبود یافته، برسان و مصیبت را از آنان دور گردان، خدایا! به نور وجه کریمت زمین را نورانی گردان.

اللهم آمین آمین.

Last modified onیکشنبه, 07 ژانویه 2024

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه