دوشنبه, ۲۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
انقلاب تونس با وجود فشارهای نظام استبدادی سیکولر و نقض حرمت اسلام و زنان مسلمان، به سوی بیداری است
بسم الله الرحمن الرحيم

انقلاب تونس با وجود فشارهای نظام استبدادی سیکولر و نقض حرمت اسلام و زنان مسلمان، به سوی بیداری است

(ترجمه)

 خبر

فعالان تونسی پس از آن که چند هفته پیش طرح لایحه آشتی اقتصادی بحث برانگیز که در پارلمان تونس تصویب شد، دولت تونس را به سوء استفاده از حمایت حقوق زنان برای تفرقه افگنی، متهم کردند. پس از این که این لایحه با وجود انتقادات گسترده از سوی فعالان و سازمان های غیر دولتی به تصویب رسید و به مقامات در دوران بن علی اجازه داد تا از پیگرد قانونی فرار کنند، مردم خشمگین شده و تظاهرات را به راه انداختند. فقط چند ساعت بعد، دولت قانون منع ازدواج زنان مسلمان تونسی با غیر مسلمانان را لغو کرد. برخی از زمان بندی این حرکت انتقاد داشته و معتقد اند که رئیس جمهور باجی قائد سبسی، تحت پوشش حقوق زنان، در حال تلاش برای پنهان کردن واقعیت زنده گی مردم تونس است.

تبصره

جامعه بین المللی انقلاب در تونس را که با اعتراضات "سیدی بوزید" در برابر نظام فاسد و سرکوبگر بن علی آغاز یافت، در نهایت منجر به چیزی شد که به بهار عربی شهرت یافت و به نوبه ی خود باعث برانگیختن اعتراضات در مصر، سوریه، یمن و بحرین شد که به عنوان الگوی دموکراسی در شرق میانه قلم داد می کنند. این همه، علی رغم ضعف اقتصاد تونس و بدهکاری عمومی که به  ۶۳ درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده و ۴۰ درصد ازجوانان آن بیکار اند، می باشد. علاوه بر اقدامات سخت گیرانه و ظالمانه ای جدید؛ مانند افزایش مالیات، برکناری ده هزار کارمند خدمات عمومی، فروش بانک های دولتی و... و حال قانون به اصطلاح آشتی تصویب می شود که برای مقامات سابق فاسد رژیم بن علی که متهم به سرقت دارایی های ملت و عامل این وضعیت ورشکسته و سرکوبگر مسلمانان  تونس اند، اجازه می دهد که از پیگرد قانونی فرار کنند. 

اگر از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، تونس توسط اتحادیه اروپا در درجه اول فرانسه و آلمان که مسوول دستیابی به اصطلاح "موفقیت" داستان دموکراسی هستند، مورد استعمار قرار نمی گرفت، نمی بایست در وضعیت ورشکسته کنونی قرار می گرفت.

 اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و صندوق بین المللی پول از زمان انقلاب ۲۰۱۱م بدین سو، میلیاردها دالر را به دولت تونس بخاطر تطبیق دموکراسی تقدیم نمودند. اتحادیه اروپا به وضوح اظهار داشت که: «انتظار می رود تونس با اتحادیه اروپا از دید اجتماعی و اقتصادی بیشتری ادغام شود و برای تسهیل این هدف  در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰م، ۱.۲ میلیارد یورو به تونس داده خواهد شد.» . این علاوه بر قرض ۲.۸ میلیارد دالری که از صندوق بین المللی پول پرداخت می شود، صرف نظر از هزینه هایی که مردم و جامعه می پردازند، انتظار می رود که باعث  افزایش اقتصاد شود.

 این تغییر فرهنگی لیبرال-دموکراتیک، شامل تغییرات فرهنگی اسلامی مربوط به زنان مسلمان نیز می شود. به طور نمونه: نشریه ۱۹۷۳ که در راستای حتمی بودن ازدواج زنان مسلمان تونس با مردان مسلمان فعالیت داشت، متوقف گردید. سعیدة القراش سخنگوی رسمی ریاست جمهوری تونس در صفحه ی فیسبوک خود نوشت: «حق آزادی انتخاب همسر را برای زنان تونس تبریک می گوییم.» این ها خود نمونه ی از تغییرات مداوم سیکولری امپریالیستی است.

کمپاین سیکولری و جنگ صلیبی علیه اسلام و مسلمانان که توسط حزب ملی سیکولر "ندای تونس" و رئيس جمهور بعد از بن علی، محمد باجی قائد سبسی به وضوح قوانین اسلامی را هدف گرفته است. الله سبحانه وتعالی می فرماید:

﴿وَلَا تَنكِحُوا الْمُشْرِكَاتِ حَتَّىٰ يُؤْمِنَّ ۚ وَلَأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ ۗ وَلَا تُنكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّىٰ يُؤْمِنُوا ۚ وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ ۗ أُولَٰئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ ۖ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ

[البقرة: ۲۲۱]

ترجمه: و با زنان مشرک و بت پرست تا ایمان نیاورده اند، ازدواج نکنید(اگر چه جز به ازدواج با کنیزان دسترسی نداشته باشید؛ زیرا) کنیز با ایمان، از زن آزاد بت پرست بهتر است؛ هر چند(زیبایی یا ثروت یا موقعیت او) شما را به شگفتی آورد، و زنان خود را به ازدواج مردان بت پرست تا ایمان نیاورده اند، در نیاورید(اگر چه ناچار شوید، آن ها را به همسری غلامان با ایمان در آورید؛ زیرا) یک غلام با ایمان از یک مرد آزاد بت پرست بهتر است؛ هر چند(مال و موقعیت و زیبایی او) شما را به شگفتی آورد. آن ها دعوت به سوی آتش می‌کنند و الله(سبحانه وتعالی) دعوت به بهشت و آمرزش به فرمان خود می نماید، و آیات خویش را برای مردم روشن می‌سازد، شاید متذکر شوند.

 بنابر این، انقلاب تونس به مسیری که انتظار می فت، روان نیست و مسلمانان در تونس هم چنان به مقاومت و اعتراض علیه سلطه ی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، استعماری اروپا و وضع قوانین سرکوبگر آن ادامه می دهند. قوانینی که شرکای استعمارگر مزدور، دارایی های امت را غارت کرده و تحت نام مساوات و برابری زن و مرد، به عوض احکام اسلامی متعلق به زنان مسلمان را تطبیق می نمایند. بازگشت مقامات فاسد رژیم بن علی به پارلمان، به معنی بازگشت به رژیم فاسد استبدادی که توسط مردم تونس در مقاومت اول سرنگون شد، خواهد بود.

مسلم است که جام برای زنان مسلمان  تونس لبریز شده است، نظام سیکولری ناتوان، به حد کافی حیثیت زنان مسلمان را به بازی گرفته و به حقوق آن ها بی توجهی می کند و به منظور تقویت قدرت، تمرکزش در برگذاری انتخابات زودهنگام محلی می باشد. فقط نظام سیاسی اسلامی در دولت خلافت برمنهج نبوت وسیله ی نجات از فساد، سرکوب و ذلتی است که  ناشی از تطبیق نظام ملی لیبرال-استعماری می باشد و به وعده ی قرآن و سنت  بار دیگر قدرت، جلال و عدالت را به شهرهای زیتونه بازگردانده خواهند شد. رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید:

«لَيَبْلُغَنَّ هَذَا الْأَمْرُ مَا بَلَغَ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ، وَلَا يَتْرُكُ اللَّهُ بَيْتَ مَدَرٍ وَلَا وَبَرٍ إِلَّا أَدْخَلَهُ اللَّهُ هَذَا الدِّينَ، بِعِزِّ عَزِيزٍ أَوْ بِذُلِّ ذَلِيلٍ، عِزًّا يُعِزُّ اللَّهُ بِهِ الْإِسْلَامَ، وَذُلًّا يُذِلُّ اللَّهُ بِهِ الْكُفْرَ»

(رواه احمد)

ترجمه: این امر(اسلام) در آن جای خواهد رسید که روز و شب می رسد، و الله(سبحانه وتعالی) هیچ ساختمان و خانه پلاسی را نمی گزارد؛ مگر این که دین را وارد آن گرداند، برابر است که به عزت دادن عزیز و یا به ذلت دادن ذلیلی باشد؛ عزتی که اسلام را می دهد و ذلتی که شامل کفار خواهد شد.

نوسنده: ثريّا امل يسنى

Last modified onچهارشنبه, 04 اکتبر 2017

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه