دوشنبه, ۲۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
دو تصویر متضاد که قلب را جریحه‌دار می‌کند
بسم الله الرحمن الرحيم

دو تصویر متضاد که قلب را جریحه‌دار می‌کند

(ترجمه)

از ابی نجیح عرباض بن ساریه رضی‌الله عنه روایت شده که گفت: رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم برای ما خطبه‌ای ایراد فرمود، که دل‌ها را لرزاند و چشم‌ها را پر از اشک نمود، پس گفتیم: ای رسول الله! گویا خطبۀ وداع است، ما را نصیحت کن، فرمودند:

«أوصيكم بتقوى الله عز وجل، والسمع والطاعة، وإن تأمر عليكم عبدٌ؛ فإنه من يعش منكم فسيرى اختلافًا كثيرًا، فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين، عَضُّوا عليها بالنواجذ، وإياكم ومحدثات الأمور؛ فإن كل بدعةٍ ضلالة.» [رواه ابو داوود و ترمذی]

ترجمه: شما را به تقوی و ترس از الله، و شنيدن و اطاعت کردن توصيه می‌کنم، هر چند غلام حبشی بر شما امير باشد، و هر آنکه از شما زنده بماند، بزودی شاهد اختلافات زيادی خواهد بود، پس بر شماست پيروی از طريقهٔ من، و طريقهٔ خلفای راشدين که آن‌ها هدايت کنندگان‌اند،  آن را با دندان‌های کرسی خويش محکم گيريد-کنایه از چنگ زدن به سنت است- و  از امور بدعت دوری کنيد، زيرا هر امر بدعتی گمراهی در پی دارد.

وقتی این روز‌ها این حدیث را می‌خوانیم و این دو تصویر را در کنار هم قرار می‌دهیم و با هم مقایسه می‌نمائیم؛ قلب‌های ما را غمگین و جریحه‌دار می‌کند، چرا چنین حالتی رخ می‌دهد، مگر چه چیزی می‌بینیم؟

در تصویر اول تقوی و ترس از الله سبحانه وتعالی را می‌بینیم که رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم برای ما وصیت نموده است و در مقابل در تصویر دوم ظلمی را می‌بینیم که در سراسر دنیا گسترش یافته است، در تصویر اول حاکمی را می‌بینیم که با پایبندی به قرآن و سنت بر مسلمانان حکومت کرده، و از آن‌ها حفاظت می‌کند، و در تصویر دوم شاهد حکام مزدور و خائن هستیم که هر چه تعدادشان زیاد شود، ضعف و ذلت‌شان نیز بیشتر می‌شود، همچنین در تصویر اول پایبندی به احکام الله سبحانه وتعالی و اطاعت از او تعالی را می‌بینیم و در تصویر دوم بدعت‌ها و کارهای تازه پیدا را می‌بینیم که هیچ ربطی به قرآن ندارد.

آیا نمی‌بینید کار شما به کجا رسیده است؟ آیا عدم تطبیق قرآن شما را غمگین نمی‌سازد؟ آیا فرمان پیامبر بزرگوار‌تان صلی‌الله علیه وسلم را اجرا نمی‌کنید که فرمود: «پس به سنت من و سنت خلفای راشدین پایبند باشید»؟ زندگی بدون آنها غیر قابل تحمل شده، ذلت و بد بختی سرلوحه و عنوان این دوران شده است، و زندگی بدون نظام خالق کائنات راست و متعادل نشده و انسان آسوده خاطر و راحت نمی‌شود؛ مگر با نظام خالق هستی و این نظام تنها با وجود دولتی که حاکمش با مردم به انجام حکم الله سبحانه وتعالی بیعت می‌کند، اجرا می‌شود.

الهی! خلافت راشده بر منهج پیامبر صلی‌الله علیه وسلم را زود تر بیاور که توسط آن آشفتگی مسلمانان بر طرف می‌شود و مصیبت‌ها را از آنان دفع می‌نماید، پروردگارا! به نور وجه کریم خود زمین را روشن بفرما! اللهم آمین آمین

نویسنده: أبو مریم

مترجم: حسین سلحشور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه