شنبه, ۲۴ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۴م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
کسی‌که مردم را عذاب کند، مورد عذاب الله قرار می‌گیرد!
بسم الله الرحمن الرحيم

کسی‌که مردم را عذاب کند، مورد عذاب الله قرار می‌گیرد!

(ترجمه)

از عروه روایت است که هشام بن حکیم، عیاض بن غنم، حاکم حمص را دید که مردم را بخاطر گرفتن جزیه زیر نور آفتاب شکنجه می‌کند. هشام بن حکیم گفت: ای عیاض این چه کاری است که انجام می‌دهی! من از رسول الله صلی الله علیه وسلم شنیدم که می‌فرمود:

«إِنَّ اللَّهَ يُعَذِّبُ الَّذِينَ يُعَذِّبُونَ النَّاسَ فِي الدُّنْيَا» (صحيح ابن حبان: 5703)

ترجمه: الله (سبحانه وتعالی) کسانی را که مردم را در دنیا شکنجه می‌کنند، در آخرت عذاب خواهد کرد.

در این حدیث شریف یک پیام وجود دارد که باعث می‌شود مردم مطمئن شوند الله سبحانه وتعالی مهلت می‌دهد؛ ولی فراموش نمی‌کند. این حديث شریف خبر می‌دهد که هرکس در دنیا مردم را عذاب کند، الله سبحانه وتعالی در آخرت او را عذاب خواهد کرد؛ حتی می‌بینیم که الله سبحانه و تعالی چگونه آنان را در این دنیا درس‌عبرتی برای دیگران قرار می‌دهد و با عدل خویش دل‌های مسلمانان را التیام می‌بخشد.

باید آگاه باشیم که الله سبحانه وتعالی حق بندگان خود را فراموش نمی‌کند و این برای کسی‌که گوش شنوا و چشم بینا داشته باشد، پند و اندرز است. بنابراین، کسی‌که این کار را انجام می‌دهد، باید پیش از نازل شدن عذاب الهی و بسته شدن دروازۀ توبه از کار خود دست بکشد و توبه کند؛ زیرا این کار مستلزم عذاب الله است. هم‌چنان کسی‌که مورد شکنجه و عذاب قرار گرفته باید مطمئن باشد که الله سبحانه وتعالی انتقام وی را خواهد گرفت.

از الله سبحانه وتعالی می‌خواهیم ما را در زمرۀ کسانی قرار دهد که به سخنان گوش فرا می‌دهند و از بهترین آن پیروی می‌کنند و ما را از شرِّ ظلم و آزار دیگران در امان بدارد و نصرت خود را نصیب ما بگرداند تا همه بر روی زمین از این نعمت که عدالت اسلام است برخوردار شوند! آمین یا رب العالمین!

مترجم: الیاس سادات

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه