سه شنبه, ۲۷ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۷م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
عربستان سعودی وعدۀ میلیون‌ها دالر را به انگلیس نمود
بسم الله الرحمن الرحيم

عربستان سعودی وعدۀ میلیون‌ها دالر را به انگلیس نمود

(ترجمه)

خبر:

محمد بن سلمان در یک سفر گردوبادیی خود به انگلیس، به حکومت محاصره شده‌ای "ترزامری می" وعدۀ کمک‌های بزرگ مالی را داده است. محافظه‌کاران و مخالفان، هر‌دو مکرراً وعده‌های بزرگ اقتصادی "ترزامری می" را به همکاری بریگزیت زیر سؤال برده‌اند. اما اعلام کمک‌های بی‌شمار به انگلیس از طرف شاه خائن سعودی، بدون شک موقف می را در بریگزیت بالا خواهد برد و پالیسی سعودی را در منطقه زیر سؤال قرار خواهد داد.

تبصره:

در مدت سه روز بازدید سلمان شاه عربستان سعودی از انگلیس، وعدۀ همکاری‌های اقتصادی بی‌شماری را با این کشور نمود. انگلیس و عربستان سعودی به ارزش ۹۰ میلیارد دالر معاملۀ تجارتی و سرمایه‌گذاری کردند. سخنگوی دفتر ترزامری می گفت: «این یک پیروزی قابل توجهی برای شکوفایی اقتصادی انگلستان می‌باشد و نشان‌دهندۀ اعتماد قویی بین‌المللی در اقتصاد ما می‌باشد؛ طوری‌که ما را آماده می‌سازد تا اتحادیۀ اروپا را ترک نماییم.» عربستان سعودی وعدۀ همکاری ۱۳.۸ میلیارد دالری را برای خریداری ۴۸ فروند جیت جنگی کرده است. هم‌چنان عربستان سعودی کمک‌های صد میلیارد دالری دیگر را با در نظرداشت فهرست شرکت رامکو به ارزش صد ملیارد دالر در انگلیس و نیویارک وعده داده است.

با در نظرداشت معاملات خائنانۀ فوق، محمد بن سلمان پس از بازدیدش از انگلیس قراردادی را به مبلغ ۱۳۰ میلیارد دالر بخاطر تأمین بودجۀ خزانۀ‌ کمک‌های انگلیس در سراسر جهان به امضاء رساند. سرازیر شدن مقدار بسیار زیادی پول، که برای خریداری جیت‌های جنگی در نظر گرفته شده است، سؤالات‌ مهمی را در مورد شاه خائن سعودی خلق می‌کند؛ در حالی‌که شاه می‌توانست، این پول را برای متوقف کردن جنگ در یمن و بازسازی شهرهای آن به مصرف برساند. اما برعکس، این پول را در راستای ایجاد کمپاین جدیدی برای توقف دادن ظلم بشار اسد یا جلوگیری از قتل عام مسلمانان روهینگیا به مصرف می‌رساند. شاه سعودی می‌توانست با استفاده از ین پول‌ها به تمام این مشکلات پایان دهد؛ اما او متأسفانه میلیارد‌ها دالر را که از مردم عربستان به تاراج برده است، در خدمت دولت مریض ترزامری می قرار داده است تا با آن دولت‌اش را از رکود اقتصادی بیرون آورد.

شکی نیست که بعد از بازدید ترامپ از عربستان سعودی، انگلیس مسیر جدیدی را آغاز کرده است. شاه سعودی پس از دیدار و گفتگو با ترامپ(فرعون زمان) یک سلسله معیارهایی جدیدی را بکار گرفته است که آن عبارت از سیکولر ساختن و غربی ساختن مردم عربستان سعودی با معیارات بی‌سابقه می‌باشد. شاه برای حفاظت از رژیم خود و در بدل آن، میلیاردها دالر را به امریکا داد، هرچند که تشنگی امریکا به پول سعودی در آن بازدید توقف نکرد. از این معلوم می‌گردد که امریکا از سرمایۀ عربستان سعودی برای حفاظت منافع منطقوی‌اش و تضعیف کردن اروپا استفاده می‌‌کند. از یک‌سو ادارۀ ترامپ تلاش دارد تا اتحادیۀ اروپا را تضعیف نماید و از سوی دیگر، اخراج انگلیس را از این اتحادیه ضروری می‌پندارد.

باوجود این‌که "می" ممکن است فرصتی مناسبی برای قناعت دادن شکاکان انگلیس در مورد مزایای اقتصادی بریگزیت داشته باشد؛ اما کمک‌های بی‌شمارِ شاه سعودی، بریگزیت را تقویت خواهد بخشید و این خود جنگ تجارتی با اتحادیۀ اروپا به سرکرده‌گی ترامپ است. در مقابل، ترامپ انتظار دارد تا انگلیس تلاش‌های کودتا علیه شاه سعودی را متوقف نماید و از همه طرفداران انگلیس در این کشور حمایت کند. شاید هم برطرف کردن رئیس ستاد ارتش عربستان سعودی یک نمایش ضمنی و معامله‌ای بین انگلیس و امریکا قبل از بازدید با شاه سعودی باشد.   

مداخلۀ آشکار و بی‌پیشینۀ غرب در سعودی، که زمانی مهد و سنگر اسلام بود، به پایگاه و بستر گرم طرح‌های زشت کفار مبدل شده است. فلهذا تا زمانی‌که امت اسلامی به احیای خلافت راشدۀ واقعی برمنهج نبوت مبادرت نورزند، طرح‌ها و برنامه‌های شوم استعمارگران و غلامان‌شان پایان نخواهد یافت.

نویسنده: عبدالمجید بهاتی

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه