پنجشنبه, ۲۲ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۲م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
غیبت و بهتان
بسم الله الرحمن الرحيم

غیبت و بهتان

(ترجمه)

از مطلب بن عبدالله بن حنطب المخزومی روایت است:

«أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَا الْغِيبَةُ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "أَنْ تَذْكُرَ مِنَ الْمَرْءِ مَا يَكْرَهُ أَنْ يَسْمَعَ"، قَالَ: ي"َا رَسُولَ اللَّهِ، وَإِنْ كَانَ حَقًّا؟" قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "إِذَا قُلْتَ بَاطِلًا فَذَلِكَ الْبُهْتَانُ». (موطای مالك، 1812)

ترجمه: مردی از رسول الله صلی الله علیه وسلم پرسید: غیبت چیست؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: این‌که درباره شخص چیزی بگویی که دوست ندارد بشنود. مرد گفت: ای رسول الله! حتی اگر سخنم حق (راست) باشد؟ پاسخ دادند: اگر باطل (دروغ) بگویی که بهتان (تهمت) است.

یکی از موضوعاتی‌که به شدت باعث بروز فتنه در میان مردم می‌شود، غیبت و یاد کردن شخص به چیزی است که سخن گفتن درباره آن را دوست ندارد و او را ناراحت و رنجیده‌خاطر می‌کند. غیبت کردن آتش کینه و فتنه را در میان مردم برافروخته، روابط اجتماعی را مختل می‌کند و جامعه را به فساد می‌کشاند. از این‌رو شریعت اسلام ما را از غیبت بازداشته و به دوری از آن تشویق می‌کند.

بنابر این، هر سخنی‌که مردم را به سوی فتنه و تفرقه سوق دهد، حرام است و از غیبت کردن هیچ چیز خوبی حاصل نمی‌شود. لذا بر ماست که از آن دوری کنیم تا از گناه و زیان آن در امان بمانیم.

قاعدۀ اساسی، پایبندی به شریعت و اموری است که در جامعه صلح و آشتی ایجاد کرده و مردم را از جدایی و تفرقه دور می‌کند تا جامعه اسلامی یک‌دست شود و مردم از برادران خود محافظت نموده، معایب‌شان را بپوشانند، ویژگی‌های ناپسندشان را در نزد خود حفظ کنند و از برادران خود تنها به چیزی یاد کنند که آنان را خوشنود می‌کند!

از الله سبحانه وتعالی می‌خواهیم که ما را از غیبت کردن و بهتان زدن و از کسانی‌که این عمل را انجام می‌دهد، دور نگهدارد! و از الله می‌خواهیم که زندگی ما را طوری بگرداند که خودش رو رسولش صلی الله علیه وسلم دوست دارند! هم‌چنان از الله سبحانه وتعالی می‌خواهیم که معایب ما را بپوشاند و ما و گروه‌مان را حفظ نماید! آمین یا رب العالمین.

مترجم: الیاس سادات

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه