شنبه, ۱۷ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۷م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
کسی‌که با تلاش برای آوردن تغییر رحمت الله را نمی‌جوید، گویا با کوتاهی و غفلت به دنبال خشم و غضب الله است!
بسم الله الرحمن الرحيم

کسی‌که با تلاش برای آوردن تغییر رحمت الله را نمی‌جوید، گویا با کوتاهی و غفلت به دنبال خشم و غضب الله است!

(ترجمه)

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند:

«لَمَّا قَضَى اللَّهُ الخَلْقَ، كَتَبَ عِنْدَهُ فَوْقَ عَرْشِهِ: إِنَّ رَحْمَتِي سَبَقَتْ غَضَبِي» (رواه مسلم)

ترجمه:  زمانی‌که الله متعال مخلوقات را آفرید، بر روی عرش نوشت: رحمتم بر خشمم پیشی گرفته است.

هنگامی‌که الله سبحانه وتعالی مخلوقات را آفرید، به آنان یک ویژگی ارزانی داشت. این ویژگی خُلق و خوی رحمت است؛ رحمتی‌که از نام الله رحمن و رحیم گرفته شده و انسان به وسیلۀ آن می‌تواند زندگی کند، تعالی یابد و پیشرفت نماید و بدون آن بدبخت و ذلیل می‌شود. چنانچه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می‌فرماید:

«لا تنزعُ الرحمةُ إلا من شقي»

ترجمه:رحمت گرفته نمی‌شود، مگر از انسان شقی (بدبخت).

 رحمت الله سبحانه وتعالی همه چیز را فرا گرفته است، از آفرینش ما به عنوان انسان آغاز تا هدایت‌مان به راه راست. مؤمن واقعی به میزان محبت و پیرویی‌که نسبت به رسول الله صلی الله علیه وسلم داشته باشد، از این رحمت بهره‌مند می‌گردد و خود رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلم رحمت هدایت‌گر از جانب الله سبحانه وتعالی بود:

«وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ»

ترجمه:(ای پیامبر!) ما تو را جز به عنوان رحمت به جهانیان نفرستاده‌ایم.

یکی از رحمت‌های الله بر ما نازل شدن قرآن کریم است تا بتوانیم آن را خوانده و بدان عمل کنیم. الله سبحانه وتعالی قرآن را به عنوان نظامی مفصل و همه‌جانبه در تمام نواحی زندگی نازل کرد تا رفتار انسان را تنظیم کند و انسان توسط آن مراقب گفتار و کردار، خورد و نوش و زندگی و مرگ خود باشد. زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود را  طوری با آن سپری کند که به سوی آخرت مایل باشد. در نتیجه نیازهای روحی خود را تأمین نماید و از حیوانیت تعالی یابد. اما این نظام از واقعیت زندگی امروزی ما رخت بسته و جای آن را نظام‌های پوسیده‌ای اشغال کرده که انسانیت را از انسان سلب کرده و آن را  بنده غرایزش ساخته است. زندگی انسان را چنان به بدبختی و فلاکت کشانده که نه آسودگی جسمی را می‌شناسد و نه آرامش روانی. اینجا رحمت الله  می‌آید و از ما می‌خواهد که برای تطبیق قوانین الله اقدام نماییم تا اسلام در زندگی واقعی ما تطبیق شود و اگر کسی نیست که اسلام را تطبیق نماید، برای ایجاد آن تلاش کنیم. چنانچه این روزها تطبیق کننده اسلام وجود ندارد؛ پس آیا مسلمانان به رحمت وسیع الله سبحانه و تعالی نسبت به خود پی نمی‌برند؟ آیا برای ایجاد کسی‌که اسلام را در زندگی واقعی تطبیق می‌کند، اقدام خواهند کرد؟ آیا برای کار کردن با کسانی‌که برای ایجاد خلافت بر منهج نبود تلاش می‌کنند، رحمت الله سبحانه و تعالی را نمی‌جویند؟ زیرا کسی‌که با اقدام برای آوردن تغییر رحمت الله را نمی‌جوید، گویا با کوتاهی و غفلت به دنبال خشم و غضب الله است.

مترجم: خالد یوسفی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه