دوشنبه, ۲۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
رحمت پروردگار ما بیشتر از خشم او تعالی است
بسم الله الرحمن الرحيم

رحمت پروردگار ما بیشتر از خشم او تعالی است

بسم الله الرحمن الرحیم

(ترجمه)

از ابی هریرة رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«لَمَّا قَضَى اللَّهُ الْخَلْقَ، كَتَبَ فِي كِتَابِهِ عَلَى نَفْسِهِ، فَهُوَ مَوْضُوعٌ عِنْدَهُ، إِنَّ رَحْمَتِي تَغْلِبُ غَضَبِي». صحيح مسلم(5070)

ترجمه: «هنگامی که الله متعال آفريده هايش را خلق کرد، در کتابی که بالای عرش نزد اوست، نوشت: رحمت من بر خشم من غالب است».

این حدیث شریف بیانگر میزان وسعت رحمت الله سبحانه وتعالی بر بندگانش می‌باشد، آن رحمتی‌که تمام اشیاء را دربر گرفته است؛ چنانچه الله سبحانه وتعالی پیش از این‌که مخلوقات را بیافریند در کتابی نزد خود نوشته است که رحمت من از خشم من سبقت گرفته است و این دلیلی بر بزرگی رحمت الله سبحانه وتعالی می‌باشد.

این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که رحمت الله سبحانه وتعالی وسیع و فراخ است و الله سبحانه وتعالی می‌داند؛ بندگانی که خلق نموده ضعیف هستند و توان خشم و غضب او تعالی را ندارند، پس بندگان الله سبحانه وتعالی مستحق این نیستند که خشم و عذاب الله سبحانه وتعالی بر آنها نازل شده، آنان را دوباره به حالت اولی‌شان که مشت خاکی بودند باز گرداند؛ درحالی‌که هیچ توان و قدرتی در برابر عذاب الله سبحانه وتعالی ندارند، بلکه آنان مستحق رحمت الله سبحانه وتعالی هستند، به همین خاطر دروازه‌های رحمت خود را باز نموده است؛ تا توبه و استغفار بند‌گان خود را بپذیرد. پس توبه را برای کسانی که شیطان و هوای نفس بر آنها چیره نشده آسان گردانیده است.

ما باید یقین داشته باشیم که الله سبحانه وتعالی نسبت به بندگان خود مهربان است و ضمانت کرده که دروازۀ توبه را تا زمان طلوع خورشید از مغرب؛ باز نگهدارد چه این زمان طولانی باشد و چه کوتاه، پس باید به‌سوی دروازۀ توبه انجام اعمالی بپردازیم که ما را مستحق رحمت الله سبحانه وتعالی می‌کند و از اعمالی که باعث خشم الله سبحانه وتعالی می‌شود، پرهیز و دوری نماییم. ما از مقام و موقفی برخوردار نیستیم که الله سبحانه وتعالی را به چالش بکشیم؛ زیرا از آنانی‌که نافرمانی الله سبحانه وتعالی را کردند، عبرت‌های زیادی گرفته‌ایم.

از الله سبحانه وتعالی می‌طلبیم که ما را زیر سایۀ رحمت خود قرار دهد و از خشم و غضب خود ما را دور نگهدارد، اللهم آمین

نویسنده: ابومریم

مترجم: حسین صلحشور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه