شنبه, ۰۹ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۱۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
سعودی؛ نیازمند تغییر واقعی!
بسم الله الرحمن الرحيم

سعودی؛ نیازمند تغییر واقعی!

بسم الله الرحمن الرحیم

(ترجمه)

خبر

ملک سلمان پادشاه سعودی، پسرش محمد را در یک تغییر تشکیلاتی وزارتی به عنوان جانشین اش تعیین نمود. سلمان طی فرمان رسمی شاهی، ولیعهد سابق محمد پسر نایف برادرزاده ی خود را که ۵۷ سال از عمر آن گذشته بود برکنار و در عوض محمد پسر خود را به عمر ۳۱ سالگی به عنوان ولیعهدش تعیین نمود. به اساس هدایت این فرمان، ولیعهد سابق از منصب وزارت داخله نیز برکنار گردیده است. (منبع: aljazeera.com)

تبصره

انتظار می رفت که سلمان پسر خود را منحیث ولیعهد جدید تعیین نماید تا وی بتواند گام های خیانت کارانه ی پدرش را در سعودی تعقیب نماید. وی از قبل هم به عنوان رئیس امور اقتصادی، توسعه و معماری "برنامه چشم انداز۲۰۳۰" بود، برنامه یی که مرتبط به تحول ملی اصلاحات اقتصادی در منطقه عرب می باشد که هدف این برنامه متنوع ساختن امور اقتصادی و متوقف ساختن وابستگی بیش از حد اقتصاد این کشور بر نفت است؛ ولی در حقیقت هدف این برنامه فراتر از موضوع اقتصادی است؛ پس هدف از تبدیلات و تغییرات ساختار حکومت و تصمیم گیری امور کشوری می باشد.

عمیق ترین اصلاحاتی که می آید، تنها در ظاهر سعودی بوده و می خواهد حکومتی باشد که "مسلمانان به اصطلاح میانه رو" را حمایت کند؛ چنان چه وی گفته است: «دیدگاه ما در مورد دولتی می باشد که از نرمی و انعطاف پذیری با اسلام در قانون خود رفتار نماید.» طوفان بادهای اصلاح آوری در سعودی در حالی به وزیدن گرفته که از چندین ماه قبل، امریکا طرح آن را در زیر پرده تنظیم و شایعات اش را راه اندازی نموده است؛ چنان چه قبلاً ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی محمد پسر سلمان با دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در کاخ سفید دیدار نموده است و هدف ازین دیدار، تقویه رابطه متقابل می باشد، روابطی که تاکنون از قوت کافی بین این دو کشور برخوردار نبوده است.

ترامپ یاد آور شد که: «محمد پسر سلمان امور را به شکل درست و قناعت بخش پیش می برد.» پسر سلمان هم به نوبه خود به خاطر ارج گذاری گفته های بادارش ترامپ، تأکید داشت: «تغییربزرگی که ترامپ در ایالات متحده امریکا می آورد، از اهمیت بزرگی برخورداربوده و این تغییر، همزمان با برنامه "چشم انداز ۲۰۳۰" در کشور سعودی می باشد.» با این همه مسوولین در سازمان اس آی ای، از چشم انداز۲۰۳۰ به عنوان یک برنامه اصلاح اقتصادی سعودی در پاسخ به درخواست های جوانان خواهان رشد یاد کردند، برنامه یی که گویا به مصلحت ملت سعودی روی دست گرفته شده است.

اما سوال این جاست، زمانی که حکومت سعودی درین اواخر قراداد خرید تسلیحات نظامی به ارزش بالاتر از۴۶۰ ملیارد دالر امریکایی را طی مدت ۱۰ سال با امریکا امضاء نمود، چگونه می توان به این ادعای آن صبغه و رنگ واقعی داد؟ زمانی که حکومت سعودی ۵ درصد از سهام شرکت "ارامکوسعودی" را که یک شرکت دولتی است، برای سرمایه گذاران بیگانه غربی به فروش رساند، چگونه ادعای آوردن اصلاحات اقتصادی باور کردنی است؟ از وقتی که جایگاه ولیعهد را گرفته و پست وزیر دفاع سعودی را در ماه جنوری ۲۰۱۵م اشغال نمود، حملات وحشیانه تحت نام "طوفان ویران کننده" را با نشان دادن چراغ سبز توسط امریکا در یمن آغاز نمود، حملاتی که تا اکنون ده ها ملیارد دالر را از بودیجه سعودی درین راه به مصرف رسانده است. پس کجاست تغییر و فایده ی اقتصادی؟ واضح است که دلیل این اعمال محمد پسر سلمان، سرخم نمودن و تسلیم شدن بدون قید و شرط آن در برابر امریکا می باشد. اگر همه این اعمال خیانت کارانه سعودی را نادیده گیریم، فقط دوستی تنگاتنگ و قوی حکام سعودی با دشمن اسلام(امریکا) برای افشا نمودن چهرهای خیانت کارانه شان کافی می باشد.

پس تغییری که لازم است در سعودی به وجود آید، همانا تغییر اسلامی است، تغییر اسلامی که مسلمانان سعودی را از استبداد و ظلم آل سعود رها نموده، چنگال های قبیح و ظالمانه ی کشورهای کفری را از سر مسلمانان قطع می نماید. هم چنان با تغییر اسلامی سلطه و حاکمیت امت مسلمه را بالای مسلمانان ثابت می سازد.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه