دوشنبه, ۲۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
زندگانی، پیشرفت و سروری بدون فهم دین امکان‌پذیر نیست
بسم الله الرحمن الرحيم

زندگانی، پیشرفت و سروری بدون فهم دین امکان‌پذیر نیست

بسم‌ الله الرحمن الرحیم

(ترجمه)

ابن حجر عسقلانی در فتح الباری شرح صحیح البخاری با اندکی تصرف در باب «من يرد الله به خيرا يفقهه في الدين» آورده است که معاویه رضی‌الله عنه از رسول الله صلی‌الله علیه وسلم روایت نموده که فرمودند:

«من يُرِدِ الله به خيرا يُفَقِّهْهُ في الدين»

ترجمه:  هر كسى‌كه الله متعال ارادۀ خير به او داشته باشد، وی را در دين فقيه مى‌گرداند.

فراگیری علم فقه و درک و فهم دین از مسائل بزرگی است که اسلام همواره به آن دعوت و تشویق نموده؛ زیرا در فراگیری علم فقه خیر عظیمی نهفته است. چرا این‌طور نباشد؟ حال آن‌که این دین به عنوان یک نظام زندگی نازل گردیده؛ نظامی‌که جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قضایی، آموزشی؛ بلکه تمام جوانب زندگی انسان را معالجه می‌کند. چرا این‌طور نباشد؟ حال آن‌که الله سبحانه وتعالی دین اسلام را با احکامی‌که از آن نشأت گرفته و افکاری‌که بر اساس آن ساخته شده، متناسب با هر زمان و مکانی قرار داده است.

هر قدر امت به دین خویش پایبند باشد و از احکام و قوانین آن آگاهی حاصل کند، پیشرفت و تقوای آن افزایش یافته، عظمت و اقتدارش بیشتر می‌شود. این اتفاق در طول دوره‌های مختلف تاریخ امت تکرار شده است. در قرونی‌که اسلام به طور کامل تطبیق می‌شد، مسلمانان و غیرمسلمانان در کنار یکدیگر با خوشبختی و آرامش زندگی می‌کردند؛ اما وقتی‌که امت  از تطبیق اسلام دست کشید و به غرب کافر اجازه داد تا احکام آن را تعیین نموده، افکارش را تعریف نماید و برایش قانون اساسی طرح کند و پرچم‌ و حُکامش را تعیین نماید، وضعیتش مانند یک مردهٔ متحرک شد که زندگی می‌کند تا بخورد و بنوشد، زندگی خود را بدون روح و روحانیت سپری می‌نماید و هموراه طعم بدبختی و شکست را می‌چشد. این وضعیت نتیجۀ کاری است که امت در حق خودش کرده است؛ چنانچه الله سبحانه وتعالی در قرآن کریم می‌فرماید:

﴿وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا...﴾ [طه: ۱۲۴]

ترجمه: و هرکس از یاد من رویگردانی کند، زندگانی تنگی خواهد داشت...

پس ای مسلمانان! بخاطر بازگرداندن عزت و شوکت این امت -که تنها با برپایی خلافت راشده ثانی بر منهج نبوت امکان‌پذیر است- اقدام کنید!

پروردگارا! خلافت راشده بر منهج نبوت را بر ما عنایت فرما تا به وسیلهٔ آن مشکلات و دشواری‌های مسلمانان بهبود یافته و حل شود و بلاها و مصیبت‌ها از آنان برطرف گردد! پروردگارا! زمین را با نور وجه کریمت منور گردان! اللهم آمین آمین!

مترجم: عبدالرحمن مستنصر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه