جمعه, ۰۸ ذیحجه ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۶/۱۴م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
غنوشی نمی‎داند یا تجاهل می‎کند؟
بسم الله الرحمن الرحيم

غنوشی نمی‎داند یا تجاهل می‎کند؟

(ترجمه)

 خبر

"راشد غنوشی رئیس حرکت نهضت تونس" گفته است: «دموکراسی یک اصل اسلامی بوده و جهاد فرض نگردیده تا دین بالای غیرمسلمانان، توسط فشار سلاح، تحمیل گردد؛ بلکه جهاد به خاطر آزادسازی ملت‎های مظلوم فرض گردیده و لوکه مسلمان نباشند.» همزمان او درین بیانیه‎اش ادعاء نمود که: «بعضی از تندروان در برداشت شان از مفهوم جهاد به خطاء رفته‎اند.»

غنوشی این صحبت‎هایش را در یک بیانیه که در جریان مشارکت در یک کنفرانس علمی تحت عنوان "بحث‎های بین المللی در استانبول" در روز جمعه توسط انجمن "هفت قمر" ترکیه در استانبول دایر گردیده بود، ارایه نمود. غنوشی درین بیانیه خود از جهاد در اسلام صحبت نموده گفت: «در اسلام جهاد به معنی قتال وجود دارد؛ ولی به هدف این نیست که بالای غیرمسلمانان فشار وارد کند تا جبراً مسلمان شوند؛ بلکه جهاد تنها به خاطر دفاع از مظلومین و سرزمین‎های اسلامی در وقتی که در معرض خطر و تجاوز قرار می‎گیرند، فرض گردیده است؛ چنان‎چه اکنون فلسطین در معرض خطر قرار دارد.»

 غنوشی در ادامه صحبت‎هایش گفت: «ما دموکراسی را از غرب در سرزمین‎های خود وارد نساختیم؛ بلکه دموکراسی یک اصل اسلامی است که اساس شوراء آن را بنیان‎گذاری نموده است. گرچه این دو واژه از لحاظ نام‎گذاری متفاوت و بنام شوراء و دموکراسی یاد می‎شوند؛ ولی ماهیت هر دو یک چیز است و آن این‎که اسلام نزاع‎های بین حق و باطل و آزادی و استبداد را در برداشته و ملت‎ها را از زیر یوغ سرمایه‎داران آزاد می‎سازد.»

تبصره

نمی‎دانیم که گوینده سخنان فوق را چگونه وصف کنیم! آیا او به گفته‎اش آگاه است و حقیقت مفهوم دموکراسی را می‎داند؛ ولی علیه اسلام و مسلمانان مکر و حیله کرده و آن‎ها را به انحراف می‎کشاند، یا این‎که با این عمر و علمی که رسیده از مفهوم دموکراسی غافل بوده و فرق بین دموکراسی و شوراء را نمی‎داند؟ اگر فرض کنیم که به زعم غنوشی دموکراسی و شوراء یک پدیده بوده و دموکراسی اصلی از اصول اسلام باشد، آیا مسلمانان ضرورت دارند که ازین لفظ و اصطلاح کثیف(دموکراسی) استفاده کنند؟ آیا با داشتن مفهوم و اصطلاح شوراء از اصطلاح دموکراسی بی‎نیاز نمی‎باشیم؟ یا این‎که این سخن روکش شیطانی است که باطل را حق و حق را باطل جلوه می‎دهد؟

بدون شک برای هیچ انسان دانایی پوشیده نمی‎باشد که دموکراسی شوراء نیست و هرگز به شوراء شباهتی ندارد؛ بلکه دموکراسی نظام حکومتی کفری است که حق تشریع و قانون‎گذاری را به عقل انسان واگذار می‎نماید. گرچه تفاوت و فرق دموکراسی با شوراء تنها ازین ناحیه نیست، باز هم اگر به همین تفاوت به تنهایی اکتفا کنیم، کافی می‎باشد که دموکراسی را رد نموده و به آن کفر بورزیم. این موضوع را به خاطری بیان کردم که مسلمانان با این گفته‎های غنوشی فریب نخورند.

در مورد جهاد باید تذکر دهیم، غنوشی با این سخنانی که بیان کرده آیا قرآن کریم را نخوانده؟ یا این‎که خوانده؛ ولی از حلقوم آن پائین‎تر نرفته و ندانسته که الله سبحانه وتعالی فرموده است:

﴿يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ

[توبه: ۷۳]

ترجمه: ای پيامبر(صلی الله علیه وسلم)! با كافران و منافقان جهاد و پيكار كن(تا ايشان را از كفر و نفاق برگردانی) و بر آنان سخت بگير و(با ايشان خشن باش که اين مجازات كنونی ايشان است و در آخرت) جايگاه شان دوزخ است و چه بد سرنوشت و چه زشت جايگاهی است!

و هم‎چنین الله سبحانه وتعالی فرموده است:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ

[توبه: ۱۲۳]

ترجمه: ای مؤمنان! با كافرانی بجنگيد كه به شما نزديكتر اند، و بايد كه(در جنگ) از شما شدّت و حدّت(و جرأت و شهامت) ببينند، و بدانيد كه الله(سبحانه وتعالی ياری و لطفش) با پرهيزگاران است.

اضافه از این دو آیه، ده‎ها آیه قرآنی وجود دارد که مسلمانان را به جنگ علیه کفار امر نموده است و از آن جایی‎که کلمه کفار مشتق و گرفته شده از(کافر) می‎باشد، از لحاظ اصولی کفر علت قتال در برابر کافران است؛ پس باید مسلمانان علیه کفار به خاطر کفرشان بجنگند؛ نه به خاطر تجاوزشان بر سرزمین‎های اسلامی، مسلمانان به خاطر از بین بردن موانع مادی که در پیشروی نشر اسلام قرار می‎گیرند، جهاد می‎کنند؛ یعنی در مقابل اردوهای کفار که انتشار و تطبیق اسلام را بر مردم مانع می‎گردند، جهاد می‎کنند.

اما این‎که گویا جهاد تنها برای آزادسازی مظلومین خلاصه می‎شود، غنوشی در مورد این ادعایش هیچ دلیل شرعی نیاورده و هرگز استنباط شرعی درستی ندارد؛ بلکه این وسوسه‎های شیطان‎های جنی و انسی است که در فکر چنین انسان‎های؛ مانند: غنوشی خطور می‎کند.

نویسنده: خلیفه محمد اُردنی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه